تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ ۰۷:۵۴:۲۹

0

32

کاورلتر و انگیزه نامه

کاورلتر (Cover letter) یا نامه پوششی و انگیزه نامه (State of Purpose) دو نوع نامه هستند که در موقعیت‌های مختلفی از جمله درخواست شغل، درخواست بورسیه تحصیلی و مهاجرت تحصیلی استفاده می‌شوند. با درک تفاوت‌های ظریف این دو نوع نامه و نگارش صحیح آن‌ها، می‌توانید شانس خود را برای موفقیت در جستجوی شغل یا مهاجرت تحصیلی افزایش دهید.

تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه در نحوه نگارش و هدفشان نهفته است. کاورلتر برای متقاعد کردن مخاطب به خواندن رزومه نوشته می‌شود، در حالی که انگیزه نامه به دنبال بیان هدف و انگیزه فرد است. در این مقاله به بررسی این دو نوع نامه و تفاوت‌هایشان می‌پردازیم.

با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه ما باشید.

کاورلتر چیست و کاربرد آن کدام است؟

برای هر فرصت شغلی باید یک کاورلتر مخصوص آن شغل و موقعیت کاری بنویسید. در واقع کاورلتر یا نامه پوششی باید برای هر شغل به صورت جداگانه و مخصوص به همان جایگاه شغلی نوشته شود. کاورلتر را باید متناسب با شرکتی بنویسید که برای موقعیت شغلی در آن اقدام می‌کنید. قالب دقیق و مشخصی برای نوشتن کاورلتر وجود ندارد اما باید سعی کنید جمله بندی‌ها به خوبی رعایت شوند و مسیر مشخصی در آن طی شود.

اگر می‌خواهید کاورلتر موفقی بنویسید بهتر است طی آن توضیح مختصری راجع به کارها و پروژه‌هایی که کار کرده‌اید، مشکلاتی که از سازمان حل کرده‌اید و نتیجه‌گیری نهایی بنویسید. سعی کنید از حالت داستان وار استفاده کنید تا شخصی که نامه پوششی شما را می‌خواند خود را حین خواندن یک داستان تصور کند نه یک متن خشک و بی روح که صرفاً مواردی در آن قید شده است.

کاربرد کاورلتر چیست؟

کاورلتر در واقع یک متن یک صفحه‌ای است که شما باید به همراه درخواست شغلی و رزومه برای کارفرما ارسال کنید. هدف و کاربرد رزومه در واقع معرفی شما و سوابق حرفه‌ای است که شما در کارنامه خود دارید. اما در کاورلتر اهداف و شخصیت خود را نشان خواهید داد. نامه پوششی باید بین ۲۵۰ الی ۴۰۰ کلمه باشد. می‌توانید با نوشتن یک کاورلتر خوب توجه نیروی منابع انسانی را به خود جلب کنید. این کار باعث می‌شود آن‌ها با رغبت بیشتری رزومه شما را مطالعه کنند. از سوی دیگر یک کاورلتر بد ممکن است رزومه شما را نخوانده از جریان استخدام حذف کند. برای اطمینان از اینکه این اتفاق برای رزومه شما نمی افتد باید بدانید که چطور یک کاورلتر بنویسید.

بیشتر بخوانید: چگونه  ویزای آلمان  دریافت کنیم؟

انگیزه نامه

انگیزه نامه تحصیلی چیست؟

بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر جهان و کشور‌های مهاجر پذیر حین رسیدگی به پرونده‌های اپلای برای تحصیل و صدور پذیرش تحصیلی نیازمند مدارک مختلفی هستند که معمولاً یکی از آن‌ها انگیزه نامه تحصیلی است. این مدرک نشان می‌دهد علائق و ویژگی‌های شخصیتی فرد متقاضی تا چه حد با دانشگاه مورد نظر و رشته انتخابی همخوانی دارد. این مدرک در دانشگاه‌های کانادا و اروپا در قالب اسم‌های مختلفی رایج است و از دانشجویانی که برای پذیرش اقدام می‌کنند خواسته می‌شود. در این نامه دانشجو به طور خلاصه دلایل خود را از ادامه تحصیل در دانشگاه مورد نظر عنوان کرده و همسویی اهداف خود در آینده را با دانشگاه مورد نظر بیان می‌کند. در فارسی به این سند انگیزه نامه یا نامه بیان هدف گفته می‌شود.

در این نامه عموماً دانشجو خود را معرفی می‌کند و به تحصیلات، تجارب کاری و موفقیت‌های خاصی که به دست آورده اشاره می‌کند. در این نامه باید چارچوب تحصیلی خود را مشخص کرده و دلایل خود را برای ادامه تحصیل عنوان کنید. همچنین باید سعی کنید میزان شناخت خود از رشته مورد نظر را شرح دهید.

انگیزه نامه کاری چیست؟

مهاجرت به کشور‌های پیشرفته امروز طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است. برای مهاجرت بایستی مدرک خاصی آماده شود که بخش مهمی از نظر آفیسر را در ارائه ویزا یا عدم ارائه آن را تامین می‌کند. یکی از این مدارک بسیار مهم انگیزه نامه‌ی کاری است که یکی از مهمترین مدارک جهت مهاجرت به شمار می‌آید.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که انگیزه نامه چیست؟ این نامه شامل تمامی اطلاعات شخصی، مدارک تحصیلی، سوابق کاری افتخارات و گواهینامه‌های دریافتی و انگیزه کار و مهاجرت است. در این نامه شخص متقاضی پیش فرض ذهنی‌ای در ذهن خواننده ایجاد می‌کند تا بر اساس آن صلاحدید وی بررسی شده و درخواست وی رد یا پذیرش شود. افرادی که قصد مهاجرت به صورت کاری به کشور‌های خارجی را دارند باید انگیزه نامه خوش نوشت و معتبری تهیه و به همراه دیگر مدارک خود برای ثبت درخواست اقدام کنند.

ویژگی‌های انگیزه نامه

یک انگیزه نامه خوب باید موارد زیر را رعایت کند:

اختصاص زمان کافی برای نگارش

برای نوشتن انگیزه نامه خوب باید دقت و حوصله زیادی به خرج دهید بنابراین سعی کنید انگیزه نامه را در زمانی که وقت دارید و نیازی به عجله نیست بنویسید. انگیزه نامه می‌تواند شخص خواننده آن را تحت تاثیر قرار بدهد. اگر بخواهید یک انگیزه نامه خوب بنویسید از چند ساعت تا چند روز باید برای آن وقت بگذارید.

استفاده مناسب از کلمات

استفاده از کلمات حرفه‌ای تر، شما را مرغوب‌تر نشان خواهد داد و نشان‌دهنده توانایی شما بر مبحث نوشتن در زبان مورد نظر است. برنامه‌های متعددی در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای غنای متون انگیزه نامه استفاده کنید. به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی که زبان کشور مقصد زبان اصلی و مادری شما نیست باید دقت بسیاری برای نوشتن انگیزه نامه داشته باشید. سعی کنید بیش از حد از لغات سنگین استفاده نکنید زیرا ممکن است خوانایی نامه شما را کاهش دهد.

تاکید روی نقاط قوت خود

سعی کنید نقاط مثبت خود را ذکر کنید و نقاط منفی خودتان را بپوشانید. شما باید درباره تجربیات، دانش و برنامه‌های آینده خود بنویسید و سعی کنید تصمیم گیرندگان را از خود راضی سازید تا بتوانند شما را انتخاب کنند.

شروع با تیتری مناسب مناسب

  • کار نگارش نامه را انجام دهید و در طول نگارش یک شروع مناسب و زیبا و جالب برای آن انتخاب کنید تا بتوانید دیدگاه داوران را به سمت خود جلب کنید.
  • نامه انگیزه نباید کپی یا تقلیدی از کارهای دیگران باشد.
  • سعی کنید خودتان نامه انگیزش را بنویسید چرا که این نامه مختص شما است و کپی و تقلید از نامه‌های دیگران هیچ نقطه مثبتی برای شما نخواهد داشت.

کاورلتر

 تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه

ویژگی‌های کاورلتر

  • کاورلتر صفحه‌ی رویی پرونده مدارک و اولین صفحه‌ای است که بررسی‌کننده مدارک، آن را می‌بیند.
  • این متن در واقع پیشگفتار رزومه شما خواهد بود که باید انگیزه شما برای پیوستن به آن ارگان را نشان دهد.
  • هدف از ارسال کاورلتر جلب توجه اولیه مطالعه‌کننده پرونده‌ها برای بررسی درخواست شما از میان درخواست‌های بررسی‌نشده‌ی دیگران است.
  • این متن باید با لحن رسمی نوشته شود. کافی است به صورت خلاصه به معرفی خود و توانایی‌هایتان بپردازید.
  • برای نوشتن کاورلتر از به کار بردن کلمات و جملات کلیشه‌ای و تکراری بپرهیزید.

ویژگی‌های انگیزه‌ نامه

  • انگیزه نامه در واقع یک نامه به ارگانی خاص در کشور مقصد است.
  • در این نامه شما باید اهداف آینده‌ی خود را در صورت پذیرش به‌صورت واضح و روشن بیان کنید.
  • هدف از نوشتن انگیزه‌نامه ترغیب بررسی‌کننده پرونده جهت پذیرش درخواست شما از بین پرونده‌های بررسی‌شده است.
  • این متن می‌تواند برای تأثیرگذاری بیشتر ساده و صمیمانه نوشته‌ شود.
  • دیگر تفاوت کاورلتر و انگیزه نامه این است که انگیزه‌نامه باید طولانی‌تر باشد و به گونه‌ای نوشته‌ شود که سوالات احساسی و انگیزشی به وجود آمده را به خوبی پاسخ دهد.

در پایان

انگیزه نامه و کاورلتر دو سند مجزا هستند که متقاضی هنگام درخواست پذیرش از مراکز کاری یا مراکز دانشگاهی باید ارائه کند. این دو نامه باید ویژگی‌ها و فرمت خاصی داشته باشند. اهمیت بالای کاورلتر و انگیزه نامه تا حدی است که در صورت عدم نگارش مناسب آن‌ها می‌تواند کارشناس مربوطه را بدون دیدن رزومه شما مجاب به رد پرونده شما کند. در مقاله حاضر به بررسی کاورلتر و انگیزه نامه پرداخته و کاربرد و روش‌های نوشتن هر کدام را مشخص کردیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *