بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی دانشجویی ایرانیان ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۱۱:۴۶:۳۵

0

42

تحصیل و زندگی دانشجویی

افراد بسیاری از سراسر دنیا به دنبال تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور آلمان و ورود به بازار کار این کشور قدرتمند اروپایی هستند. باید توجه داشت انتخاب بهترین شهر برای تحصیل در آلمان کار ساده‌ای نیست. زیرا تعداد شهر‌های بسیاری در سراسر آلمان وجود دارند که برای تحصیل مناسب هستند. در آلمان شهرهای دانشجویی‌ای وجود دارد که پذیرای دانشجویان از سراسر دنیا بوده و از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است. این تنوع فرهنگی فرصت آشنایی دانشجویان با سایر فرهنگ‌ها را ایجاد می‌کند.

باید توجه داشت که افراد قبل از انتخاب شهر محل تحصیل ابتدا باید به اخذ پذیرش، ویزای تحصیلی و موفقیت در مهاجرت فکر کنند. در حقیقت در روند مهاجرت به آلمان به صورت تحصیلی انتخاب دانشگاه و مؤسسه آموزشی است که در نهایت شهر و محل تحصیل شما را مشخص می‌کند. افراد ابتدا به دنبال پذیرش دانشگاه و استاد هستند و در تنها بعد از این مرحله شهر محل زندگی فرد مشخص می‌شود. با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه ما باشید.

چرا دانشجویان باید در شهر‌های آلمان تحصیل کنند؟

قول متفقی که وجود دارد این است که آلمان یک سرزمین مناسب برای تحصیل و یادگیری است و در واقع تمام امکانات برای یک زندگی تحصیلی باکیفیت در آن فراهم است. در آلمان شهر‌های متعددی وجود دارد که می‌توان آنها را مقصد اصلی اکثر دانشجویان خارجی دانست، شهر‌هایی که دیگر لقب شهر دانشجویی گرفته‌اند. اما چه دلایلی برای این حرف وجود دارد؟

  1. کیفیت آموزش: استانداردهای تحصیلی در آلمان جزو بهترین کشورهاست.
  2. دانشگاه‌های معروف: دانشگاه‌های متعددی در سراسر آلمان وجود دارد که جزو تاریخ و فرهنگ اروپا محسوب شده و در رنکینگ بهترین دانشگاه‌های جهان جای دارند.
  3. مقرون‌به‌صرفه بودن: هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان از کشور‌های دیگری که مهاجرت به آنها بالاست معمولاً پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.
  4. کیفیت زندگی: زندگی در آلمان رویایی است. شهر‌هایی با امکانات پیشرفته و مدرن در کنار فرهنگ غنی آلمانی می‌تواند تجربه خوبی از زندگی برای هر کسی باشد. این کشور قدرتمند و ثروتمند بوده و صنعتی بسیار قوی دارد. درآمد سرانه آلمان بالاست و امکانات بسیاری برای کار و زندگی در آن موجود است.

اگر شما هم جزو متقاضیان دریافت ویزای تحصیلی آلمان هستید تا انتهای این مطلب، همراه ما باشید؛ چرا که تمامی شرایط مهاجرت تحصیلی به آلمان را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

انتخاب محل تحصیل و زندگی دانشجویی

باید توجه داشت که افراد قبل از انتخاب شهر محل تحصیل ابتدا باید به اخذ پذیرش، ویزای تحصیلی و موفقیت در مهاجرت فکر کنند. در حقیقت در روند مهاجرت به آلمان به صورت تحصیلی انتخاب دانشگاه و مؤسسه آموزشی است که در نهایت شهر و محل تحصیل شما را مشخص می‌کند. افراد ابتدا به دنبال پذیرش دانشگاه و استاد هستند و بعد از این مرحله، شهر محل زندگی فرد مشخص می‌شود.

بهترین کار این است که بر اساس رزومه‌ای که دارید ابتداء برای چندین دانشگاه از شهرهای مختلف را اقدام کنید و در صورتی که در چند دانشگاه پذیرش شدید می‌توانید شهر مورد نظر خود را از میان دانشگاه‌های مورد پذیرش انتخاب کنید.

نکته این است که تنها نمی‌توانید از روی وجود دانشگاه در شهری آن را انتخاب کنید. باید حتماً هزینه زندگی در این شهر را در نظر داشته باشید. عموماً بودجه دانشجویان خارجی محدود است و قادر به زندگی در شهر‌های گران قیمت نیستند.

برای انتخاب بهترین دانشگاه و بهترین شهر برای تحصیل در آلمان باید به فاکتور‌های مختلفی از قبیل پیشنهادهای دریافت شده، مسائل فرهنگی، محیط‌های اجتماعی و دانشجویی بین‌المللی، میزان عاطفی و صمیمی بودن مردم و… توجه شود.

اطلاعات بیشتر کسب کنید: شرایط مهاجرت به آلمان + مدارک مورد نیاز

بهترین شهر‌های آلمان برای تحصیل و زندگی دانشجویی

حدود دویست هزار دانشجوی غیر‌آلمانی در این کشور تحصیل می‌کنند. دانشگاه‌های این کشور هزاران رشته و برنامه تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. توجه داشته باشید کیفیت دانشگاه‌های آلمان به قدری بالاست که می‌توانند مهارت‌های لازم هر رشته را به دانشجویان آموزش دهند.

بهترین شهرهای دانشجویی آلمان

برلین

بهترین شهر برای تحصیل پزشکی برلین است. رویدادهای فرهنگی متنوعی در این شهر برگزار می‌شود و دانشجویان از طریق طیف وسیعی از موزه‌ها و خانه‌های سینما و سایر مراکز فرهنگی با فرهنگ و تاریخ آلمان آشنا می‌شوند. یکی از ارزان‌ترین شهرها برای تحصیل یکی برلین است و دانشجویانی که منبع درآمدی پایین‌تری دارند نیز می‌توانند در این شهر به راحتی زندگی کنند. در این شهر تخفیف‌های ویژه‌ای به دانشجویان در گالری‌ها و کتابخانه‌ها و فروشگاه‌های خرده‌فروشی ارائه می‌شود.

برلین پنج دانشگاه بزرگ دولتی و حدود بیست دانشگاه خصوصی دارد که در آنها دانشجویان می‌توانند گستره وسیعی از رشته‌های فنی و طبیعی را انتخاب کنند.

زندگی در آلمان

هامبورگ برای تحصیل و زندگی دانشجویی

اگر بخواهیم بهترین شهر آلمان برای تحصیل ایرانیان را مشخص کنیم شهر‌ هامبورگ یکی از گزینه‌ها برای انتخاب است. ‌در هامبورگ دانشگاه‌های زیادی وجود دارد. اکثر رشته‌های پرطرفدار مانند علوم اجتماعی، هنر، موسیقی، مهندسی یا طراحی در دانشگاه‌های این شهر آموزش داده می‌شوند. این شهر‌ ترکیبی از، مدرنیته و سنتی است و دانشجویان می‌توانند صدها مرکز موسیقی تئاتر را پیدا و در آن‌ها از اوقات خود لذت ببرند. امکانات دانشگاه‌های این شهر بسیار خوب است و دانشجویان از اساتید و مدرسان مقوله‌های درسی را فرا می‌گیرند. بیشتر دوره‌های ارائه شده در دانشگاه‌های‌هامبورگ به زبان آلمانی است اما رشته‌هایی نیز وجود دارد که در آنها از زبان انگلیسی برای آموزش استفاده می‌شود.

مونیخ برای تحصیل و زندگی دانشجویی

مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و‌ هامبورگ است. این شهر در واقع یک شهر دانشجویی بسیار مطرح است. همچنین از مهم‌ترین مراکز فناوری، هنر، نوآوری، تجارت و گردشگری کشور آلمان به شمار می‌آید. این شهر گذشته از دانشگاه‌های فراوان و عالی، مراکز اقتصادی و تولیدی بزرگی را نیز شامل می‌شود. شرکت‌های مشهوری در زمینه الکترونیک، ارتباطات همچنین تولید خودرو در این شر وجود دارند.

دو دانشگاه بسیار مطرح کشور آلمان در مونیخ قرار دارند. دانشگاه فنی و دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان از بهترین دانشگاه‌های آلمان در شهر مونیخ هستند که فرصت‌های بسیاری برای دانشجویان ایجاد می‌کنند. این دانشگاه‌ها کیفیت آموزشی سطح بالایی دارند.

مطالعه بیشتر: شرایط سنی ویزای تحصیلی به آلمان

اشتوتگارت برای تحصیل و زندگی دانشجویی

اشتوتگارت از مناطق بسیار مهم صنعتی در آلمان است. بنابراین برای تحصیل دانشجویان مهندسی بسیار مناسب است. هزینه زندگی در این شهر نسبتاً مناسب بوده و تحصیل در آن در واقع انتخابی عالی است. ویژگی دیگری که این شهر دارد سرسبزی آن است. این شهر به دلیل داشتن باغ وحش و باغ گیاه شناسی به خوبی شناخته شده است. اشتوتگارت محل خوبی برای دانشجویان بین‌المللی است که به طبیعت و شهر‌های این‌چنینی علاقه دارند.

پردیس‌های دانشگاه در اشتوتگارت به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کند تا با تعداد زیادی دانشجوی دیگر بین‌المللی ملاقات کنند. بسیاری از فعالیت‌های فوق برنامه مانند کارگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و باشگاه‌های دانشجویی، دانشجویان را قادر می‌سازد تا در آن معاشرت کنند و یاد بگیرند.

فرانکفورت برای تحصیل و زندگی دانشجویی

فرانکفورت جزو بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل است. افرادی که قصد بر ادامه تحصیل در زمینه مالی و بازرگانی دارند می‌توانند فرانکفورت را به عنوان مقصد تحصیلی انتخاب کنند. مراکز تجاری و گردشگری در این شهر فراوان است و نقش مهمی در اقتصاد آلمان دارد.

دانشگاه‌هایی با رتبه‌های عالی در این شهر وجود دارند و کیفیت آموزشی آنها بسیار بالاست. این مراکز جزو دانشگاه‌های برتر دنیا در این زمینه هستند. این شهر برای آن دسته از دانشجویان بین‌المللی که مشتاق یادگیری و استفاده حداکثری از منابع هستند بسیار عالی است.

گام به گام شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان با اپلای جرمنی

درسدن برای تحصیل و زندگی دانشجویی

درسدن از بهترین شهرها برای زندگی دانشجویی و تحصیل در آلمان است. این شهر با امکانات تحصیلی و هزینه پایین زندگی در آن از مقاصد مناسب برای پیشرفت و تحصیل دانشجویی به شمار می‌آید. در این شهر مؤسسات آموزشی پیشرفته و بین‌المللی متعددی وجود دارند و متقاضیان انواع مهارت‌های عملی و نظری را در دانشگاه‌های آن می‌آموزند. می‌توانید با استفاده از دوره‌های کارآموزی در شرکت‌های مطرح فناوری که در این شهر وجود دارند مهارت‌های عملی خود را نیز به همان نحو افزایش دهید تا پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی جذب محیط کار شوید.

هزینه‌های زندگی دانشجویی در این شهر پایین است و افراد متقاضی می‌توانند از طریق سامانه‌های هوشمندی که در این شهر فعال هستند محل اسکان را با توجه به‌ ترجیح خود انتخاب کنند.

هایدلبرگ برای تحصیل و زندگی دانشجویی

هایدلبرگ شهری تاریخی و یکی از بهترین مقاصد دانشجویی در آلمان است. در واقع قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان در این شهر قرار دارد. دانشگاه روپرشت کارلز هایدلبرگ از با کیفیت‌ترین مؤسسات آموزشی در قاره اروپا است که باعث اعتبار بالای این شهر شده است.

در هایدلبرگ بیش از چهل هزار دانشجو زندگی می‌کنند. در واقع جمعیت این شهر چیزی حدود ۱۶۰ هزار نفر است بنابراین این شهر به نوبه خود واقعاً شهری دانشجویی به شمار می‌آید.

البته دانشگاه‌های دیگری نیز در این شهر وجود دارند که آنها نیز اعتبار بالایی در دانشگاه‌های آلمان و اروپا دارند.

جرمنی

سخن آخر

انتخاب مقصد تحصیلی در مهاجرت دانشجویی، به شرایط و اولویت‌های شخصی شما بستگی دارد. اما اگر به دنبال تحصیل در یک کشور با کیفیت آموزشی بالا، فرصت‌های شغلی مناسب و هزینه‌های زندگی مقرون به صرفه هستید، آلمان می‌تواند گزینه ایده‌آلی برای شما باشد.

باوجود اینکه اکثر شهرهای آلمان برای زندگی دانشجویی مناسب هستند، اما برخی از آن‌ها به دلیل وجود دانشگاه‌های برتر، فرصت‌های شغلی بیشتر و تنوع فرهنگی از محبوبیت بیشتری در بین دانشجویان بین‌المللی برخوردارند. در این مقاله سعی کردیم به معرفی تعدادی از بهترین شهرهای آلمان برای تحصیل و زندگی دانشجویی بپردازیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *