مهاجرت تحصیلی به آلمان

مطهره

۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ۱۲:۲۵:۴۲

1

586

تحصیل در آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

    مهاجرت تحصیلی به آلمان، انتخاب گسترده‌ای از برنامه‌های تحصیلی بین‌المللی را در اختیار دانشجویان، قرار می‌دهد. هزینه‌های تحصیل در این کشور، نسبت به سایر کشور‌ها پایین‌تر بوده و حتی در شرایطی خاص می‌توانید، به‌رایگان تحصیل کنید. به همین خاطر امروزه، افراد زیادی در سراسر جهان، قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارند.

    برای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل، نیازمند گذراندن دوره‌های مختلف هستید. برخی از این دوره‌ها شامل: دوره‌های زبان، حضور در کالج مقدماتی یا مؤسسات مشابه یا تحصیلات در رشته‌های مرتبط است.

    شما همچنین، باید بتوانید در طول تحصیل از حمایت مالی کافی، برخوردار باشید. بدین منظور می‌توانید در طول اقامت خود در آلمان، به انجام شغل پاره‌وقت و کار دانشجویی بپردازید.

    اقامت در آلمان همچنین به شما امکان می‌دهد، ترم‌های تحصیلی را در سایر کشورهای اتحادیه اروپا تکمیل کنید. پس از اتمام موفقیت‌آمیز تحصیلات خود، می‌توانید تا ۱۸ ماه در آلمان بمانید تا به دنبال شغلی مطابق با شرایط خود بگردید و پس از آن می‌توانید، اقامت کاری آلمان را اخذ کنید.

    آیا شما هم از علاقه‌مندان تحصیل در آلمان هستید؟ در ادامه این مطلب از اپلای جرمنی همراه ما باشید تا شما را با مزایا و چگونگی مهاجرت تحصیلی به آلمان، آشنا کنیم.

    مهاجرت تحصیلی به آلمان چیست؟

    آلمان، هفتمین کشور بزرگ اروپا و بزرگ‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین اقتصاد این قاره است. واحد پول این کشور یورو است و جمعیت آن، حدود ۸۰ میلیون نفر است. یکی از راه‌های اخذ اقامت در کشور آلمان، مهاجرت تحصیلی به آلمان است. آلمان، یکی از معدود کشورهای اروپایی است که نسبت به سایر کشورها راحت‌تر، ویزای تحصیلی صادر می‌کند.

    تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان آلمانی انجام می‌شود و یکی از شرایط تحصیل در این کشور، تحصیل به زبان آلمانی است که در مقاطع مختلف متفاوت است؛ اما در صورت داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز، می‌توانید به‌صورت غیر رایگان، وارد برخی دانشگاه‌های آلمان شده و ادامه تحصیل دهید.

    کشور آلمان به دلیل بهره‌مندی از دانشگاه‌های سطح بالا در جهان، شناخته می‌شود. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، تقریباً رایگان است و هزینه کل ترم، کمتر از ۲۰۰ یورو، محاسبه می‌شود.

    اولین مدرک دانشگاهی در آلمان مدرک کارشناسی است که دانشجویان می‌توانند در شش تا هشت ترم تحصیلی، آن را دریافت کنند. پس از پایان دوره، دانشجویان می‌توانند، شروع به کار کنند یا برای مدرک کارشناسی ارشد، اقدام کنند.

    شما می‌توانید در دوره‌های زبان آلمانی در این کشور، شرکت کنید و پس از کسب نمره قبولی در آزمون، وارد رشته انتخابی خود شوید؛ اما توجه داشته باشید که باید حداقل سطح زبان آلمانی شما B1 یا B2 باشد.

    برای درخواست اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، ابتدا باید درخواست خود را ثبت کنید. مهلت ثبت درخواست برای هر دانشگاه متفاوت است و به طور جداگانه در وب‌سایت هر دانشگاه، بارگذاری می‌شود. دانشگاه‌ها اغلب برای پوشش این درخواست‌ها هزینه‌ای دریافت می‌کنند که معمولاً کمتر از ۵۰ یورو است.

    مهاجرت تحصیلی به آلمان چیست

    مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان

    آلمان را می‌توان از نظر اقتصادی، مهم‌ترین کشور اتحادیه اروپا دانست. آلمان، یکی از مراکز صنعتی مهم جهان است و اصلی‌ترین صنایع آن بر پایه صنایع شیمیایی، خودروسازی، الکترونیک، کامپیوتر و صنایع سنگین و تجهیزات، استوار است. یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان، امکان کار و زندگی در آلمان، پس از فارغ‌التحصیلی است که این امر به دلیل اقتصاد قوی آلمان، امکان‌پذیر است.

    مهاجرت تحصیلی به آلمان مبتنی بر تحصیل رایگان است و در آلمان، امکان تحصیل رایگان، همچنان در بسیاری از ایالت‌ها برای دانشجویان آلمانی و خارجی وجود دارد.

    مهاجرت تحصیلی به آلمان، مزایای بسیاری دارد که در ادامه، به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

    • دردسترس‌بودن بهترین دانشگاه‌های دنیا با گزینه‌های پیشرفته برای مهاجرت تحصیلی به آلمان
    • هزینه‌های تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان، معقول یا رایگان است و فقط هزینه اندکی برای ثبت‌نام دانشجو و خدمات، دریافت می‌شود
    • امکان تمدید ویزای تحصیلی آلمان به مدت یک سال و نیم پس از اتمام تحصیلات، برای اقامت دائم و کار
    • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشور آلمان
    • امکان کار دانشجویی در حین تحصیل
    • امکان دریافت بورسیه تحصیلی آلمان باتوجه‌به شرایط و امتیازات دانشجویان
    • درخواست و پذیرش ویزای مسافرتی برای همسران و فرزندان زیر ۱۸ سال
    • مدرک ۱۱ساله از یکی از دانشگاه‌های خصوصی
    • امکان استفاده از حمل‌و‌نقل شهری برای دانشجویان با بلیت دانشجویی در آلمان
    • فرصت سفر به‌تمامی کشورهای اتحادیه اروپا و هزینه‌های زندگی توسط شنگن با ویزای دانشجویی آلمان، تأمین می‌شود

    مزایای مهاجرت تحصیلی به آلمان

    شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان چیست؟

    یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی، دریافت ویزا برای مهاجرت تحصیلی به آلمان است. برای دریافت ویزای تحصیلی، متقاضیان باید ابتدا پذیرش تحصیلی خود را در دانشگاه مورد‌نظر و برجسته در این کشور، دریافت کنند.

    سپس، متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، باید مدارک مورد‌نیاز را به دانشگاه مورد درخواست، ارائه دهند. مدارک مورد‌نیاز برای پذیرش دانشجو، شامل: مدرک دانشگاهی معتبر و توان مالی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان است.

    شما می‌توانید مدرک پایان دوره دبیرستان خود را ارائه دهید که به شما امکان تحصیل در دانشگاه را می‌دهد. همچنین، اگر قصد تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری را دارید، می‌توانید با ارائه مدرک لیسانس، در بهترین دانشگاه‌های آلمان، تحصیل کنید.

    اگر قصد تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه‌های موردنظر خود را داشته باشید، ارائه حداقل سطح B2 در زبان آلمانی، امری الزامی است.

    اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با کارشناسان اپلای جرمنی در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید با عضویت در سایت اپلای جرمنی از صفر تا صد مراحل مهاجرت تحصیلی، آگاه شوید.

    چگونه درخواست ویزای دانشجویی آلمان را ثبت کنیم؟

    روند درخواست ویزای دانشجویی آلمان، می‌تواند برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، گیج‌کننده باشد. پروسه مهاجرت تحصیلی از کشوری به کشور دیگر، متفاوت است؛ اما می‌توانید یک نمای کلی از مراحل اخذ ویزای دانشجویی را در مراحل زیر، مشاهده کنید.

    به نزدیک‌ترین سفارت آلمان مراجعه کنید

    می‌توانید از موتور جستجوی گوگل، برای یافتن سفارت یا کنسولگری در کشور خود، استفاده کنید تا در مورد شرایط مهاجرت تحصیلی، اطلاعات بیشتر کسب کنید و وقت ویزا را تعیین کنید.

    الزامات و رویه‌ها را بررسی کنید

    هنگامی که به سفارت آلمان مراجعه کردید، برای تعیین وقت ویزا به بخش ویزای دانشجویی بروید و شرایط خود را به طور کامل، مطرح کنید. باید در نظر داشته باشید که پیش از تنظیم ویزای خود، تمامی مدارک مورد‌نظر را به سفارت ارائه دهید و اطلاعات ارائه شده را بادقت، مطالعه کنید.

    مراحل تعیین وقت ویزا را انجام دهید

    پس از انجام مراحل قبل، باید با دنبال‌کردن مراحل موجود در وب‌سایت رسمی سفارت آلمان در کشور خود، وقت ویزا را تعیین کنید. در برخی از کشورها، وقت ویزا باید از چند هفته قبل تنظیم شود؛ زیرا ممکن است تعداد زیادی درخواست ویزا در آن سفارت، وجود داشته باشد و رسیدن آن‌ها نیازمند زمان بیشتری باشد.

    آماده‌سازی مدارک اخذ ویزا

    هنگامی که تاریخ ویزای خود را تأیید کردید، تمام مدارک خود را مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که لیست مدارک شما کامل است.

    مصاحبه حضوری برای تمدید ویزا

    پیش از انجام این مرحله، شما باید هزینه ویزا را بپردازید و در زمان مصاحبه ویزا تأیید پرداخت داشته باشید. در صورت ردشدن ویزای شما، این هزینه قابل استرداد نیست. پس از انجام مصاحبه، اگر ویزای شما تأیید یا رد شده باشد، از طرف سفارت، پاسخ رسمی دریافت خواهید کرد.

    نحوه درخواست ویزای تحصیلی آلمان

    چه زمانی برای ویزای دانشجویی آلمان باید اقدام کرد؟

    بهترین زمان، برای درخواست ویزای دانشجویی آلمان، بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه و تأمین بودجه لازم برای زندگی و تحصیل در آلمان است.

    این شرایط، جزو مهم‌ترین شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان است. اگر بورسیه رسمی برای ادامه تحصیل در این کشور را دریافت نکرده‌اید، باید از راه‌های دیگری مانند انتقال وجه به‌حساب مسدود شده در آلمان، تمکن مالی خود را اثبات کنید.

    برای به حداکثر رساندن شانس خود برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان، باید از یک حساب مسدود شده به‌عنوان اثبات تمکن مالی خود، استفاده کنید. حساب مسدود شده، نوع خاصی از حساب بانکی است که ثابت می‌کند شما پول کافی برای زندگی یک‌ساله در آلمان را دارید.

    از سال ۲۰۲۲، برای هزینه‌های زندگی به‌عنوان یک خارجی در آلمان به حداقل ۹۳۴ یورو در ماه نیاز دارید؛ بنابراین، قبل از درخواست ویزای کارآموزی آلمان، باید مجموعاً ۱۱۲۰۸ یورو در حساب بانکی خود، داشته باشید.

    مدارک موردنیاز برای درخواست تحصیل در آلمان

    متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان باید پس از دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر، برای اخذ ویزا اقدام کنند. برای این کار، ابتدا باید از سفارت آلمان وقت بگیرند. متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان، برای اخذ ویزا باید مدارک زیر را در سفارت ارائه دهند.

    • اصل پاسپورت فعلی و پاسپورت‌های قبلی
    • تکمیل فرم موردنیاز برای اخذ پذیرش
    • ۲ قطعه عکس با پس‌زمینه طوسی
    • بیمه دانشجویی با اعتبار ۳ماهه
    • انگیزه‌نامه
    • سند ازدواج در صورت متأهل بودن
    • پذیرش دانشگاه
    • ترجمه و اصل تمامی مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات
    • مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی
    • پرداخت هزینه بررسی پرونده

    برای مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت تحصیلی به آلمان می‌توانید، با تیم اپلای جرمنی تماس بگیرید تا کارشناسان ما باتوجه‌به شرایط فردی‌، بهترین پیشنهادها را به شما ارائه کنند.

    هزینه تحصیل در آلمان

    هزینه تحصیل در آلمان بسته به عوامل مختلفی مانند سطح تحصیلات، نوع دانشگاه و محل زندگی متغیر است. در دانشگاه‌های دولتی آلمان، تحصیل برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی به صورت رایگان است. اما در دانشگاه‌های غیردولتی، هزینه‌های تحصیلی معمولاً در حدود ۱،۰۰۰ تا ۴،۰۰۰ یورو در هر ترم قرار دارد. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است هزینه‌های بیشتری را از دانشجویان دریافت کنند.

    علاوه بر هزینه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی نیز باید در نظر گرفته شود. این شامل هزینه‌های مسکن، غذا، حمل و نقل و هزینه‌های روزمره است. هزینه‌های زندگی متغیری بوده و بسته به شهر و سبک زندگی فرد ممکن است متفاوت باشد.

    شرایط سنی تحصیل در آلمان ۲۰۲۴

    کشور آلمان هیچگونه محدودیت سنی قطعی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان مشخص نکرده است. با این حال، مواردی که سن می‌تواند بر روند پذیرش یا اخذ ویزای تاثیرگزار باشد نیز وجود دارد.

    شرایط سنی تحصیل در مقطع کارشناسی:

    • حداقل سن: ۱۸ سال می‌باشد.
    • حداکثر سن: در حالت عادی تا ۲۱ سال، اما با ارائه مدارک توجیهی (مانند سابقه کار یا گپ تحصیلی) می‌توانید از این محدودیت عبور کنید.

    شرایط سنی تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد :

    • حداقل سن: ۲۱ سال می‌باشید.
    • حداکثر سن: محدودیتی وجود ندارد، اما برخی دانشگاه‌ها برای متقاضیان بالاتر از ۴۰ سال، شرایط سختگیرانه‌تری اعمال می‌کنند.

    شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع دکتری:

    • حداقل سن: ۲۴ سال می‌باشد.
    • حداکثر سن: در مقطع دکترا محدودیتی وجود ندارد، اما ممکن است برخی دانشگاه‌ها برای متقاضیان بالاتر از ۴۵ سال، شرایط سختگیرانه‌تری اعمال کنند.

    شرایط سنی تحصیل در آلمان در رشته پزشکی:

    • حداقل سن:  برای رشته‌های پزشکی ۱۸ سال می‌باشد.
    • حداکثر سن: برای پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی آلمان، رقابت بسیار بالا است و متقاضیان زیر ۲۵ سال شانس بیشتری برای پذیرش دارند.

     



    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 دیدگاه در مهاجرت تحصیلی به آلمان