صفر تا صد مراحل تحصیل در آلمان + شرایط و مدارک ۲۰۲۳

۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ۱۱:۵۷:۲۷

2

255

تحصیل در آلمان

آلمان، مقصدی عالی برای دانشجویان بین‌المللی است که قصد دارند در یکی از کشور‌های اروپایی، ادامه تحصیل دهند. تحصیلات عالی، زندگی شهری هیجان‌انگیز در مناظر زیبا، و فرهنگ دوستانه با مردم سراسر جهان، این کشور را به یکی از کشور‌های رؤیایی، برای تحصیل و زندگی، تبدیل کرده است. تحصیل در آلمان، علاوه بر تحصیل در سطح جهانی، در بیشتر دانشگاه‌ها رایگان است! بله درست شنیدید.

مهم نیست از چه کشوری وارد آلمان شده‌اید، در نهایت، اکثر مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش خود را به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین، اگر قصد دارید در دانشگاه‌های غیردولتی آلمان نیز تحصیل کنید، هزینه‌هایی که پرداخت می‌کنید، خیلی کمتر از سطح بالای تحصیل در آلمان است.

با مطالعه ادامه این مقاله از اپلای جرمنی، می‌توانید هرآنچه که نیاز است را درباره مهاجرت تحصیلی به آلمان بدانید.

چرا تحصیل در آلمان؟

تحصیل در آلمان، نه‌تنها فرصت‌های شگفت‌انگیزی را برای دانشجویان ایجاد می‌کند تا افق‌های شغلی و شخصی خود را گسترش دهند، بلکه بازده سرمایه‌گذاری بالایی نیز دارد. مزایای تحصیل در آلمان، باید شما را تشویق به ادامه تحصیلات عالی در یک دانشگاه بین‌المللی مشهور کند؛ بنابراین، تحصیل در کشور آلمان، ممکن است بهترین تصمیمی باشد که در سال ۲۰۲۳ می‌گیرید.

برخی از دلایلی که امروزه افراد زیادی، ادامه تحصیل در این کشور را انتخاب می‌کنند به شرح زیر است:

آموزش عالی رایگان برای دانشجویان بین‌المللی

اکثر دانشگاه‌های دولتی، برای همه دانشجویان، فارغ از ملیت، رایگان هستند؛ به همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل، کشور آلمان را انتخاب می‌کنند. اما بااین‌وجود، تعداد دانشگاه‌های دولتی آلمان، محدود است و در بیشتر آن‌ها دروس به زبان آلمانی، تدریس می‌شوند. از سوی دیگر، دانشگاه‌های خصوصی، برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است؛ اما در مقابل، هزینه‌های بسیار گرانی نیز دارند.

ارائه انواع برنامه‌های درسی برای رشته‌های تحصیلی مختلف

در آلمان، آموزش عالی باتوجه‌به رشته‌های تحصیلی و اهداف خاص هر مدرک، طبقه‌بندی می‌شود. این بدان معنی است که دانشجویان به دلیل بهره‌مندی از آموزش حرفه‌ای و فرصت‌های شغلی بی‌شمار، آینده روشنی را برای خود، رقم می‌زنند.

تنوع رشته‌ها و برنامه‌های تحصیلی

آلمان با بیش از ۴۰۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی، به دانشجویان امکان انتخاب از بین بیش از ۱۰۰۰ رشته را می‌دهد. این تنوع، از رشته‌های مهندسی و علوم پایه تا هنر و علوم اجتماعی، فرصتی بی‌نظیر را برای پیگیری علاقه‌مندی‌های شخصی افراد را فراهم می‌آورد.

فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی

باتوجه‌به کیفیت بالای آموزش عالی در آلمان، فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های این کشور در بازار کار بسیار مورد تقدیر، واقع می‌شوند. شرکت‌های بزرگ جهانی نیز به دنبال فارغ‌التحصیلان آلمانی هستند.

پس اگر به دنبال یک تجربه تحصیلی منحصربه‌فرد و یک زندگی پویا و پر از انگیزه هستید، آلمان یک گزینه مناسب، برای شما محسوب می‌شود.

دلایل تحصیل در آلمان

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های آلمان چیست؟

شرایط تحصیل در آلمان، ممکن است بسته به مقطع، دانشگاه، و رشته موردنظر، متفاوت باشد؛ مثلا شرایط تحصیل کارشناسی در آلمان با تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، کاملا متفاوت است؛ اما در کل، شرایط عمومی وجود دارد که برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور، باید در نظر گرفته شوند. در ادامه، به برخی از این شرایط، اشاره میکنیم.

مدرک تحصیلی

برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، معمولاً نیاز به داشتن مدرک معتبر مدرسه دبیرستان یا معادل آن دارید. برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مدرک لیسانس یا معادل آن از دانشگاه‌های ایران نیز، معمولاً قابل‌قبول است.

مهارت‌های زبانی

بیشتر دوره‌ها در این کشور به زبان آلمانی، ارائه می‌شوند؛ بنابراین، داشتن مهارت کافی در این زبان، برای دانشگاه‌ها الزامی است. برای اثبات مهارت زبانی خود، معمولاً نیاز به گذراندن آزمون‌هایی مانند: TestDaF، DSH، Goethe-Zertifikat و غیره دارید.

مقالات یا نمونه‌های کار

برای رشته‌هایی مانند کارشناسی ارشد یا دکترا، ممکن است دانشگاه از شما بخواهد، نمونه‌های کار یا مقالات تحقیقاتی خود را ارائه دهید.

تمکن مالی

ممکن است برخی دانشگاه‌ها برای تحصیل در آلمان از شما بخواهند تمکن مالی خود را ثابت کنید. اثبات تمکن مالی به این معنی است که شما باید مبلغ مشخصی در حساب خود داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های زندگی خود را در طی مدتی که در آلمان هستید، تأمین کنید.

شرکت در دوره‌های آمادگی

برای دانشجویانی که مهارت‌های زبانی یا تخصصی خاصی ندارند، برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آلمان دوره‌های آمادگی به‌منظور بهبود مهارت‌های زبانی و تحصیلی قبل از شروع دوره‌های تخصصی، برگزار می‌شود.

البته باتوجه‌به تنوع دانشگاه‌ها و دوره‌های تحصیلی در آلمان، بهتر است برای اطلاع از شرایط پذیرش به وب‌سایت‌ رسمی دانشگاه، مراجعه کنید.

شرایط پذیرش برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

بررسی مراحل تحصیل در آلمان

مراحل تحصیل در آلمان از ابتدا تا انتها شامل فرایندهای متنوعی است که دانشجویان، برای تحقق اهداف تحصیلی‌شان، باید طی کنند. این مراحل، شامل مرحله تصمیم‌گیری، ثبت‌نام در دانشگاه، اخذ ویزا و در نهایت، شروع زندگی دانشجویی در آلمان است. در ادامه، به طور گسترده‌تر به این مراحل خواهیم پرداخت.

برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری

مرحله برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری برای تحصیل در آلمان، جزو مهم‌ترین مراحل اپلای، محسوب می‌شود. در این مرحله، دانشجو باید تصمیم بگیرد که کدام رشته تحصیلی را انتخاب کند. این تصمیم، باید باتوجه‌به علاقه‌ها، توانمندی‌ها و اهداف شخصی و حرفه‌ای اتخاذ شود. باید در نظر داشته باشید که انتخاب رشته، بسیار تأثیرگذار است؛ چرا که بر تمامی مراحل آینده تحصیلی و حرفه‌ای دانشجویان، تأثیر می‌گذارد.

پس از انتخاب رشته، دانشجویان باید، دانشگاه مناسبی را انتخاب کنند. انتخاب دانشگاه، باید بر اساس کیفیت آموزش، رشته‌های دانشگاه، شهری که دانشگاه در آن واقع شده و سایر عوامل، انجام شود. در مرحله بعدی نیز، باتوجه‌به اهداف شخصی‌، باید مقاطع تحصیلی در آلمان را که قصد دارند در آن تحصیل کنند، مشخص کنند.

ثبت‌نام در دانشگاه

پس از انتخاب دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی، دانشجویان باید، مراحل ثبت‌نام را به طور کامل، طی کنند. اولین قدم برای این کار، تکمیل فرم‌های ثبت‌نام آنلاین دانشگاه است که شامل: اطلاعات شخصی، تاریخچه تحصیلی، تجربیات کاری (در صورت وجود) و دیگر اطلاعات مرتبط با تحصیل می‌شود.

همچنین، دانشگاه ممکن است مدارک تحصیلی تأییدیه (شامل مدارک تحصیلی و ترجمه‌های رسمی به زبان آلمانی)، رزومه، توصیه‌نامه و مدارک مرتبط دیگر را درخواست کند. به همین دلیل، داوطلبان باید تمام مدارک موردنیاز را بادقت تهیه کرده و در صورت لزوم  به دانشگاه، ارائه دهند.

اخذ ویزای تحصیلی

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل در آلمان، باید درخواست ویزای تحصیلی کنند. برای اخذ این نوع ویزا، اغلب به مدارکی مانند: تأییدیه پذیرش از دانشگاه، اثبات تمکن مالی و مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، نیاز است.

پس از ارسال مدارک و تکمیل فرم‌های لازم، دانشگاه باید درخواست داوطلب را بررسی کرده و برای پذیرش او تصمیم‌گیری کند. در صورت پذیرش دانشجو از طرف دانشگاه، باید مراحل اخذ ویزای تحصیلی، شروع شود.

در این مرحله، به طور دقیق به مهلت‌ها و زمان‌بندی مرتبط با ثبت‌نام و اخذ ویزا توجه نمایید؛ چراکه این مهلت‌ها می‌توانند از دانشگاه به دانشگاه و همچنین از مقطع به مقطع، متفاوت باشند.

شروع تحصیل در آلمان

پس از اخذ ویزا، می‌توانید وارد خاک آلمان شوید و مراحل اداری مرتبط با اقامت خود را تکمیل کنید. برخی از این مراحل شامل: ملده کردن، مراجعه به اداره مهاجرت، باز کردن حساب بانکی، بیمه درمانی و غیره است.

ملده کردن در آلمان

یکی از کارهای ضروری در آلمان؛ فرآیند ثبت‌نام اطلاعات شخصی، تماس و آدرس شما در شهرداری است که ملده کردن می‌گویند. دو هفته بعد از اجاره خانه باید حتما به شهرداری مراجعه و کار ملده کردن را انجام دهید. این‌کار هزینه‌ای ندارد و در زمان تمدید ویزا به‌کارتان می‌آید.

مراحل تحصیل در آلمان

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان

برای تحصیل در آلمان در مقاطع تحصیلی مختلف، نیاز است مدارک موردنیاز را آماده کرده و در زمان تعیین شده به سفارت، ارائه دهید. برخی از این مدارک، شامل موارد زیر است:

  • پاسپورت با مدت اعتبار حداقل ۶ ماه و دو کپی از آن
  • عکس پاسپورت رنگی
  • پذیرش از دانشگاه موردنظر
  • رزومه و انگیزه‌نامه معتبر
  • هزینه اخذ ویزا
  • ارائه سوابق کاری گذشته (اگر وجود دارد)
  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • مدارک تحصیلی سه‌ساله همراه با ترجمه آلمانی
  • گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی به همراه ترجمه آلمانی
  • گواهی پایان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد همراه با ترجمه آلمانی
  • اثبات تمکن مالی

مدارک موردنیاز برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

کلام پایانی

تحصیل در آلمان، یک فرصت ارزشمند، برای گسترش دانش و تجربه فرهنگی است که می‌تواند به دانشجویان در زمینه‌های تحصیلی و حرفه‌ای، کمک کند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص فرایند اپلای به دانشگاه‌های آلمان در پورتال اپلای جرمنی عضو شده و سپس نسبت به رزرو وقت مشاوره، اقدام کنید.

برای این کار، کافی است به پنل کاربری خود وارد شوید و زمانی که برای شما مناسب است را انتخاب کرده و وقت مشاوره خود را رزرو کنید. تیم مشاوران ما، آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی‌های لازم، برای شروع موفقیت‌آمیز تحصیل شما در آلمان هستند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه در صفر تا صد مراحل تحصیل در آلمان + شرایط و مدارک ۲۰۲۳