شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان چیست؟

مطهره

۱۴۰۱/۱۱/۲۰ ۰۸:۴۱:۴۸

0

184

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان، موقعیت‌های بسیاری را در اختیار دانشجویان بین‌المللی، قرار می‌دهد. این کشور با در اختیار داشتن آموزش عالی با‌کیفیت، زیرساخت‌های تحقیقاتی، روش‌های تدریس مناسب، تحصیل مقرون‌به‌صرفه و ایجاد آینده شغلی، توانسته سالانه، افراد بسیاری را برای تحصیل جذب کند؛ بنابراین، بسیاری از دانشجویان خارجی، همچنان معتقدند که آلمان، بهترین مکان برای ادامه تحصیلات عالی است.

از سوی دیگر، همه افراد، نمی‌توانند در این کشور تحصیل کنند؛ چرا که مهاجرت تحصیلی به آلمان نیازمند اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، ابتدا مدارک مبتنی بر قبولی متقاضی، برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، باید برای سفارت ارسال شود. سپس سفارت آلمان، ویزا را به اداره مهاجرت شهری که دانشگاه در آن قرار دارد، ارسال می‌کند تا نظر خود را اعلام کند. نمایندگی آلمان در خارج از کشور نیز، پس از تأیید اداره مهاجرت، ویزای ورود را صادر می‌کنند.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان، پروسه‌ای پیچیده و طولانی دارد و از همین رو، ممکن است دانشجویان در این خصوص، با چالش‌های بسیاری، روبرو شوند. با این مقاله از اپلای جرمنی، همراه باشید تا با جزئیات اخذ ویزای تحصیلی آلمان، آشنا شوید. همچنین، می‌توانید با عضویت رایگان در سایت اپلای جرمنی و مراجعه به قسمت نقشه راه اپلای، از تمامی مراحل اپلای تحصیلی، مطلع شوید.

دلایل محبوبیت اخذ ویزای تحصیلی آلمان برای دانشجویان

کشور آلمان، محبوبیت بسیاری در میان دانشجویان سراسر جهان، برای ادامه تحصیل دارد. این محبوبیت، به‌ویژه پس از لغو هزینه‌های تحصیل در این کشور، بیش‌ازپیش، افزایش یافت.

صرف‌نظر از سیاست شهریه رایگان، تحصیل در آلمان، کاملاً رایگان نیست؛ چرا که پس از اخذ ویزای تحصیلی آلمان، شما باید بتوانید، هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهید؛ بنابراین، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، به دنبال کار مناسب، برای تأمین هزینه‌های خود در حین تحصیل هستند. البته یافتن شغل برای دانشجویان، کار چندان سختی نیست؛ اما شرایط و ضوابط مختص به خود را نیز دارد.

علاوه بر این، موانع یادگیری زبان آلمانی برای تحصیل، در حال ازبین‌رفتن است؛ زیرا بیش از ۱۳۰۰ مدرک کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی تدریس می‌شود که به طور ویژه، برای دانشجویان بین‌المللی، طراحی شده است.

دانشگاه‌های آلمان به دلیل برتری در زیرساخت‌ها و برنامه‌های درسی، معروف هستند. امکانات بهینه‌ای که فناوری معاصر و کارکنان حرفه‌ای متنوع را فراهم کرده که به شکل‌گیری یک برنامه درسی آموزشی موفق، کمک می‌کند.

بهتر است بدانید که همه دانشگاه‌های آلمان در حال حاضر، تحت اصلاحات بولونیا فعالیت می‌کنند. این مورد، تضمین می‌کند که همه دانشجویان، مدرک یکپارچه و شناخته شده بین‌المللی، مانند: لیسانس، فوق‌لیسانس یا دکترا را کسب می‌کنند.

دلایل محبوبیت اخذ ویزای آلمان

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

امروزه، بسیاری از دانشجویان، آلمان را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود، انتخاب می‌کنند و سالانه، تعداد دانشجویان بین‌المللی در آلمان در حال افزایش است. دانشجویان بین‌المللی، باید قبل از شروع تحصیل در آلمان، ویزای دانشجویی را از سفارت آلمان در کشور خود، دریافت کنند.

شما به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، باید ویزای دانشجویی داشته باشید و نوع ویزا بستگی به مدت‌زمان حضور شما در کشور آلمان دارد. اگر می‌خواهید تنها به مدت ۳ ماه در آلمان تحصیل کنید، باید ویزای شینگن دریافت کنید؛ در غیر این صورت، باید نسبت به دریافت ویزای ملی آلمان، اقدام کنید.

همچنین، اگر به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، ویزای ملی آلمان را دارید، باید پس از مدت‌زمان مشخصی به اداره مهاجرت آلمان، مراجعه کرده و ویزای خود را تمدید کنید.

برای اخذ ویزای آلمان باید مراحل مشخصی را طی کنید که در ادامه، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دریافت پذیرش

قدم اول، برای اقدام به اخذ ویزای تحصیلی آلمان، دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظر است. در این مرحله، شخص متقاضی، باتوجه‌به سطح تحصیلات و رشته تحصیلی خود، باید در یکی از کالج‌ها دانشگاه‌ها یا مدارس کشور آلمان، پذیرش بگیرد.

از سفارت به‌صورت آنلاین وقت بگیرید

پس از تکمیل مراحل اخذ پذیرش، باید برای تعیین وقت سفارت آلمان، اقدام کنید. شما می‌توانید این کار را از طریق وب‌سایت رسمی سفارت آلمان، انجام دهید. پس از تعیین وقت از طریق سفارت، یک ایمیل با شماره پیگیری، برای فرد متقاضی، ارسال می‌شود. یک ایمیل دیگر نیز، در حدود ۱ الی ۲ ماه بعد، ارسال می‌شود.  ایمیل دوم، حاوی تاریخ و زمان مصاحبه است. متقاضیان باید این ایمیل را تا ۷ روز پس از دریافت، چک و تأیید کنند؛ چرا که اگر این کار را انجام ندهند، رزرو وقت سفارت آلمان، لغو می‌شود.

به‌صورت حضوری به سفارت آلمان مراجعه کنید

شخص متقاضی، باید در موعد مقرر، برای مصاحبه شخصی به سفارت آلمان مراجعه کرده و مدارک خود را به‌صورت کامل، ارائه دهد. در زمان درخواست ویزا، متقاضی پس از تحویل تأییدیه وقت سفارت، اثر انگشت و اطلاعات بیومتریک خود را در اختیار سفارت آلمان، قرار می‌دهد.

مصاحبه حضوری

در این مرحله، متقاضی اخذ ویزای تحصیلی آلمان، حدود ۱۵ دقیقه با افسر پرونده، مصاحبه می‌کند. افسر ابتدا اطلاعات فردی، رزومه و سوابق تحصیلی، وضعیت مالی، دلایل انتخاب مرکز آموزشی مد‌نظر، اهداف آموزشی متقاضی و … را از او می‌پرسد. پس از پایان مصاحبه، سفارت یک کد پیگیری را در اختیار داوطلب، قرار می‌دهد. تأیید یا رد ویزای تحصیلی، حدود دو ماه، زمان می‌برد که در صورت تأیید، شخص متقاضی، پاسپورت و کد پیگیری خود را به سفارت آلمان می‌برد تا برچسب ویزای این کشور، بر روی پاسپورت او حک شود.

مراحل اخذ ویزای آلمان

برای تحصیل در آلمان به چه ویزایی نیاز داریم؟

بسته به هدف سفرتان، باید نسبت به اخذ ویزای مناسب، اقدام کنید. اگر هدف شما از مهاجرت به آلمان، تحصیل بلند‌مدت است، شما واجد شرایط ویزای کوتاه‌مدت یا ویزای C، نیستید. بااین‌حال، شما باید برای ویزای ملی آلمان (ویزای D) اقدام کنید که ویزای طولانی‌مدت است.

با توجه به شرایط تحصیلی شما سه نوع ویزای تحصیلی، ممکن است برای شما صادر شود که به شرح زیر است:

ویزای دوره زبان: اعتبار ویزای دوره‌های زبان آلمانی، از ۳ ماه تا یک سال است.

ویزای تقاضای دانشجویی: اگر هنوز نامه رسمی پذیرش از دانشگاهی که برای آن درخواست داده‌اید دریافت نکرده‌اید، باید در آزمون‌های ورودی ارائه شده توسط دانشگاه شرکت کنید. مدت اعتبار این ویزا، ۳ ماه است که البته می‌توانید تا ۶ ماه نیز، آن را تمدید کنید.

ویزای دانشجویی: اگر در یکی از دانشگاه‌های آلمان پذیرفته شده باشید، این ویزای طولانی‌مدت، برای شما صادر می‌شود. فراموش نکنید که ظرف دو هفته پس از ورود خود به اداره ثبت‌نام اتباع خارجی در شهر محل زندگی خود، برای اجازه اقامت، مراجعه کنید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

یکی از سؤالاتی که متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان دارند، مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. به یاد داشته باشید که اطلاع از این مدارک به شما کمک می‌کند، آن‌ها را بهتر و در زمان کوتاه‌تری جمع‌آوری کنید و پروسه مهاجرت خود را کوتاه کنید. در ادامه، لیست کامل مدارک موردنظر را در اختیار شما همراهان اپلای جرمنی، قرار می‌دهیم.

تکمیل فرم درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی

در اولین قدم، باید فرم درخواست پذیرش تحصیلی را به طور کامل و صادقانه، تکمیل کنید؛ در غیر این صورت، ممکن است مشکلات احتمالی در روند پرونده شما به وجود بیاید.

نامه پذیرش از دانشگاه

به یاد داشته باشید که دانشگاهی که می‌خواهید در آن تحصیل کنید، باید شما را بپذیرد تا بتوانید از این نامه پذیرش، برای درخواست ویزای تحصیلی در کشور آلمان، استفاده کنید.

انگیزه‌نامه

انگیزه‌نامه، یکی از مهم‌ترین مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، باید به همراه داشته باشید، انگیزه‌نامه است. در حقیقت، انگیزه‌نامه، انگیزه و هدف شما برای تحصیل در آلمان را به سفارت این کشور، توضیح می‌دهد.

ارائه پاسپورت

اخذ ویزا برای مقاصد تحصیلی در آلمان، بدون ارائه پاسپورت، امکان‌پذیر نیست. پس در زمان مراجعه به سفارت آلمان، پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.

ارائه تمکن مالی

یکی دیگر از موارد مهمی که ارائه آن، برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان اهمیت دارد، ارائه تمکن مالی است. طبق این اصل، شما باید به سفارت آلمان، ثابت کنید که در زمان تحصیل در این کشور، می‌توانید هزینه‌های زندگی خود را پرداخت کنید. سقف تمکن مالی، به‌صورت سالانه افزایش میابد. شما می‌توانید نامه تمکن مالی را از بانک، دریافت کنید.

بیمه تکمیلی

آلمانی‌ها برای هرچیزی بیمه جدا دارند؛ همراه‌ داشتن بیمه تکمیلی، برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، یکی از مواردی است که باید داشته باشیم. در صورت عدم وجود بیمه‌نامه، امکان اخذ ویزای تحصیلی، وجود نخواهد داشت. برای آگاهی بیشتر در مورد انواع بیمه کشور آلمان با مشاوران مجرب اپلای جرمنی در ارتباط باشید.

عکس پرسنلی

ارائه عکس پرسنلی در ابعاد تعیین شده توسط سفارت نیز، الزامی است. اما باید توجه داشته باشید که عکس‌ها باید حداکثر برای ۳ ماه قبل باشند و طبق استانداردهای سفارت آلمان، گرفته شده باشند.

توصیه می‌کنیم این مدارک را به طور کامل، جمع‌آوری کنید و سپس، درخواست ویزای خود را ارسال کنید تا زمان کمتری را برای درخواست ویزای خود، صرف کنید.

شما همراهان اپلای جرمنی می‌توانید، با عضویت رایگان در وب‌سایت اپلای جرمنی و با مراجعه به قسمت نقشه راه اپلای، تمامی مراحل مهاجرت تحصیلی را مطالعه کنید.

مدارک موردنیاز اخذ ویزای آلمان

شرایط سنی اخذ ویزای تحصیلی آلمان

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، دانشگاه، رشته تحصیلی و دوره تحصیلی تعیین‌کننده است. شرایط سنی برای تحصیل در مدارس آلمان از ۶ تا ۱۸ سال است. دوره کارشناسی حداکثر سن ۳۰ و برای دوره کارشناسی ارشد ۳۵، دوره دکتری تا ۴۰‌سالگی در نظر گرفته شده است.

در پایان

اخذ ویزای تحصیلی آلمان، یکی از روش‌های اخذ ویزا است که امروزه، افراد زیادی، برای مهاجرت به کشور آلمان، آن را انتخاب می‌کنند. برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان، باید مراحل مختلفی را طی کنید. همچنین، ارائه مدارک موردنیاز نیز، نقش موثری در دریافت ویزای تحصیلی آلمان دارد. در این مطلب از اپلای جرمنی، شما را با تمامی مراحل اخذ ویزا و مدارک موردنیاز، آشنا کردیم. اگر در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید در قسمت کامنت‌های همین پست، از ما بپرسید. کارشناسان ما، در اسرع وقت، پاسخ سوال شما را می‌دهند.

همچنین، در صورت نیاز، می‌توانید با عضویت رایگان در پورتال اپلای جرمنی، از توکن مشاوره رایگان نیز، بهره‌مند شوید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *