شرایط تحصیل در رشته آی تی در آلمان ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ ۱۲:۳۱:۵۷

0

34

رشته فناوری اطلاعات آلمان

رشته فناوری اطلاعات (IT)، به طور خلاصه به استفاده از کامپیوتر و نرم افزار برای ذخیره، بازیابی، پردازش و انتقال اطلاعات می‌پردازد. این رشته شامل طیف وسیعی از موضوعات مانند شبکه‌های کامپیوتری، برنامه نویسی، پایگاه داده، امنیت سایبری و هوش مصنوعی می‌شود. کشور آلمان نیز مانند سایر کشورهای مدرن رشته فناوری اطلاعات را در برنامه تحصیلی خود گنجانده است و افراد مختلف از سراسر جهان با داشتن شرایط پذیرش می‌توانند در این رشته در آلمان پذیرش گرفته و ادامه تحصیل دهند. در ادامه با رشته فناوری اطلاعات در آلمان با اپلای جرمنی همراه باشید.

گرایش‌های رشته آی تی

گرایش‌های مختلفی در رشته فناوری اطلاعات ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به گرایش شبکه‌های کامپیوتری اشاره کرد. در این گرایش دانشجو طراحی، نصب و مدیریت شبکه‌های کامپیوتری را می‌آموزد. گرایش دیگری که در رشته فناوری اطلاعات وجود دارد برنامه نویسی و توسعه نرم افزار است. افرادی که برنامه نویسی می‌کنند می‌توانند در بخش‌های مختلفی برای تولید بر بستر وب و نرم افزار و اپلیکیشن‌های جدید فعالیت کنند. گرایش دیگر رشته فناوری اطلاعات گرایش پایگاه‌های داده است. در این گرایش دانشجو با طراحی، مدیریت و ارائه پایگاه داده آشنا می‌شود. گرایش‌های متعدد دیگری نیز  اعم از امنیت سایبری و هوش مصنوعی در این رشته وجود دارد.

مزایای انتخاب رشته آی تی

رشته فناوری اطلاعات بازار کار پر رونقی دارد. این رشته در حال شکوفایی هر چه بیشتر است و سرمایه‌های زیادی به سمت تولیدات نرم افزاری گردش کرده است. امروزه کسب و کار‌های آنلاین بهره زیادی از این رشته می‌برند. در عین حال اکثر صنایع نیز از سیستم‌های فناوری اطلاعات برای مدیریت بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند. بنابراین تنوع شغلی افرادی که رشته آی تی را خوانده‌اند بسیار بالاست. باید گفت درآمد این رشته نسبت به سایر رشته‌ها وضعیت خوبی دارد.

رشته ای تی آلمان

شرایط تحصیل در رشته آی تی در آلمان

تحصیل در مقطع کارشناسی

برای تحصیل در مقطع لیسانس فناوری اطلاعات در وهله اول نیاز به دیپلم متوسطه دارید که معدل این دیپلم در حالت ایده آل باید بالای پانزده باشد. همچنین برخی از دانشگاه‌ها ممکن است به همراه مدارک دیگر آزمون ورودی نیز برگزار کنند. در این صورت برای ورود به این دانشگاه‌ها باید حتما در آزمون ورودی قبول شوید. مدرک زبان نیز از اولویت‌های پذیرش در دوره لیسانس به طور عمومی است در واقع باید حداقل مدرک ب۲ (B2) یا آیلتس ۶.۵ را داشته باشید. با ارائه این مدارک باید مدتی منتظر بمانید تا دانشگاه مورد نظر بر مبنای مدارک شما تصمیم به پذیرش یا عدم پذیرش شما بگیرد.

از طرفی برای دوره کارشناسی ارشد نیاز به مدرک کارشناسی خواهید داشت که معدل آن باید بالای ۱۶ باشد. در کنار مدرک لیسانس مدرک سی۱ (C1) آلمانی یا ۷ آیلتس اجباری است. از دیگر مدارکی که برای ورود به کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات در آلمان نیاز دارید انگیزه نامه قوی است. با جمع آوری مدارک و ارسال به دانشگاه باید مدتی منتظر بمانید تا دانشگاه در مورد پذیرش یا عدم پذیرش شما تصمیم بگیرد.

با عضویت رایگان در پورتال جامع اپلای جرمنی، با مشاوران ما در خصوص  مهاجرت تحصیلی به آلمان در ارتباط باشید.

گرایش‌های رشته فناوری اطلاعات در آلمان

رشته فناوری اطلاعات در آلمان گرایش‌های مختلفی دارد که برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. برنامه نویسی: این گرایش به دانشجویان در یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مختلف مانند سی پلاس پلاس (++C)،‌ جاوا (Java)، جاوا اسکریپت (JavaScript)، پایتون (Python) و… کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های کاربردی مختلفی را طراحی و توسعه دهند.
  2. شبکه‌: این گرایش به دانشجویان در یادگیری مفاهیم مربوط به شبکه‌های کامپیوتری مانند تی سی پی/ آی پی (TCP/IP)، مسیریابی، سوئیچینگ و امنیت شبکه کمک می‌کند.
  3. امنیت سایبری: این گرایش به دانشجویان در یادگیری روش‌های مختلف حفاظت از اطلاعات و سیستم‌های کامپیوتری در برابر حملات سایبری کمک می‌کند.
  4. هوش مصنوعی: این گرایش به دانشجویان در یادگیری مفاهیم مربوط به هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتر کمک می‌کند.
  5. تحلیل داده: این گرایش به دانشجویان در یادگیری روش‌های مختلف جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده‌ها برای استخراج اطلاعات مفید از آن‌ها کمک می‌کند.
  6. بازی سازی: این گرایش به دانشجویان در یادگیری فرآیند ساخت بازی‌های کامپیوتری و ابزارهای مورد نیاز آن‌ها کمک می‌کند.

اطلاعات بیشتر: شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان با اپلای جرمنی

هزینه تحصیل در رشته آی تی در آلمان

تحصیل هزینه‌های خاص خود را دارد اما اگر بخواهید به کشور آلمان مهاجرت کرده و با ویزای دانشجویی این کار را انجام دهید باید گفت تحصیل در آلمان هزینه‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. در وهله اول دانشگاهی که از آن پذیرش می‌گیرید اهمیت بالایی دارد. دانشگاه‌های دولتی آلمان از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت نمی‌کنند اما دانشگاه‌های خصوصی شهریه نسبتا بالایی دارند که دانشجو باید پرداخت کند.

گذشته از دانشگاهی که انتخاب می‌کنید مقطع تحصیلی نیز اهمیت زیادی در میزان هزینه‌های شما خواهد داشت. معمولا شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بالاتر از دوره لیسانس است. مورد دیگری که در شهریه اثرگذار است رشته تحصیلی است که برای آن اقدام می‌کنید. رشته‌های خاص مانند پزشکی و مهندسی شهریه‌ای بیشتر از سایر رشته‌ها دارند.

علاوه بر شهریه احتمالی که باید پرداخت شود هزینه‌های زندگی در آلمان را نیز باید در نظر بگیرید که به طور متوسط از ۸۵۰ یورو تا ۱۲۰۰ یورو متغیر است. هزینه‌های این قسمت شامل مسکن، حمل و نقل، خورد و خوراک، بیمه درمانی و اینترنت است. از سویی دیگر راه‌هایی برای کاهش هزینه تحصیل در آلمان وجود دارد که عبارتند از:

  • دریافت بورسیه تحصیلی
  • کار دانشجویی
  • انتخاب دانشگاه‌های دولتی

رشته فناوری اطلاعات

دلایل رونق بازار کار رشته آی تی در آلمان

۱. رشد سریع فناوری اطلاعات در آلمان: آلمان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی فناوری اطلاعات در اروپا شناخته می‌شود و شرکت‌های بزرگ و مطرحی مانند سَپ، زیمنس و بوش در این کشور مستقر هستند.

۲. کمبود نیروی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات: تقاضا برای متخصصان فناوری اطلاعات در آلمان بیش از عرضه است و این موضوع باعث شده است تا پیدا کردن شغل در این رشته برای افراد متخصص آسان باشد

۳. درآمد بالا: متخصصان فناوری اطلاعات در آلمان از حقوق و مزایای بالایی برخوردار هستند. به طور متوسط، یک مهندس فناوری اطلاعات در آلمان حدود هفتاد هزار یورو در سال درآمد دارد.

برای اخذ ویزای آلمان وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شوید.

موقعیت‌های شغلی در رشته فناوری اطلاعات در آلمان

  1. برنامه نویسی: تقاضا برای برنامه نویسی در زبان‌های مختلف مانند جاوا، پایتون، سی پلاس پلاس و جاوا اسکریپت بسیار بالا است.
  2. توسعه دهنده وب: توسعه دهندگان وب با مهارت در زبان‌های سی اس اس (CSS)، اچ تی ام ال (HTML) و جاوا اسکریپت نیز به راحتی می‌توانند شغل پیدا کنند.
  3. مهندس امنیت سایبری: با توجه به افزایش جرایم سایبری، تقاضا برای مهندسان امنیت سایبری نیز در حال افزایش است.
  4. متخصصان هوش مصنوعی: هوش مصنوعی یکی از زمینه‌های نوظهور در صنعت فناوری اطلاعات است و متخصصان این حوزه در آلمان بسیار مورد تقاضا هستند.

در پایان

رشته فناوری اطلاعات در آلمان از جایگاه بالایی برخوردار است و بازار کار این نیز رشته پر رونق است. دانشگاه‌های متعددی این رشته را در مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند. می‌توانید برای مهاجرت به آلمان از ویزای دانشجویی برای ادامه تحصیل در این رشته استفاده کنید. در مقاله حاضر انواع گرایش‌های رشته فناوری اطلاعات به همراه شرایط تحصیل در این رشته در کشور آلمان را مورد بررسی قرار دادیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *