مقاطع تحصیلی در آلمان

مطهره

۱۴۰۱/۱۲/۱۰ ۰۹:۲۲:۲۲

6

590

مقاطع تحصیلی در آلمان

اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد ادامه تحصیل در کشور آلمان را دارید، برای اطلاع از مقاطع تحصیلی در آلمان، با این مقاله از اپلای جرمنی همراه باشید.

آلمان، یکی از بهترین کشور‌هایی است که سالانه، افراد زیادی در جهان، آن را برای تحصیل، انتخاب می‌کنند. این کشور با شبکه گسترده‌ای از دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و همچنین، اقتصاد مبتنی بر مهارت افراد، برای دانشجویانی که به دنبال توسعه مهارت‌ها و مسیرهای شغلی خود هستند، گزینه‌ای عالی است.

آلمانی‌ها آموزش عالی را بسیار جدی می‌گیرند و در این کشور، تقریباً برای تمام مشاغل پیشرفته، داشتن مدرک عالی مرتبط، یک گام ضروری است. در این کشور، بیش از ۴۰۰ مؤسسه آموزش عالی دولتی به رسمیت شناخته شده را می‌توان یافت که حدود ۲۰۰۰۰ برنامه تحصیلی را در مقاطع مختلف، ارائه می‌دهند.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، می‌توانید با عضویت رایگان در سایت اپلای جرمنی و مراجعه به نقشه راه اپلای، هرآنچه که لازم است در پروسه اپلای بدانید را مطالعه کنید.

چرا تحصیل در آلمان؟

دلایل بسیاری وجود دارد که سالانه افراد زیادی، تحصیل در مقاطع تحصیلی در آلمان را انتخاب می‌کنند. برخی از این دلایل، عبارت‌اند از:

دانشگاه‌های آلمان رایگان هستند

بله درست شنیدید! بیشتر دانشگاه‌های دولتی در کشور آلمان، از تمامی دانشجویان بین‌المللی، مبلغی را تحت عنوان شهریه، دریافت نمی‌کنند. این یک مزیت عالی است که به شما امکان می‌دهد، فقط روی هزینه‌های زندگی، مانند: مسکن، غذا، حمل‌و‌نقل و غیره، تمرکز کنید.

آلمان پیشتاز فناوری است

آلمانی‌ها به‌طورکلی به مهندسی و فناوری، اهمیت بالایی می‌دهند. به‌طوری‌که حتی تسلا، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی، تصمیم به افتتاح کارخانه خود در آلمان گرفته است.

آموزش عالی باکیفیت

پیش‌تر به این موضوع، اشاره کردیم که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان، رایگان است؛ اما این اشتباه را نکنید که فکر کنید تحصیل رایگان به معنی کیفیت پایین آموزش است؛ چرا که این موضوع در آلمان، دقیقاً برعکس است. بیش از ۶۰ دانشگاه و هوخشوله آلمان در مهم‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های بین‌المللی، حضور دارند. کالج‌های آلمان استانداردهای عالی و انتظارات بالایی دارند و دانشجویانی را تربیت می‌کنند که در زمینه‌های علمی خود، متخصص باشند.

دستیابی به زبان آلمانی سطح بالا

حتی اگر در دانشگاه‌های آلمان در حال تحصیل به زبان انگلیسی هستید، فرصت ارتقا یا شروع یادگیری آلمانی را از دست ندهید؛ چرا که باتوجه‌به موقعیت آلمان به‌عنوان اقتصاد پیشرو در جهان، آلمانی، زبان مهمی است. شرکت‌هایی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی حاضر به پرداخت حق‌های بالا برای فارغ‌التحصیلانی هستند که مهارت‌های پیشرفته زبان آلمانی را در رزومه خود دارند.

مقاطع تحصیلی در آلمان

چگونه دانشگاه و رشته مناسب را در مقاطع تحصیلی آلمان انتخاب کنیم؟

آلمان، تقریباً در هر رشته یا دانشگاهی که تصور کنید، دارای مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است و دانشجویان از سراسر جهان، می‌توانند برنامه‌های تحصیلی خود را در مقاطع تحصیلی در آلمان، پیدا کنند که علاوه بر جذابیت، تحصیلات منحصر‌به‌فردی را به آنان ارائه دهد.

در حقیقت، شما هیچ مشکلی برای یافتن یک دانشگاه عالی، برای ادامه تحصیل در آلمان، نخواهید داشت. گزینه‌های زیادی در سراسر کشور، وجود دارد که می‌توانید، مدرک مورد‌نظر خود را از آنجا دریافت کنید.

انواع مختلفی از دانشگاه‌ها و مؤسسات در آلمان وجود دارد که کلاس‌هایی را ارائه می‌دهند که ممکن است با نیازهای خاص شما مطابقت داشته باشد. شما در این کشور، دانشگاه‌های تحقیقاتی، هوخشوله‌ها و مؤسسات هنر و موسیقی را خواهید یافت که به بهترین وجه با نیازها و علایق شما تطابق دارد.

مقطع تحصیلی مناسب در آلمان

مقاطع تحصیلی در آلمان چیست؟

شاید شنیده باشید که در گذشته سه نوع مدرک در آلمان وجود داشت که شامل: Diplom، Magister و Staatsexamen بود. این مدارک، همگی معادل مدرک کارشناسی ارشد بودند. بااین‌حال، از زمان شرکت در فرایند بولونیا، سیستم آموزش عالی آلمان یا مدرک تحصیلی با استانداردهای بین‌المللی، هماهنگ شده است و تقریباً تمام مؤسسات آموزش عالی آلمان، تاکنون سیستم‌های خود را تغییر داده‌اند.

در حال حاضر، مقاطع تحصیلی در آلمان به شرح زیر است:

مدرک کارشناسی

یکی از مهم‌ترین مقاطع تحصیلی در آلمان، مقطع لیسانس یا کارشناسی است. هدف از مدرک لیسانس، تجهیز دانشجویان به دانش پایه در زمینه تحصیلی و یا زمینه کاری انتخابی است. دوره لیسانس، معمولاً بین ۶ تا ۸ ترم در آلمان به طول می‌انجامد. پس از اتمام موفقیت‌آمیز مدرک تحصیلی خود، می‌توانید انتخاب کنید که شغلی را شروع کنید یا در مقطع کارشناسی ارشد، به تحصیل ادامه دهید.

برای درخواست پذیرش در مقطع لیسانس در دانشگاه‌های آلمان، فراموش نکنید که قبل از هرگونه اقدامی، سایت رسمی دانشگاه خود را چک کنید و مدارک لازم را حداقل ۶ ماه قبل از مهلت دریافت ویزا، آماده کنید.

مدرک کارشناسی ارشد

مدرک فوق‌لیسانس، مدرک بعد از لیسانس در دانشگاه‌های آلمان است. این مقطع تحصیلی، یکی از پرتقاضاترین مقاطع تحصیلی در آلمان است. اکنون که مدرک لیسانس خود را به پایان رسانده‌اید، انتظار می‌رود که درک پایه‌ای از رشته خود داشته باشید. مدرک کارشناسی ارشد به شما کمک می‌کند تا درک خود را عمیق‌تر کنید، آن را گسترش دهید و در زمینه تحصیلات خود، تسلط داشته باشید. معمولاً ۴ الی ۶ ترم، طول می‌کشد تا دوره کارشناسی ارشد را بگذرانید.

اگر علاقه‌مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی هستید، با مراجعه سایت دانشگاه‌ها‌ و جستجو در پایگاه‌داده آنلاین DAAD، این مورد را جویا شوید.

آزمون دولتی

آزمون دولتی که در آلمانی Staatse  نامیده می‌شود، به‌عنوان یک امتحان نهایی، سازماندهی می‌شود که این امتحان، توسط ایالت فدرال، برگزار می‌شود. اگر به حرفه‌های زیر، علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به تحصیل در این رشته‌ها ادامه دهید، باید در آزمون دولتی، قبول شوید:

  • دکتر
  • داروساز
  • دندانپزشک
  • وکیل
  • قاضی
  • معلم
  • دامپزشک

البته در برخی از مشاغل، مانند: حقوق، دندانپزشکی و غیره، ابتدا تحصیلات آکادمیک نظری را تکمیل می‌کنید و سپس، در آزمون سراسری شرکت کرده و پس از آن، باید در دوره دوم آموزش عملی، قبول شوید.

قبل از شروع درخواست، توصیه می‌کنیم در مورد جایی که می‌خواهید پس از فارغ‌التحصیلی کار کنید، چه در آلمان یا در کشور خود، فکر کنید. اگر قصد دارید در کشور خود، شغلی را شروع کنید، مطمئن شوید که این گواهی‌ها یا مقاطع تحصیلی در آلمان در آن زمان به رسمیت شناخته می‌شوند.

دکتری

این نوع مدرک به‌شدت بر تحقیق، متمرکز است. علاوه بر شرکت در سمینارها، کار بر روی پایان‌نامه دکترا یکی از مهم‌ترین وظایف در طول دوره دکتری است. برای شروع دوره دکتری، معمولاً باید یک استاد راهنما یا مشاور که به موضوع پایان‌نامه شما علاقه‌مند است در تماس باشید. اگر می‌خواهید به‌عنوان یک استاد راهنما در کشور آلمان، فعالیت کنید، دانشجو برای شما نامه پذیرش یا دعوت‌نامه‌ای برای تحصیل در مقطع دکتری، برای شما ارسال می‌کند.

مدارک موردنیاز پذیرش تحصیلی در آلمان

شرایط کار پس از فارغ‌التحصیلی از مقاطع تحصیلی در آلمان

تحصیل در آلمان، می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را هم در آلمان و هم در سراسر جهان، ایجاد کند. مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه‌هایی مانند فرایبورگ، کارلسروهه، هایدلبرگ، دانشگاه فنی برلین، کمنیتس و دانشگاه جاکوبز در سطح بین‌المللی، دارای جایگاه بالایی هستند و مدارک مهندسی آلمانی، کارفرمایان را در سراسر جهان، تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ به‌طوری‌که حتی مهم نیست در چه دانشگاهی مدارک خود را اخذ کرده‌اید.

دانشگاه‌های آلمان همچنین با کارفرمایان آلمانی، همکاری نزدیکی دارند تا اطمینان حاصل کنند که این کشور، دارای یک جریان ثابت از فارغ‌التحصیلان بسیار ماهر است. برای دانشجویان بین‌المللی، این بدان معنی است که پس از تحصیل در مقاطع تحصیلی در آلمان، شانس زیادی برای کار در شرکت‌های جهانی مانند BMW، Deutsche Bank یا زیمنس، وجود دارد.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع پروسه مهاجرت تحصیلی به آلمان، اطلاعات کافی را از مراحل قدم‌به‌قدم اپلای، مطالعه کنید تا در طول زمان مهاجرت تحصیلی خود با مشکلی مواجه نشوید. شما می‌توانید، این کار را با عضویت رایگان در سایت اپلای جرمنی و مراجعه به قسمت نقشه راه اپلای به‌سادگی انجام دهید.

همچنین می‌توانید، کاربری خود را به حالت ویژه تغییر دهید و برای کسب اطلاعات بیشتر، درخواست مشاوره تلفنی را با کارشناسان ما رزرو کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 دیدگاه در مقاطع تحصیلی در آلمان