اقتصاد آلمان چگونه است؟

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۰/۱۱ ۰۲:۰۶:۰۶

0

67

اقتصاد آلمان

اگر قصد مهاجرت به کشور آلمان را داشته باشید؛ به احتمال زیاد می‌خواهید در خصوص اقتصاد آلمان اطلاعاتی را به‌دست بیاورید. زیرا یکی مهم‌‌ترین عواملی که سبب می‌‌شود بسیاری از ایرانیان به کشور‌های اروپایی مهاجرت کنند، شرایط اقتصادی است. معمولاً کسانی که مهاجرت می‌کنند، تمایل دارند به کشوری بروند که از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی داشته باشد. این افراد با این نگاه که می‌توانند در آن‌جا به‌راحتی زندگی و پیشرفت کنند یا خیر به بررسی گزینه‌های مهاجرت می‌پردازند. آلمان یکی از پرطرفدار‌ترین کشور‌هایی است که برای مهاجرت و سفر انتخاب می‌‌شود. بهتر است قبل از این‌که آلمان را به‌عنوان گزینه قطعی برای مهاجرت انتخاب کنید؛ در خصوص وضعیت اقتصادی این کشور اطلاعات کافی به‌دست آورید. در ادامه در خصوص وضعیت اقتصادی این کشور اروپایی و شاخص‌‌های زندگی در آن، اطلاعاتی را ارائه می‌کنیم.

با اپلای جرمنی بهترین راه‌های مهاجرت به آلمان را بشناسید.

اقتصاد آلمان

 

وضعیت اقتصاد آلمان در جهان چگونه است؟

وقتی صحبت از وضعیت اقتصاد آلمان می‌‌شود، به‌طور قطعی افراد مختلف می‌خواهند بدانند وضعیت اقتصادی این کشور نسبت به وضعیت اقتصادی دیگر کشور‌ها چگونه است. باید گفت آلمان یکی از تاسیس‌کنندگان اتحادیه اروپا و از‌‌جمله کشور‌های حوزه یورو است.‌ وضعیت اقتصادی آلمان، نسبت به بسیاری از کشور‌های جهان، مطلوب است. اقتصاد این کشور از نظر آماری در جایگاه چهارم تولید ناخالص داخلی جهان قرار دارد. آلمان جزو پنج اقتصاد برتر جهان است و مردم آن از رفاه بسیار خوبی برخوردار هستند. همان‌طور که احتمالاً می‌‌دانید آلمان یک کشور صنعتی است. صنایع بزرگی در آلمان فعالیت می‌کنند و دانشگاه‌های این کشور با صنعت آن پیوند دارند. در نتیجه پشتوانه توسعه اقتصادی آلمان، تحقیقات دانشگاهی و صنعت پیشرفته آن است.

تاریخچه ای از اقتصاد آلمان

همان‌طور که گفته شد؛ آلمان یک کشور پیشرفته صنعتی است. صنعتی شدن این کشور حدوداً صد سال بعد از انگلیس و فرانسه رخ داده است. تاریخ اقتصاد آلمان پر از فراز و نشیب بوده است و بعد از هر دو جنگ‌ جهانی، اقتصاد آلمان بسیار افول کرد اما دوباره توانست پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد. پیشرفت اقتصادی آلمان را می‌توان با گسترش خطوط راه‌آهن همزمان دانست. اولین لوکوموتیو ساخته شده در این کشور در سال ۱۸۵۰ میلادی بود. بعد از آن، زمان زیادی نگذشت تا قطار در سرتاسر آلمان گسترش پیدا کرد. واحد پول کشور آلمان آن زمان مارک بود که با پشتوانه طلا وارد سیستم اقتصادی شد. امروزه مارک جای خود را به یورو داده است که واحد پولی اروپا است.

اقتصاد آلمان در زمان جنگ جهانی

بعد از جنگ جهانی اول، اقتصاد آلمان بسیار تضعیف شد و به سمت فروپاشی رفت. طبق توافق صلحی جهانی که صورت گرفت؛ آلمان باید غرامت زیادی به فاتحان جنگ جهانی اول پرداخت می‌کرد. این غرامت بسیار بیشتر از حدی بود که آلمان توانایی پرداخت آن را داشت. بعد از آن، آلمان توانست با وام‌هایی که از بانک‌های نیویورکی گرفته بود؛ تا حدودی ثبات را به اقتصاد آلمان بیاورد. زمانی که نازی‌ها به قدرت رسیدند؛ هنوز میزان بیکاری و فقر در آلمان بسیار زیاد بود. نازی‌ها با اجرای پروژه‌های اقتصادی بزرگ در آلمان تلاش کردند اقتصاد این کشور را بازسازی کنند. در آن زمان میزان بیکاری در آلمان، کاهش قابل توجه‌ای پیدا کرد.

با کادر مجرب اپلای جرمنی به راحتی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنید.

اقتصاد آلمان بعد از جنگ جهانی دوم

بعد از اتمام جنگ جهانی دوم آلمان به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد. در بخش غربی مارک امپراطوری با مارک آلمان جایگزین شد. وضعیت اقتصادی دو آلمان نسبت به اوایل جنگ تفاوت‌های زیادی داشت. در‌نهایت با فرو ریختن دیوار برلین آلمان فدرال تشکیل شد. بعد از آن رشد اقتصادی آلمان شروع شد. هر‌چند با آغاز قرن بیست و یک، آلمان مانند بسیاری از کشور‌های جهان با رکود اقتصادی مواجه شد. این رکود اقتصادی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌های انتهایی دهه اول قرن بیست‌و‌یک پایان یافت. آلمان امروزه جزو برترین صادر‌کننده‌ها در جهان است و شاخص‌های اقتصادی در این کشور در سطح مطلوبی قرار دارند.

اقتصاد آلمان

 

وضعیت کار در آلمان

وقتی صحبت از اقتصاد آلمان یا هر کشوری می‌شود؛ ذهن انسان به سوی پارامتر‌های مشخصی می‌رود. یکی از معیارهایی که به کمک آن وضعیت اقتصادی یک کشور بررسی می‌شود؛ وضعیت اشتغال یا در نقطه مقابل آن، درصد بیکاری در آن کشور است. اقتصاد آلمان به دلیل این که صنایع بزرگی دارد و کشوری پیشرفته است؛ از نظر وضعیت کاری بسیار مطلوب شکوفا است. حتی طی بعضی از سال‌ها به دلیل نیاز بازار آلمان، دولت این کشور اقدام به جذب نیروی کار خارجی می‌کند. به همین جهت مهاجرت کاری به آلمان یکی از گزینه‌های پیش‌روی افرادی است که قصد مهاجرت به این کشور را دارند. شایان ذکر است که نرخ بیکاری آلمان در سال ۲۰۲۱ حدود پنج درصد بوده است.

در این بخش از سایت اپلای جرمنی به معرفی شغل‌های پردرآمد در آلمان می‌پردازیم.

 نرخ تورم در آلمان

از دیگر مولفه‌های مهم در هر اقتصادی، نرخ تورم است. یکی از بزرگ‌ترین معضلات و مشکلات زندگی در ایران، نرخ بالای تورم است. بالا بودن نرخ تورم، سبب می‌شود که قیمت‌ها نسبت به قبل افزایش داشته باشند. در آلمان نرخ تورم زیر ده درصد است و همین مسئله نشان از قدرت بالای اقتصادی آن کشور دارد. این وضعیت خود را در ثابت بودن قیمت‌ها و یا افزایش بسیار کم‌ قیمت محصولات مختلف در طول زمان نشان می‌دهد. البته با آغاز جنگ اکراین و روسیه و به دلیل ایجاد بحران انرژی برای آلمان، کمی نرخ تورم در این کشور بالا رفت؛ اما دولت آلمان برنامه‌ای را اجرا کرد که هزینه‌های حمل و نقل در سراسر آلمان کاهش پیدا کند. با کاهش این هزینه‌ها، نرخ تورم نیز تا میزان قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرد.

هزینه زندگی در آلمان

از‌جمله ملاک‌های مهم دیگر که در اقتصاد آلمان بررسی می‌شود؛ هزینه زندگی در آلمان است. باید در ابتدا گفت هزینه زندگی در این کشور، نسبت به سایر کشور‌های اروپایی به میزان قابل توجه‌ای کم‌تر است. هزینه‌های زندگی از موارد مختلفی مانند خوراک، مسکن، انرژی، حمل‌و‌نقل و سایر موارد تشکیل شده است. در آلمان نیز مانند بسیاری از کشور‌ها، هزینه‌های زندگی در شهر‌های بزرگ بیشتر از شهر‌های کوچک است. برلین به‌عنوان پایتخت آلمان معمولا هزینه نسبتاً زیادی برای زندگی افراد دارد. اما به‌طور‌کلی باید گفت هزینه‌های زندگی برای یک فرد در شهرهای مختلف بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو بدون هزینه مسکن می‌باشد. قیمت اجاره آپارتمانی با یک خواب در این کشور نیز، در مرکز شهر حدودا ۸۰۰ یورو و در اطراف شهر ۶۰۰ یورو در ماه می‌باشد.

برای اطلاع از هزینه مهاجرت به آلمان با این بخش از سایت اپلای جرمنی همراه باشید.

اقتصاد در آلمان

درآمد مردم آلمان

مقادیر مختلفی برای دستمزد‌های مردم آلمان و میزان دریافتی آن‌ها ذکر شده است. حداقل دستمزد برای کار‌های مختلف در آلمان بین ۹ تا ۱۲ یورو برای هر ساعت کار است. به‌طور‌کلی با چیزی حدود ۲۵۰۰ یورو در ماه می‌توان زندگی خوبی را در آلمان داشت.

سخن آخر

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و جزو پنج اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور از بنیان‌گذاران اتحادیهٔ اروپا و حوزه یورو است. جایگاه اقتصادی این کشور در جهان بعد از انقلاب صنعتی و هم‌زمان با تشکیل آن مطرح شد و تا به امروز از آن به‌عنوان یک کشور پیشرو و نوآور نام برده می‌شود.

در این مطلب به چگونگی اقتصاد آلمان پرداختیم. حال برای شما روشن خواهد بود که چرا آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی در جهان است. امیدواریم این مطلب مورد‌توجه شما قرار گرفته باشد و به سوالات شما در زمینه مهاجرت به آلمان پاسخ داده باشد.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *