بررسی انواع کالج های آلمان + شرایط تحصیل در آن ها

داریوش فیضی پور

۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ۰۷:۵۰:۱۷

0

66

بررسی کالج های آلمان

آشنایی با انواع کالج‌های آلمان از اوجب واجبات است. چرا که آلمان در میان دانشجویان با داشتن امکانات پیشرفته آموزشی، جزو بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل شناخته می‌شود. علاوه بر این مزیت، نرخ بیکاری نیز در کشور مذکور همواره نزولی است. از همین رو افراد مختلف پس از اتمام دوره کالج به راحتی می‌توانند به شغل مورد علاقه خود دست یابند. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی بایستی ابتدا دوره تحصیل خود را در یکی از انواع کالج‌های آلمان بر اساس رشته دانشگاهیشان ادامه دهند. سپس برای شروع دوره کارشناسی اقدام نمایند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع کالج‌های آلمان، مزایا و شرایط تحصیل در این کشور آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

اطلاعات بیشتر کسب کنید: شرایط مهاجرت به آلمان + مدارک مورد نیاز

انواع کالج های آلمان

پیش از تحصیل در آلمان، آشنایی با انواع کالج‌های آلمان، ضروری است. چرا که با کسب اطلاعات در این‌باره می‌توانید مطابق با رشته خود، کالج مناسبی را انتخاب نمایید. کالج‌های آلمان عموما شامل امتحان ورودی، دوره آمادگی و امتحان نهایی هستند. پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره یک ساله، افراد می‌توانند در دانشگاه‌ها تحصیل کنند. کشور آلمان دارای چهار نوع کالج در شاخه‌های پزشکی، مدیریت، علوم انسانی و مهندسی است. این کالج‌ها همچون پلی بین تحصیلات دوره دبیرستان و مقاطع تحصیلی بالاتر در آلمان قرار گرفته‌اند.

انواع کالج های آلمان

معرفی Studienkolleg در آلمان

هنگام معرفی انواع کالج‌های آلمان باید بدانید که دانشجویان خارجی در هنگام ورود به کشور آلمان و ادامه تحصیل، ممکن است با چالش نداشتن گواهی تحصیلی مواجه شوند. این عدم تطابق به علت تفاوت در سیستم‌های آموزشی کشورها با آلمان است. از همین رو افراد متقاضی پیش از تحصیل در دانشگاه های آلمان ابتدا باید دوره Studienkolleg را سپری نمایند. دوره یک ساله Studienkolleg برای دانشجویان خارجی است که در کشوری غیر از آلمان تحصیلات دیپلم خود را گذرانده‌اند. هدف از برگزاری این دوره‌ها در انواع کالج‌های آلمان، موفقیت دانشجویان در امتحانات پایانی یا Feststellungsprüfung و کسب شرایط لازم برای ورود به مقطع کارشناسی می‌باشد. دانشجویان با شرکت در دوره Studienkolleg یک تیر و چند نشان خواهند زد. چرا که در کنار افزایش سطح علمی می‌توانند دانش زبان آلمانی خود را نیز به طور فوق العاده‌ای بهبود ببخشند.

کالج گروه پزشکی یا M-Kurs

دوره کالج گروه پزشکی یا M-Kurs جزو پرطرفدارترین انواع کالج‌های آلمان به شمار می‌آید که افراد علاقه‌مند به رشته‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی متناسب با رشته دانشگاهی خود ادامه تحصیل در آن را انتخاب می‌کنند. این کالج‌ها آمادگی‌های لازم در موضوعات مرتبط با زبان آلمانی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی را ارائه می‌کنند. پس از سپری نمودن موفقیت‌آمیز آزمون ارزیابی یا FSP، افراد می‌توانند آمادگی لازم را در دوره‌های پزشکی، میکروبیولوژی، داروسازی، دندان‌پزشکی، بیوشیمی و زیست شناسی دریافت کنند.

یکی از راه های مهاجرت به آلمان، اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان است؛ شما درباره‌ی آن چیزی می‌دانید؟

آشنایی با T-Kurs، کالج های گروه مهندسی

کالج گروه مهندسی از متنوع‌ترین دوره‌ها در میان انواع کالج‌های آلمان می‌باشد که به منظور آمادگی افراد متقاضی در رشته‌های مختلف ریاضی، فنی و سایر گروه‌های مهندسی ارائه می‌شود. دوره‌های T-Kurs آمادگی لازم در زمینه‌های ریاضی، شیمی، فیزیک و آلمانی را برای افراد مهیا می‌نماید. از این رو در صورت قبولی در آزمون پایانی FSP متقاضیان قادر خواهند بود که یکی از رشته‌های فنی را انتخاب نمایند. به طور کلی این دوره‌ها شامل مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی خودرو، ریاضیات، مهندسی صنایع، انفورماتیک تجاری و غیره می‌باشد.

مطالعه بیشتر: شرایط سنی ویزای تحصیلی به آلمان

W-Kurs، کالج گروه مدیریت

مدیریت و اقتصاد از جمله رشته‌هایی هستند که بازار کار فوق العاده‌ای در آلمان دارند. به گونه‌ای که اغلب گرایش‌های این رشته‌ها جزو پول‌سازترین مشاغل در این کشور محسوب می‌شوند. در صورتی که متقاضیان بین المللی، قصد تحصیل در شاخه‌های اقتصاد و علوم اجتماعی را داشته باشند بایستی ابتدا در کالج گروه مدیریت شرکت نمایند. تمرکز اصلی این کالج اصولا بر دروس مختلفی همچون اقتصاد، ریاضی، تجارت، جامعه شناسی و زبان آلمانی می‌باشد. متقاضیان در صورت اتمام و قبولی افراد در آزمون کتبی W-Kurs امکان ورود به رشته‌های اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعه شناسی، علوم سیاسی، صنعت بیمه، مدیریت کسب و کار، حقوق و غیره را خواهند داشت.

راه های پذیرش در کالج های آلمان

کالج گروه علوم انسانی، G-Kurs

از دیگر انواع کالج‌های آلمان می‌توان به کالج گروه علوم انسانی اشاره کرد که متقاضیان مرتبط با گرایش‌های علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی بایستی پیش از ورود به دانشگاه در این دوره‌ها تحصیل نمایند. دروس تاریخ، آلمانی، حقوق، روزنامه نگاری، ادبیات، هنر و طراحی از جمله مباحث ارائه شده در این دوره‌ها می‌باشند. پس از پایان G-Kurs افراد بایستی در آزمون شفاهی و کتبی FSP که دو بار در سال برگزار می‌شود، شرکت نمایند. پس از گذر از این دوره، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های متنوع مانند الهیات، نقد ادبی، هنر، باستان شناسی، طراحی، تاریخ و غیره به ادامه تحصیل بپردازند.

گام به گام شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان با اپلای جرمنی

شرایط تحصیل در کالج های آلمان

پس از آشنایی با انواع کالج‌های آلمان به بررسی شرایط تحصیل در این کشور خواهیم پرداخت. دانشجویان بین المللی به منظور همسو نمودن مدرک خود، ابتدا بایستی امکان پذیرش را از کالج‌های آلمان اخذ نمایند. به طور کلی شرط تحصیل در کالج‌های آلمان عبارتند از:

  • داشتن مدرک زبان معتبر آلمانی: از مهمترین شرایط پذیرش کالج‌های آلمان داشتن مدرک زبان سطح B2 و بالاتر می‌باشد. البته تنها مدارک زبان گوته، TestDaF، DSH، TELC مورد تایید کالج‌های این کشور اروپایی است.
  • پذیرش در امتحان ورودی کالج‌ها: انواع کالج‌های آلمان، بسته به دوره‌ای که متقاضیان، شرکت می‌نمایند، امتحانات ورودی از دروسی همچون ریاضی، زبان انگلیسی و غیره برگزار می‌نمایند.
  • تحصیلات مدرسه: از دیگر شروط لازم برای تحصیل در کالج‌های آلمان، ارائه گواهی پایان دوره دبیرستان است.

شرایط تحصیل در کالج های آلمان

برای تحصیل در انواع کالج های آلمان چه مدارکی لازم می باشد؟

افرادی که قصد تحصیل و ثبت نام در انواع کالج‌های آلمان را دارند، بایستی مدارک زیر را ارائه نمایند:

  • ارائه فرم درخواست پذیرش کالج.
  • نسخه ترجمه شده گواهی پایان دوره دبیرستان.
  • ارائه رزومه تحصیلی به زبان آلمانی از دوران ابتدایی تا دبیرستان.
  • در صورتی که متقاضی زیر ۱۸ سال باشد، بایستی در هنگام ثبت نام فرم وکالت نامه را نیز ارائه نماید.
  • کپی گذرنامه.
  • چند قطعه عکس.
  • ارائه نسخه معتبر از قبولی در امتحان زبان آلمانی.

 

مزایای تحصیل در کالج های آلمان

تحصیل در انواع کالج‌های آلمان دارای مزایای منحصر به فردی است. چون این کشور، همواره جزو جذاب‌ترین مقاصد، برای دانشجویان به شمار می‌آید. به طور کلی مزایای تحصیل در کالج‌های آلمان شامل:

  • امکان تحصیل رایگان.
  • دارا بودن مجرب‌ترین اساتید در دانشگاه‌ها.
  • برگزاری دوره‌های گوناگون و با کیفیت.
  • آشنایی با فرهنگ‌های متنوع به دلیل جذب دانشجویان از سراسر جهان.
  • به صرفه بودن هزینه زندگی و تحصیل در آلمان.
  • ارائه اقامت کاری برای دانشجویان پس از اتمام تحصیل.
  • امکان کار پاره وقت هم زمان با تحصیل کاملا به نظر آفیسر بستگی دارد.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی.

البته بایستی توجه داشته باشید که دانشجویان کالج‌ها در هنگام تحصیل هیچ گونه کمک هزینه تحصیلی دریافت نمی‌کنند. یعنی حتی اگر معدل بالایی داشته باشند نیز دریافت بورسیه برای آنان میسر نمی‌باشد. پس نیاز است حتما بودجه کافی برای ادامه زندگی به همراه داشته باشند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *