انواع بورسیه تحصیلی آلمان در سال ۲۰۲۴ – شرایط دریافت بورسیه

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ ۰۸:۱۸:۳۳

0

35

بورسیه تحصیلی آلمان

بورسیه تحصیلی آلمان یک گام مهم برای دستیابی به تحصیلات عالی و پژوهشی با کیفیت می‌باشد. آلمان یکی از کشورهای معروف جهان برای تحصیلات عالی است و دارای برنامه‌های بورسیه‌ای متعددی برای دانشجویان بین‌المللی نیز می‌باشد.

بورسیه ملی

بورسیه ملی آلمان (Deutschland stipendium)‌ برنامه‌ای است که توسط دولت آلمان برای حمایت از دانشجویان ممتاز بین‌المللی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. این بورسیه به دانشجویان کمک می‌کند تا هزینه‌های تحصیل و زندگی خود در آلمان را تأمین کنند.

با ما در مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه باشید.

شرایط دریافت بورسیه ملی آلمان

این بورسیه به افرادی تعلق می‌گیرد که شرایط تحصیل خوبی در دانشگاه داشته باشند از این رو یکی از شروط بورسیه ملی معدل بالای هفده است. زبان آلمانی اینجا نیز اهمیت بالایی دارد مخصوصاً از این افراد انتظار می‌رود تا زبان آلمانی را به خوبی بدانند و بر آن مسلط باشند. از موارد دیگری که برای بورسیه ملی آلمان لازم است انگیزه تحصیلی قوی است. افرادی که برای این ویزا اقدام می‌کنند بایستی رزومه مناسب و انگیزه نامه‌ای قوی بنویسند. مورد دیگری که برای این ویزا اهمیت دارد میزان تعهد اجتماعی فرد به کار و کشور مقصد است. باید نشان دهید به عنوان یک نخبه به جامعه‌ای که شما را پذیرفته متعهد خواهید بود.

مزایای دریافت بورسیه ملی آلمان

گذشته از موارد مالی بورسیه ملی آلمان، فرد می‌تواند در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متعددی شرکت کند. این بورسیه به نوعی گردآوردنده نخبگان از سراسر دنیا است. از این رو امکان شبکه‌سازی با سایر دانشجو‌های نخبه برای فرد بورس شده وجود دارد.

کسب اطلاعات بیشتر: ویزای هنرمندان آلمان

بورسیه اراسموس

برنامه اراسموس آلمان در واقع بخشی از برنامه اراسموس اتحادیه اروپا است که به دانشجویان بین‌المللی فرصت می‌دهد برای یک دوره تحصیلی یا کارآموزی به آلمان بروند. این برنامه شامل بورسیه‌هایی برای کمک به دانشجویان در تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در آلمان است.

شرایط دریافت بورسیه اراسموس آلمان

این بورسیه نیز برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است. به این صورت که برای داشتن شرایط این بورسیه باید معدل بالای هفده داشته باشید. از طرفی تسلط شما به زبان آلمانی عامل مهمی در پذیرش شما برای این بورسیه است. دانشگاهی که در آن درس می‌خوانید نشان دهنده وضعیت فعلی است و انگیزه تحصیلی بالای شما برای دریافت این بورسیه بسیار اهمیت دارد. به عنوان شخصی که از بورسیه کشور آلمان استفاده می‌کنید باید تعهد بالایی نسبت به جامعه آلمان از خود نشان دهید. این مسئله برای تصمیم گیرندگان این بورسیه بسیار اهمیت بالایی دارد.

مزایای دریافت بورسیه اراسموس آلمان

بورسیه اراسموس آلمان که برای افراد تحصیل کرده و نخبه در نظر گرفته شده بیشتر به صورت پرداخت نقدی مبلغی پول به یورو به حساب فرد بورس شده است. گذشته از این افرادی که این بورسیه‌ها به آن‌ها تعلق می‌گیرند به راحتی می‌توانند در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی شرکت کرده و دانش و تجربه خود را بالاتر ببرند. زندگی دانشجویی در آلمان در میان جمع نخبگان از سراسر دنیا فرصت خوبی برای شبکه‌سازی و توسعه روابط کاری و حرفه‌ای است.

انواع بورسیه آلمان

بورسیه سازمان‌های استعدادیابی

در آلمان، سازمان‌های متعددی برای استعدادیابی و حمایت از دانشجویان ممتاز وجود دارند که به آن‌ها بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند. این سازمان‌ها شامل:

  • بنیاد دااد (DAAD): این سازمان بزرگترین سازمان تبادلات علمی در جهان است که به دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در آلمان بورسیه می‌دهد.
  • بنیاد کنراد آدناور (Konrad-Adenauer-Stiftung): این بنیاد به دانشجویان ممتاز در رشته‌های علوم سیاسی، علوم اجتماعی و حقوق بورسیه می‌دهد.
  • بنیاد فردریش ایبرت (Friedrich-Ebert-Stiftung): این بنیاد به دانشجویان ممتاز در رشته‌های علوم اجتماعی، علوم سیاسی و علوم انسانی که تعهد اجتماعی دارند بورسیه می‌دهد.
  • بنیاد ملی آکادمیک آلمان (Studienstiftung des deutschen Volkes): این بنیاد به دانشجویان ممتاز در تمام رشته‌های تحصیلی بورسیه می‌دهد.

شرایط دریافت بورسیه سازمان‌های استعدادیابی آلمان

سازمان‌های استعدادیابی همان‌طور که از نامشان پیدا است به دنبال افرادی هستند که دست کم در رزومه تحصیلی خود درخشان عمل کرده باشند. معدل بالای هفده و در واقع معدل الف برای این بورسیه تقریباً الزامی است. مورد دیگری که برای این بورسیه باید در نظر داشته باشید سطح خوب در زبان آلمانی است. باید زبان آلمانی را به خوبی بدانید و از طرف دیگر تعهد اجتماعی خود را در برخی موارد نشان دهید یا اعلام کنید.

اطلاعات بیشتر:  مهاجرت به آلمان با مدرک دیپلم

مزایای دریافت بورسیه سازمان‌های استعدادیابی آلمان

بیشتر بورس‌های تحصیلی به صورت کمک هزینه نقدی هستند که در مورد بورسیه سازمان‌های استعدادیابی آلمان نیز همین طور است و شخصی که از این بورسیه برخوردار می‌شود ماهانه مبلغی به صورت نقدی از این سازمان‌ها دریافت می‌کند.

بورسیه تحصیلی گوته

دانشگاه گوته فرانکفورت به طور مستقیم بورسیه تحصیلی ارائه نمی‌دهد، اما از طریق چندین سازمان و برنامه، به دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط کمک مالی می‌کند.

بورسیه‌ هاینریش بول

بورسیه‌ هاینریش بل یک کمک هزینه تحصیلی فول فاند است که توسط بنیاد‌ هاینریش بل به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در تمام رشته‌هایی که در دانشگاه‌های دولتی یا غیر دولتی آلمان ارائه می‌شود، تعلق می‌گیرد. این بورسیه به خصوص برای دانشجویانی است که در زمینه‌های دموکراسی خواهی، حقوق بشر و عدالت اجتماعی فعال هستند. افرادی که در این زمینه‌ها و کار‌های بشر دوستانه مشغول به فعالیت هستند می‌توانند از این بورسیه استفاده و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اطلاعات بیشتر: تحصیل در آلمان با معدل پایین

شرایط دریافت بورسیه‌هاینریش بل

این بورسیه برای عطا نیازمند برخی شرایط است. اول اینکه فرد در مقطع ارشد یا دکتری مشغول به تحصیل باشد. شرط دوم طبق سایر بورسیه‌ها در آلمان آگاهی و تسلط به زبان آلمانی است. از طرف دیگر بنیاد‌ هاینریش بل ارزش‌ها و اهدافی دارد که افراد بورسیه باید به این آرمان‌ها و اهداف تعهد لازم و کافی را داشته باشند. نکته مهم در این بورسیه داشتن سابقه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی است.

هر آنچه باید در مورد مهاجرت تحصیلی به آلمان بدانید را در این بخش از اپلای جرمنی مطالعه نمایید.

️بورسیه فردریش ایبرت

بورسیه فردریش ایبرت توسط بنیاد فردریش ایبرت به دانشجویان با عملکرد بالا و متعهد به ارزش‌های دموکراتیک اعطا می‌شود. این بورسیه شامل کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی، کمک هزینه مسکن و برنامه سمینار جامع برای ارتقای شایستگی‌های اجتماعی و مهارت‌های تحصیلی متقاضیان است.

شرایط دریافت بورسیه فردریش ایبرت

شرایط مختلفی از جمله داشتن معدل بالا برای این بورسیه در نظر گرفته شده است. این فاکتور نشان دهنده توان علمی و دانشگاهی فرد است که می‌تواند نمودار خوبی از دانش وی باشد. گذشته از این مسئله فرد مورد نظر باید دانش بالایی در زبان آلمانی داشته باشد. افرادی که با این بورسیه‌ها زندگی و تحصیل می‌کنند تعهد بالایی نسبت به جوامع باز و لیبرال دارند و اصولا هدف از این بورسیه به طور خاص حمایت از ارزش‌های دموکراتیک جامعه آلمانی است. شرط دیگری که برای دریافت این بورسیه وجود دارد معرفی‌نامه از اساتید است. طی این نامه یک استاد معتبر باید خطاب به سازمان بیمه‌کننده یک نامه نوشته و صلاحیت‌های فرد متقاضی را تایید کند.

بورسیه تحصیلی

 برای آشنایی با خرید ملک در آلمان با شرایط ویژه ۲۰۲۴ وارد این بخش از اپلای جرمنی شوید.

بورسیه تحقیقاتی ماکس پلانک

بورسیه تحقیقاتی ماکس پلانک توسط “انجمن ماکس پلانک” به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در مقطع دکتری اعطا می‌شود. این بورسیه فرصتی عالی برای انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف علمی در کنار دانشمندان برجسته در آلمان است.

شرایط دریافت بورسیه ماکس پلانک

برای دریافت این بورسیه باید معدل مدرک کارشناسی ارشد شما بالا و در واقع الف باشد. تسلط به زبان انگلیسی در این بورسیه بسیار مهم است و باید مدرک زبان در این زمینه داشته باشید. این بورسیه به شکلی است که در واقع به پروپوزال شما برای تحقیقات آینده ارتباط زیادی پیدا می‌کند. با ارزش بودن و نادر بودن طرح پروپوزال شما می‌تواند موقعیت شما را در دریافت این بورسیه تغییر دهد. مورد آخر به عنوان شرایط این بورسیه انگیزه نامه قوی و معرفی از اساتید برتر است.

برای  اخذ ویزای آلمان  وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شده و با عضویت رایگان در پورتال جامع اپلای جرمنی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مزایای دریافت بورسیه ماکس پلانک

بورسیه تحصیلی ماکس پلانک بیشتر به صورت کمک هزینه‌های نقدی است که ماهانه به حساب افراد دارنده این بورسیه اعطا می‌شود. البته این بورسیه بخشی شامل کمک هزینه‌های مسکن نیز دارد که به صورت نقدی به حساب فرد واریز می‌شود. از دیگر مزایای این بورسیه بیمه درمانی و دسترسی کامل به امکانات دانشگاه است.

در پایان

کشور آلمان به دنبال جذب نخبگان از سراسر دنیاست. از این جهت بورسیه‌های متنوعی را که مخصوص دانشجویان ممتاز است ارائه کرده است. این بورسیه‌ها در قالب‌ها و تحت نظر دولت یا سازمان‌های دیگر قرار دارند و تا حد امکان هزینه‌های زندگی فرد را تأمین می‌کنند. البته دریافت و پذیرش این بورسیه‌ها دارای شرایطی است که معمولاً یکی از آن‌ها معدل بالا و سوابق تحصیلی درخشان و دیگری دانستن زبان آلمانی و انگلیسی است. در مقاله حاضر درباره چند نوع بورسیه در آلمان شرایط و مزایای آن‌ها صحبت کردیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *