مهاجرت به آلمان + هزینه، شرایط و راه های اقامت در ۲۰۲۳

مطهره

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۰۹:۱۹:۳۰

12

579

مهاجرت به آلمان

مهاجرت به آلمان در تهران

    آیا شما هم جزو افرادی هستید که قصد مهاجرت به آلمان را دارید؛ اما نمی‌دانید برای این کار باید از کجا شروع کنید؟ آیا قصد تحصیل در آلمان را دارید؟ پس به مطالعه این مطلب ادامه دهید. چرا که ما از ۰ تا ۱۰۰ مراحل مهاجرت به آلمان و همچنین شرایط مهاجرت به این کشور را به شما خواهیم گفت.

    آلمان، یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای مهاجرت ایرانیان است. بازار کار مناسب، رشد اقتصادی بالا، ثبات اقتصادی و سیاسی و امکان تحصیل رایگان در اروپا از جمله مواردی است که آلمان را به مقصدی جذاب، برای مهاجران تبدیل می‌کند.

    آلمان، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهانی در سطح اروپا شناخته می‌شود. زمانی که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی همگانی، تحصیلات مقرون‎‌به‌صرفه و فرصت‌های شغلی متعدد را در این کشور در نظر بگیرید، به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری از افراد، رؤیای مهاجرت به آلمان را در سر می‌پرورانند.

    این کشور به‌عنوان یک مرکز تحقیقاتی و نوآوری، فرصت‌های گسترده‌ای را برای متخصصان حرفه‌ای، ارائه می‌دهد. این کشور همچنین با اقتصاد پر‌رونق و استاندارد زندگی بالا یکی از بهترین مکان‌ها برای ادامه تحصیل، کار و زندگی است.

    در ابتدا درخواست ویزای آلمان، امری ساده نبود. اما دولت آلمان در سال‌های اخیر، شروع به ساده‌سازی روش‌های مهاجرت و اخذ ویزا کرد. دولت این کشور، با تخصیص بودجه کلاس‌های زبان رایگان و افتتاح مراکز پذیرش برای متخصصان واجد شرایط، امکان اقامت تحصیلی و کاری را برای مهاجران، آسان کرد.

    اگر شما هم از متقاضیان مهاجرت به آلمان هستید، در ادامه این مقاله از اپلای جرمنی همراه ما باشید؛ چرا که ما هرآنچه که باید درباره شرایط مهاجرت به آلمان بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

    از کشور آلمان بیشتر بدانید!

    امروزه، بیش از ۹ میلیون خارجی در آلمان زندگی می‌کنند. این کشور، پس از آمریکا دومین مقصد محبوب جهان، برای مهاجرت است. هرساله، هزاران مهاجر در جستجوی زندگی بهتر، به آلمان می‌آیند. مردمی از ملیت‌ها، مذاهب، تحصیلات و حرفه‌های مختلف، کشور خود را به مقصد آلمان، ترک می‌کنند تا مسیر پیشرفت را برای خود، هموار کنند. اما به‌راستی چرا افراد، مهاجرت به آلمان را انتخاب می‌کنند؟

    آلمان به دلیل سیستم رفاهی گسترده‌اش در میان عموم مردم، شناخته شده و اصل نظام رفاهی در قانون این کشور، نوشته شده است. به‌این‌ترتیب آلمان، متعهد شده است که علاوه بر آزادی، از پایه‌های طبیعی زندگی شهروندان خود نیز، محافظت کند. در آلمان، اگر شخصی نتواند از خود مراقبت کند، دولت این کار را می‌کند.

    در آلمان، کسانی که کار نمی‌کنند می‌توانند از دولت، مطالبه نفقه کنند و هر فرد بیکار از مزایای بیکاری، برخوردار است. همچنین، مهاجران اقتصادی، اغلب از این مزایا بهره‌مند می‌شوند؛ زیرا در این کشور، حتی به کسانی که هرگز در آلمان کار نکرده‌اند نیز، مزایا پرداخت می‌شود.

    نرخ بیکاری کشور آلمان در سال ۲۰۱۵، تنها ۴.۷ درصد بوده و مشاغل مورد تقاضا در این کشور، شامل: پزشکان، متخصصان فناوری اطلاعات و مهندسان است. همچنین، شرکت‌های چندملیتی مستقر در آلمان مانند: BMW، زیمنس، آدیداس و فولکس‌واگن، سالانه هزاران نفر را استخدام می‌کنند. در سال‌های اخیر نیز، آلمان موفق شده است که مهاجران را هرچه بیشتر در بازار کار، ادغام کند.

    در این کشور، تمامی افراد از حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شوند؛ زیرا حقوق بازنشستگی در آلمان، حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه است که البته این رقم در آلمان غربی، کمی بالاتر از آلمان شرقی است.

    شرایط سنی مهاجرت به آلمان چیست؟

    ازآنجایی‌که دولت آلمان، اغلب سعی می‌کند، افراد جوان‌تر و باانگیزه‌تر را جذب کند، محدودیت سنی را می‌توان، یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به آلمان دانست.

    اما به‌طورکلی، هیچ محدودیت سنی برای مهاجرت به این کشور وجود ندارد. باتوجه‌به گزینه‌های متنوع، برای مهاجرت به آلمان، قطعاً می‌توان گفت که با تغییر نوع ویزا، می‌توان برای افراد با شرایط و سنین مختلف، ویزای آلمان را دریافت کرد.

    متقاضیان ویزای کار آلمان، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و بیش از ۶۷ سال سن نداشته باشند؛ زیرا افراد در این سن در کشور آلمان، بازنشسته می‌شوند. البته افراد بین ۱۸ تا ۳۵ سال، احتمال بیشتری برای دریافت ویزای آلمان دارند.

    اما شرایط سنی، برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، متفاوت است. داوطلبان اخذ مدرک کارشناسی در آلمان، می‌توانند تا سن ۲۱ سالگی، برای تحصیل در این دوره، اقدام کنند. دانشجویان زیر ۳۰ سال، بیشتر برای ثبت‌نام در دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های آلمان به این کشور، مهاجرت می‌کنند.

    داوطلبان زیر ۴۰ سال نیز، منعی از تحصیل در دوره‌های دکتری دانشگاه‌های آلمان ندارند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به دلیل شرایط مختلف در دانشگاه‌های آلمان، افراد می‌توانند در سنین بالاتر نیز در مقاطع مختلف، درخواست پذیرش تحصیلی کنند.

    علاوه بر این، افرادی که مایل به شرکت در دوره‌های کارآموزی آوسبیلدونگ هستند، باید حداقل ۳۵ سال، سن داشته باشند.

    شرایط سنی مهاجرت به آلمان

    راه‌های مهاجرت به آلمان + هزینه‌ها و شرایط

    آلمان، یکی از سریع‌ترین و بهترین فرایندهای مهاجرتی سازمان‌یافته را در جهان دارد. سالانه، افراد بسیاری به دلایل مختلف، قصد مهاجرت به این کشور را دارند. راه‌های مهاجرت به آلمان، تنوع بسیاری دارد. در ادامه به بررسی راه‌های مهاجرت به آلمان، می‌پردازیم.

    مهاجرت به المان

    مهاجرت تحصیلی به آلمان

    اگر می‌خواهید در کشور آلمان ادامه تحصیل دهید، باید برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان، اقدام کنید. بر خلاف سایر کشورها، آلمان فقط ویزای شما را برای یک دوره کوتاه سه‌ماهه صادر می‌کند. اگر می‌خواهید بیش از سه ماه تحصیل کنید، باید پس از ورود به کشور، برای دریافت اقامت تحصیلی، اقدام کنید. پس از گذراندن این دوره، به شما اجازه داده می‌شود تا مدت معینی برای جستجو و یافتن شغل در آلمان بمانید. هنگامی که شغلی پیدا کردید، می‌توانید برای ویزای مجوز کار اقدام کنید. برای درخواست ویزای دانشجویی در آلمان، باید نامه پذیرش از دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید و مدرکی، مبنی بر اینکه از حمایت مالی کافی برای تأمین هزینه تحصیل خود، برخوردار هستید را ارائه دهید.

    اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، میتوانید با عضویت در پورتال اپلای جرمنی از توکن مشاوره رایگان خود، استفاده کنید و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. ما شما را تا رسیدن به خاک آلمان، همراهی میکنیم.

    شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی

    تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان در بیش از ۳۵۰ گروه در رشته های مهندسی، هنر، بازرگانی و اداری، پزشکی و حقوق، امکان‌پذیر است. برای اخذ مدرک کارشناسی در آلمان، صرف‌نظر از ملیت دانشجو، تقریباً تمامی دانشگاه‌های دولتی این کشور، شهریه دریافت نمی‌کنند که این، مزیت بسیار خوبی، برای دریافت مدرک کارشناسی در آلمان است.

    برای تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان، باید ابتدا مدرک زبان آلمانی معتبری داشته باشید که آن را به سفارت، ارائه دهید. سپس، باید دانشگاه و برنامه تحصیلی خود را انتخاب کرده و مدارک موردنیاز را جمع‌آوری کنید. پس از آن، باید درخواست خود را به دانشگاه مدنظر، ارسال کرده و در انتظار پذیرش از دانشگاه باشید. پس از دریافت پذیرش، باید نسبت به اخذ ویزای آلمان، اقدام کنید.

    شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

    اگر تصمیم به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان دارید، باید قبل از فارغ‌التحصیلی، برنامه‌ریزی دقیقی از اهداف آموزشی و حرفه‌ای آینده خود داشته باشید. پس از اتمام برنامه‎‌ریزی، می‌توانید برای انتخاب دانشگاه، آماده شوید و سپس مدارک لازم را برای پذیرش ارسال کنید و سپس مدارک مصاحبه را در سفارت آلمان تهیه کنید.

    تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، یک و نیم تا دو سال به طول می‌انجامد. بعد از اتمام این دوره، می‌توانید در آلمان کار کنید و سپس اجازه اقامت آلمان را دریافت کنید.

    مدارک موردنیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آلمان چیست؟

    آلمان با دارا بودن دانشگاه‌های باکیفیت، برنامه‌های تحصیلی متنوع و فرصت‌های تحقیقاتی عالی، یکی از مقاصد محبوب، برای دانشجویان بین‌المللی به شمار می‌آید. یکی از گام‌های مهم، برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، ارائه مدارک موردنیاز در مقاطع تحصیلی مختلف است.

    این مدارک تحصیلی، ممکن است براساس رشته و مقاطع تحصیلی در آلمان تفاوت داشته باشند. در ادامه این مقاله به معرفی و توضیح مهمترین مدارک موردنیاز، برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان پرداخته و اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا فرآیند پذیرش شما به  دانشگاه‌های آلمان به سادگی و با موفقیت انجام شود

    مدارک تحصیلی موردنیاز برای اخذ پذیرش در مقطع کالج

    تحصیل در مقطع کالج، یکی از گام‌های حیاتی در مسیر آموزشی و حرفه‌ای بسیاری از افراد است. این مرحله از تحصیل، فرصتی استثنایی برای توسعه مهارت‌ها، افزایش دانش تخصصی و آمادگی برای ورود به دانشگاه‌های آلمان است. برای شروع تحصیل در این مقطع، باید مدارک تحصیلی فوق را به همراه ترجمه آلمانی یا انگلیسی به دانشگاه، ارائه دهید:

    • مدرک دیپلم
    • ریز نمرات دیپلم
    • مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • ریز نمرات پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • گواهی قبولی در کنکور سراسری
    • مدرک زبان
    • پاسپورت

    مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی

    افرادی که قصد مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل را دارند، باید پیش از ورود به این دوره در مقطع کالج، شرکت کنند. در غیر اینصورت، باید مدرکی مبتنی بر گذراندن دوره کاردانی را ارائه کنند. همچنین، ارائه مدرک زبان b2 آلمانی یا معادل انگلیسی آن، برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، الزامی است. لیست مدارک تحصیلی موردنیاز برای تحصیل کارشناسی در آلمان به شرح زیر است:

    • مدرک دیپلم
    • ریز نمرات دیپلم
    • مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • ریز نمرات پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • گواهی قبولی در کنکور سراسری
    • مدرک زبان
    • پاسپورت
    • مدارک فوق دیپلم به همراه ریزنمرات
    • ریزنمرات رسمی لیسانس

    مدارک تحصیلی موردنیاز برای کارشناسی ارشد:

    تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، می‌تواند یک تجربه تحصیلی بی‌نظیر و در عین حال فرصتی برای شکوفایی تخصصی و حرفه‌ای باشد. اگر شما به دنبال یادگیری عالی و توسعه تخصص در یک محیط آموزشی برتر هستید، آلمان، می‌تواند یک مقصد مناسب برای شما باشد. برای تحصیل در این مقطع، ارائه مدارک تحصیلی زیر، الزامی است:

    • مدرک دیپلم
    • ریز نمرات دیپلم
    • مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • ریز نمرات پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • گواهی قبولی در کنکور سراسری
    • مدرک زبان
    • پاسپورت
    • مدارک فوق دیپلم به همراه ریزنمرات
    • دانشنامه لیسانس
    • ریزنمرات رسمی لیسانس
    • گواهی سیستم نمره‌دهی

    مدارک تحصیلی لازم جهت دریافت پذیرش در مقطع دکترا:

    تحصیل در مقطع دکترا در آلمان به شما فرصتی برای تخصص و پژوهش در یک محیط بین‌المللی را می‌دهد. معمولا تحصیل در این مقطع، بین ۳ تا ۵ سال به طول می‌انجامد. جالب است بدانید، تحصیل دکتری در دانشگاه‌های دولتی آلمان، معمولا رایگان است و در برخی رشته‌ها می‌توانید به زبان انگلیسی نیز، تحصیل کنید. لیست مدارک مورد نیاز، برای تحصیل در این مقطع به شرح زیر است:

    • ریز نمرات دیپلم
    • مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • ریز نمرات پیش دانشگاهی (نظام قدیم)
    • گواهی قبولی در کنکور سراسری
    • مدرک زبان
    • پاسپورت
    • مدارک فوق دیپلم به همراه ریزنمرات
    • دانشنامه لیسانس
    • ریزنمرات رسمی لیسانس
    • دانشنامه ارشد
    • ریزنمرات ارشد

    نکته مهم:

    • ممکن است هر دانشگاه، مدارک دیگری مانند سابقه کار یا کارآموزی را از دانشجویان، درخواست کند. پس بهترین منبع؛ برای شما وبسایت رسمی دانشگاه است.
    • امکان دارد دانشگاه موردنظر، تعدادی از این مدارک را از شما درخواست نکند و یا اینکه به مدارک دیگری، نیاز داشته باشد. پس پیشنهاد میکنیم، قبل از شروع پروسه اپلای، حتما سایت دانشگاه موردنظر خود را چک کنید.

    همچنین بخوانید: مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان

    مهاجرت تحصیلی به آلمان

    مهاجرت کاری به آلمان

    اگر شما یک کارگر ماهر هستید و با یک کارفرمای آلمانی که مایل به حمایت مالی از شما است، می‌توانید کار کنید، با ویزای مجوز کار آلمان، توانایی مهاجرت به این کشور را دارید. ویزای مجوز کار به شما امکان می‌دهد در یک شرکت فعال در آلمان، کار کنید و به زندگی روزمره بپردازید. شما باید درخواست خود را همراه با یک پیشنهاد نامه از طرف کارفرمای خود یا مدرک ثابت اشتغال و همچنین، مدرکی مبنی بر پرداخت بیمه مسافرتی، برای درخواست ویزای کار، ارائه کنید.

    مهاجرت به آلمان با ویزای کارآفرینی

    اگر ایده‌های تجاری جدیدی دارید که می‌تواند به اقتصاد آلمان کمک کند و قادر به تأمین مالی آن‌ها هستید، می‌توانید با ویزای کارآفرینی به آلمان مهاجرت کنید. برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار، باید مدارکی مبنی بر تأمین منابع مالی آن را ارائه دهید. این وجوه را می‌توان با سرمایه‌‌گذاری یا دریافت وام، به دست آورد. برای دریافت این ویزا حداقل به یک میلیون یورو نیاز دارید و باید بتوانید، کسب‌و‌کاری راه‌اندازی کنید که حداقل ۱۰ شهروند آلمانی را استخدام کند.

    مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری

    مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری، می‌تواند یک گزینه ارزشمند برای افرادی باشد که به دنبال اقامت دائم یا اخذ شهروندی در کشوری با اقتصاد قوی و استاندارد زندگی بالا هستند. تابعیت آلمان از طریق فرایند “کسب تابعیت” به دست می‌آید. این روش به شما اجازه می‌دهد که از ۳ تا ۵ سال در آلمان بمانید که معمولاً بعد از سال سوم، اقامت شما دائمی می‌شود. مهم‌ترین شرایط، برای مهاجرت به آلمان از این طریق، داشتن طرح تجاری مستحکم و سرمایه کافی است.

    مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

    مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج، روشی متداول، برای اخذ اقامت دائم در این کشور است. این رویه، زمانی شروع می‌شود که همسر یک شهروند آلمانی یا مقیم دائم از همسر غیر آلمانی خود، برای دریافت اجازه اقامت، حمایت مالی کند.

    برای شروع این روش، شریک آلمانی باید از طرف شریک خارجی با مقامات آلمانی در ارتباط باشد. یکی از مهم‌ترین شرایط مهاجرت به آلمان از این طریق، این است که شریک زندگی شما شهروند آلمان یا مقیم دائم باشد و بتواند از شما حمایت مالی کند. همچنین، ازدواج شما باید قانونی، قابل تأیید و همراه با آشنایان قبلی باشد. همچنین، فردی که قصد مهاجرت دارد، باید حداقل به سطح زبان B1 مسلط باشد. علاوه‌برآن، هر دو طرف باید در مصاحبه با مقامات آلمانی شرکت کنند تا مشروعیت ازدواج خود را ثابت کنند.

    برای کسب اطلاعات بیشتر، میتوانید مقاله ویزای پیوست را مطالعه کنید.

    مهاجرت به آلمان چیست؟

    نکاتی که باید قبل از مهاجرت به آلمان بدانید!

    پیش از شروع پروسه مهاجرت به آلمان، باید نکاتی را در نظر بگیرید که دانستن آن‌ها خالی‌ازلطف نیست و می‌تواند نقش مؤثری در مهاجرت راحت‌تر به این کشور، داشته باشد. برخی از این نکات، شامل موارد زیر است:

    شما به بیمه سلامت ملی آلمان دسترسی دارید

    ۹۰٪ از جمعیت آلمان در مراقبت‌های بهداشتی عمومی و اجباری، ثبت‌نام می‌کنند تا از درمان رایگان در بیمارستان‌های دولتی آلمان، بهره‌مند شوند. بودجه طرح بهداشت عمومی با کمک‌های ماهیانه‌ای که از درآمد شما کسر می‌شود، تأمین می‌شود.

    شما باید تصمیم بگیرید که چه وسایلی را با خود ببرید

    نقل‌مکان به یک کشور کاملاً جدید به‌خودی‌خود، یک کار بدون جابه‌جایی وسایل شخصی است. برخی از مهاجران، ترجیح می‌دهند بیشتر دارایی‌های خود را بفروشند؛ درحالی‌که برخی دیگر، آن‌ها را نگه می‌دارند و پس از اقامت در آلمان، آن‌ها را برمی‌گردانند. اما اگر می‌خواهید وسایل ضروری را با خود ببرید، از ابزار سه‌مرحله‌ای Sirelo استفاده کنید تا بهترین شرکت‌هایی را پیدا کنید که می‌توانند، آن را ایمن، سریع و مقرون‌به‌صرفه نصب کنند.

    شما باید به زبان آلمانی مسلط شوید

    حتی اگر شغلی پیدا کردید که بتوانید به زبان انگلیسی انجام دهید، اگر می‌خواهید با افراد آلمانی در ارتباط باشید، باید زبان آلمانی را یاد بگیرید. دانستن زبان، همه چیز را از جمله: درخواست اخذ اقامت، بیمه درمانی، ارتباط با همکاران، روابط با همسایگان، رفتن به بازار محلی و… را برای شما آسان‌تر می‌کند.

    احترام به زمان‌های آرام در کشور آلمان

    بعد از ساعت ۱۰:۰۰ شب و تا ساعت ۶ صبح، صداهای بلند، خواه موسیقی، ماشین لباسشویی، جاروبرقی یا تعمیرات در خانه، نباید مزاحم همسایگان شود. در روزهای یکشنبه و تعطیلات، لحظات آرام تمام روز، ادامه دارد. برخی از ساختمان‌های آپارتمانی، ممکن است حتی از ساعت ۱ بعدازظهر، منع رفت‌و‌آمد اضافی را داشته باشند.

    آلمانی‌ها برای همه چیز بیمه دارند

    پس از مدتی اقامت در کشور آلمان، متوجه خواهید شد که اکثر آلمانی‌ها، دارای بیمه‌های مختلفی از جمله: بیمه مسئولیت، بیمه حقوقی و حتی بیمه حیوانات خانگی هستند.

    شما باید یاد بگیرید که تمام قوانین را رعایت کنید

    آلمانی‌ها به منصف بودن و قانونمند بودن، معروف هستند؛ بنابراین، لطفاً به سفارش فروشگاه، قوانین بازیافت، قوانین راهنمایی‌ورانندگی، زمان سکوت و همه علائم، احترام بگذارید؛ در غیر این صورت، از نگاه آلمانی‌ها شما اشخاص نامحترمی شناخته می‌شوید که قوانین را زیر پا می‌گذارند.

    انواع مهاجرت به آلمان

    اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید، می‌توانید پس از ثبت‌نام در وب‌سایت اپلای جرمنی، با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید تا از اطلاعات تکمیلی مهاجرت به آلمان، مطلع شوید.



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 دیدگاه در مهاجرت به آلمان + هزینه، شرایط و راه های اقامت در ۲۰۲۳