مقایسه تحصیل و زندگی در آلمان با روسیه در سال ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ ۰۹:۱۹:۲۱

0

70

تحصیل در آلمان یا روسیه

آلمان یا روسیه؟ کدام را برای مهاجرت انتخاب کنیم؟ این دو کشور مقاصد بسیار محبوبی برای مهاجران از سراسر دنیا هستند. هر دوی این کشور‌ها به عنوان کشور میزبان معایب و مزایایی دارند و از لحاظ بسیاری با هم متفاوت هستند. دو موردی که در این زمینه باید بررسی شود اول هزینه زندگی در این دو کشور و سپس دانشگاه‌های این کشور هستند. پیش از هر اقدام جدی برای مهاجرت به هر کدام از این دو کشور در وهله اول به هزینه‌ها و زندگی در این دو کشور توجه کنید. با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی در این بخش همراه ما باشید.

مهاجرت به آلمان بهتر است یا روسیه

یکی از مواردی که برای مهاجرت و زندگی در کشور مقصد باید در نظر داشته باشید زبان آن کشور است. همانطور که میدانید زبان روسیه روسی و زبان کشور آلمان آلمانی است. اما این دو زبان چقدر با یکدیگر متفاوت هستند؟

زبان آلمانی ارتباط بیشتری با زبان انگلیسی دارد. بسیاری از واژگان و تا حدودی گرامر این دو زبان شبیه به هم است. زبان آلمانی به دلیل اینکه موردی است و برای ایجاد یک کلمه مرکب گاهی مجبور می‌شوید ترکیبات بسیار طولانی ایجاد کنید، این چالش مهم در آموختن آن نیز وجود دارد.

از طرف دیگر زبان روسیه یک زبان اسلاوی است با حروف متفاوت از انگلیسی که ارتباط نزدیکی با این زبان ندارد. این زبان از الفبای سیریک استفاده می‌کند که باید آن را بیاموزید. البته گرامر این زبان نیز تا حدی دشوار است. اما باید توجه داشته باشید که سیستم املای سازگار و آوایی روسی معمولا ساده‌تر از موارد استثنا در زبان انگلیسی و آلمانی است.

به هر کدام از این کشور‌ها که مهاجرت کنید باید زبان آن کشور را بدانید. از این رو مسئله اول یعنی زبان کشور مقصد اهمیت بالایی دارد.

زندگی در آلمان یا روسیه

مهاجرت تحصیلی ایرانیان به آلمان یا روسیه؟

پاسخ به این سوال به عوامل متعددی از جمله شرایط و ویژگی‌های فردی شخص بستگی دارد. از جمله این فاکتور‌ها می‌توان به هزینه زندگی در آلمان و تفاوت آن با روسیه اشاره کرد. برای نمونه دانشگاه‌های آلمان رایگان است اما معمولا برای تحصیل در دانشگاه‌های روسیه باید شهریه پرداخت کنید. در کل هزینه‌های تحصیل و زندگی به طور کلی پایین‌تر از آلمان است. به خصوص در شهر‌های بزرگ آلمان این تفاوت بسیار زیاد است. اما مشکلی که در روسیه برای مهاجران وجود دارد قیمت بالای مسکن و اجاره‌بها است.

مورد بعدی که باید هنگام انتخاب مقصد دقت کنید فرصت‌های شغلی در این دو کشور است. فرصت‌های شغلی از دیگر فاکتورهایی است که زمان انتخاب یک کشور به عنوان مقصد مهاجرت باید مد نظر قرار دهید. اقتصاد آلمان قوی و بازار کار پویایی دارد. در زمینه‌هایی مانند مهندسی و فناوری اطلاعات اقتصاد و بازار کار در آلمان بسیار بهتر از روسیه است. باید توجه داشته باشید اگر زبان روسی یاد نگیرید کار پیدا کردن در روسیه برای شما به صورت یک کابوس خواهد بود.

از طرف دیگر مجوز کار نیز مورد دیگری است که باید به آن توجه شود. در آلمان دانشجویان بین‌المللی پس از زمان فارغ‌التحصیلی تا ۱۸ ماه فرصت دارند تا کار مناسب خود را پیدا کنند و با این شغل ویزای خود را تمدید کنند. اما قوانین کار و ویزای کار در روسیه خیلی پیچیده‌تر از آلمان است.

البته عوامل دیگری نیز در انتخاب مهاجران دخیل است از جمله:

  1. آب و هوا: آلمان دارای آب و هوای معتدل قاره‌ای است، در حالی که روسیه دارای آب و هوای متنوعی از سرد قطبی تا معتدل است.
  2. فرهنگ: فرهنگ آلمان و روسیه به طور قابل توجهی متفاوت است. آلمان به عنوان کشوری با جامعه‌ای ساختارمند و قوانین سختگیرانه شناخته می‌شود، در حالی که روسیه فرهنگی فردگرایانه‌تر دارد.

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان با عضویت رایگان در پورتال جامع اپلای جرمنی و ارتباط با بهترین مشاوران مهاجرت را انتخاب کنید.

مقایسه کیفیت تحصیل در آلمان با روسیه

کیفیت آموزش در کشور‌های روسیه و آلمان متفاوت است. به طور کلی، دانشگاه‌های آلمان در رتبه‌بندی‌های جهانی از دانشگاه‌های روسیه بالاتر قرار دارند. با این حال، روسیه نیز دارای تعدادی دانشگاه معتبر در زمینه‌های خاص مانند علوم و مهندسی است. درباره ساختار آموزشی نیز می‌توان گفت که در آلمان آموزش بیشتر بر تحقیق و استقلال دانشجو تاکید دارد و از این جهت سیستم آموزشی روسیه سنتی‌تر است.

مقایسه هزینه تحصیل در آلمان و روسیه

شهریه دانشگاه‌های دولتی در آلمان به طور کلی رایگان است، به استثنای برخی از دانشگاه‌ها که ممکن است شهریه‌های کمی را از دانشجویان بین‌المللی دریافت کنند. هزینه‌های زندگی در آلمان نیز نسبتا بالا است، به خصوص در شهرهای بزرگ.

از طرف دیگر شهریه دانشگاه‌های دولتی در روسیه به طور قابل توجهی کم است. با این حال، شهریه‌ها به زبان تحصیلی (انگلیسی یا روسی) و مقطع تحصیلی بستگی دارد. به طور کلی، هزینه تحصیل در روسیه سالانه بین ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار آمریکا است. هزینه‌های زندگی در روسیه نیز به طور کلی پایین‌تر از آلمان است، به خصوص در خارج از مسکو و سن پترزبورگ.

به طور کلی، هزینه تحصیل در روسیه به طور قابل توجهی کمتر از آلمان است. با این حال، عوامل دیگری مانند هزینه‌های زندگی، کیفیت آموزش و فرصت‌های شغلی را نیز باید در نظر گرفت.

نکات دیگری در این زمینه وجود دارد که باید به آن دقت شود:

بورسیه‌های تحصیلی بین المللی متنوعی وجود دارد که هم در کشور آلمان و هم در روسیه می‌توانید از آن‌ها به عنوان کمک هزینه‌های خود استفاده کنید.

نکته مهم دیگری که در هر دو کشور وجود دارد اجازه برای کار دانشجویی است. در هر دو کشور در هنگام دانشجویی می‌توانید کار کنید و کسب درآمد کنید. این درآمد بخش مهمی از هزینه‌های سالانه مهاجران را پوشش خواهد داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  اخذ ویزای آلمان  وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شده و با عضویت رایگان در پورتال جامع اپلای جرمنی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان یا روسیه

مقایسه شرایط زندگی در آلمان با روسیه

اگر بخواهیم شرایط زندگی در دو کشور را مقایسه کنیم باید مولفه‌های مشخصی را دقیق بررسی کنیم. یکی از این مولفه‌ها هزینه زندگی در هر دو کشور است. در کل هزینه‌های زندگی در آلمان بالاتر از روسیه است. به خصوص اگر در شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین، مونیخ، و فرانکفورت ساکن شوید هزینه‌های زندگی شما بسیار بالاتر از زندگی در روسیه خواهد بود. البته این هزینه‌ها با توجه به شهر و شکل زندگی‌ای که دارید متفاوت است. در روسیه هزینه‌های زندگی کمتر است خصوصا خارج از شهر‌هایی مثل پترزبورگ و مسکو هزینه بسیار پایین‌تر است. البته باز هم با توجه به شهر و شرایطی که زندگی می‌کنید این هزینه‌ها برای هر فرد متغیر است.

نکته دیگری که برای زندگی باید در نظر داشت شرایط اجاره و تهیه مسکن است. یافتن مسکن مقرون‌به‌صرفه در شهرهای بزرگ آلمان سخت است. اکثر مردم این کشور در آپارتمان‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند که بسته به شهر، اندازه آپارتمان و امکانات آن قیمت متفاوتی دارد. اما پیدا کردن خانه مقرون‌به‌صرفه در روسیه آسان‌تر از آلمان است. البته این مسئله باز هم به کیفیت آپارتمان شهر و محله‌ای که در آن خانه انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

مورد دیگری که برای مهاجرت باید در نظر داشته باشید وضعیت خورد و خوراک و قیمت غذا است که در آلمان نسبتا بالاست. البته هزینه‌های غذا در آلمان مانند سایر کشور‌های اروپای غربی نیست اما اگر در رستوران غذا بخورید باید قیمت بالایی بپردازید. اما از سوی دیگر هزینه غذا در روسیه بسیار پایین‌تر از آلمان است. قیمت مواد غذایی در سوپر مارکت‌ها ارزان‌تر از آلمان است و اگر در رستوران نیز غذا بخورید هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای خواهد داشت.

مولفه دیگری که برای زندگی در یک کشور باید در نظر گرفت هزینه‌های حمل و نقل است که از هزینه‌های اساسی و مهم است. سیستم حمل و نقل در آلمان پیشرفته و کارآمد است و هزینه‌های بلیت در آن می‌تواند بسیار گران باشد. سیستم حمل و نقل در روسیه نیز پیشرفته است اما هزینه سالانه ماهانه کمتری نسبت به آلمان دارد.

در پایان

روسیه و آلمان دو کشور بسیار مهم در جهان هستند که افراد بسیاری قصد به مهاجرت به این دو کشور را دارند. اما اگر بخواهیم بین این دو کشور قیاس انجام دهیم و مناسب‌ترین آن‌ها را برای افراد مشخص کنیم این کار شدنی نیست. به این معنی که شرایط افراد متفاوت است بنابراین تنها مولفه‌های زندگی و تحصیل به صورت کلی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. در این مقاله هزینه‌های زندگی و تفاوت آن در دو کشور آلمان و روسیه و تفاوت در آموزش این دو کشور بررسی شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *