شرایط جدید مهاجرت معلولین به آلمان ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۰۹:۰۳:۴۴

0

33

مهاجرت معلولین به آلمان

کشور آلمان شرایط خوبی را برای زندگی معلولین در این کشور مهیا کرده است و در برخی موارد به افراد معلول ویزای ورود و اقامت در خاک آلمان را ارائه می‌کند. در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای پیشرفته بر مبنای کمک‌های بشردوستانه حمایت‌های متنوعی از افراد معلول در زمینه مهاجرت و حمایت در این کشور‌ها انجام داده اند. این سیستم به نوعی است که سعی دارد دنیا را جای بهتری برای افراد معلول بسازد. این برنامه‌ها در نهایت باعث می‌شوند تا بسیاری از افراد معلول زندگی بی‌درد‌سر و خوبی داشته باشند.

با ما در مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه باشید.

مهاجرت معلولین به آلمان از طریق تحصیل

اگر به‌عنوان یک معلول قصد به ادامه تحصیل در کشور آلمان و مهاجرت به این کشور را دارید نکته مهم این است که فرایند پذیرش در این روش فرقی برای دانشجویان معلول و نرمال ندارد. این مسئله نشان دهنده سیستم آموزشی با کیفیت این کشور است. این موضوع نشان می‌دهد که برای تحصیل در رشته‌های مختلف کشور آلمان توجهی به وضعیت معلولیت نشده و این ارزیابی بر‌اساس سوابق تحصیلی و کاری صورت می‌پذیرد.

در سال‌های گذشته بسیاری از دانشگاه‌های آلمان موضوع دانشجویان معلول را مورد بحث قرار داده و امکانات و اقدامات گسترده‌ای برای حمایت از وضعیت جسمی آن‌ها به عمل آمده است. در این مورد بسیاری از خدماتی که به دانشجویان معمولی ارائه می‌شود برای این افراد در وضعیت و امکانات بیشتر وجود دارد. این مسئله تعهد ملی این کشور را به حمایت از معلولان نشان می‌دهد.

بیشتر دانشگاه‌های آلمان پوشش جامعی برای نیاز‌های مختلف افراد معلول ایجاد کرده‌اند. از طرف دیگر بسیاری از نیاز‌های پنهان این افراد نیز بررسی شده است. دولت آلمان سعی بر این دارد تا تمام مشکلات جاری این افراد را قبل از شروع سال تحصیلی خود برطرف کند. در دانشگاه‌های آلمان بخش‌های اداری و قانونی‌ای وجود دارند که هدف آن‌ها کمک به افراد و دانشجویان معلول در دانشگاه است. کمک این واحد‌ها به فارغ‌التحصیلی بی‌درد‌سر این افراد کمک شایانی می‌کند. دانشجویان بین‌المللی باید تحقیقات کاملی را برای دریافت ارتباط با این انجمن‌ها صورت دهند.

برای  اخذ ویزای آلمان  وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شده و با عضویت رایگان در پورتال جامع اپلای جرمنی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

شرایط مهاجرت برای معلولین

بسیاری از معلولیت‌های جسمی باعث ایجاد اختلالات در حرکت کردن فرد می‌شود بنابراین بسیار اهمیت دارد که بدانید در کشور آلمان برای این موضوع تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است. این کشور در قبال پذیرش معلولان دید بازی داشته و این افراد را در صورت داشتن برخی شرایط پذیرش می‌کند.

  • داشتن استعداد یا مهارت خاص
  • داشتن مهارت زبان کشور مقصد
  • داشتن تمکن مالی
  • سن بالای ۱۸ سال
  • نداشتن خطر برای جامعه
  • عدم تحمیل هزینه‌های درمانی زیاد به دولت به دلیل معلولیت‌های شدید.

معلولین

مدارک مورد نیاز برای مهاجرت معلولین

برای دریافت ویزا افراد معلول باید مدارک زیر را تهیه و به مقامات مربوطه در سفارت آلمان ارائه دهند.

  • ارائه مدارک معتبر اثبات معلولیت و ارزیابی شرایط فرد
  • مدرک زبان کشور مقصد
  • اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی در کشور مقصد
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک پزشکی مشخص کننده نوع و میزان معلولیت فرد

مهاجرت تحصیلی به آلمان  با اپلای جرمنی

حمایت دولت آلمان از دانشجویان معلول بین‌المللی

دولت آلمان در راستای حمایت از معلولان در این کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی که دارای معلولیت هستند شرایط و امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته است. از این موارد می‌توان به لیست زیر اشاره کرد.

دولت آلمان در راستای حمایت از معلولان در این کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان بین‌المللی که دارای معلولیت هستند شرایط و امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته است. از این موارد می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  •  امکان دسترسی به تمامی نقاط دانشگاه

طبق قانون دانشگاه‌های آلمان طوری طراحی می‌شوند که دسترسی افرادی که مشکل حرکتی دارند به همه نقاط دانشگاه از جمله ادارات مختلف، کلاس‌ها، کتابخانه، تریا و … به راحتی دسترسی داشته باشند.

  •  دسترسی به محل سکونت

برای وضعیت اقامتی این افراد دانشگاه‌ها باید شرایطی ایجاد کنند که رفت‌و‌آمد فرد از محل سکونت به دانشگاه بدون مشکل خاصی طی شود. در واقع این دانشگاه‌ها به نوعی عمل می‌کنند که این دانشجویان در استراحت‌گاه‌ها و خوابگاه‌های خود دانشگاه اقامت داشته باشند.

  •  تنظیم طرح مطالعات

دانشجویان دچار معلولیت می‌توانند تقاضا کنند که طرح درسی بر‌اساس نیاز آن‌ها تنظیم شود.

  • تنظیمات آموزشی ویژه

در دانشگاه‌های آلمان از طرح حمایتی، تعدیل قانون آموزشی برای این دانشجویان استفاده می‌شود یعنی در صورتی که دانشجو قادر نباشد در زمان تعیین شده در امتحان درس حاضر شود استاد موظف است به این دانشجو مهلت بیشتری دهد.

  • بورسیه‌های آموزشی

بورسیه‌های آموزشی مختلفی در آلمان وجود دارد که برای افراد معلول با شرایط خاص در نظر گرفته شده است. این افراد در کنار بورسیه‌های عادی می‌توانند از بورسیه‌های ویژه معلولین نیز استفاده کنند.

مهاجرت کاری معلولین به آلمان

از روش‌های دیگری که یک فرد معلول می‌تواند مهاجرت کند مهاجرت کاری است. طبق قانون کشور آلمان کارفرما‌ها باید سهمی از نیروهایی که در استخدام خود دارند را به افراد معلول با شرایط ویژه اختصاص دهند. در واقع شرکت‌هایی که کمتر از چهل نیروی کار در استخدام دارند باید دست کم یک فرد معلول را استخدام کنند. در کمپانی‌هایی که تا شصت نفر و بیش از چهل نفر کارمند دارند دو نفر باید دست کم از افراد معلول انتخاب شوند. رعایت نکردن این قانون باعث جریمه‌های سنگین دولت آلمان برای شرکت خاطی می‌شود.

در محیط کار نیز باید نیاز‌های خاص فرد بیمار پوشش داده شود. یعنی فضای کار با شرایط وی انطباق داشته باشد یعنی فرد بتواند به‌راحتی به تمام امکانات موجود در کمپانی دسترسی کامل داشته باشد.

افراد معلول می‌توانند از کارفرما بخواهند تا از اضافه کار معاف شوند؛ همچنین آن‌ها می‌توانند از حمایت‌های زیر برخوردار شوند.

  1. ویژگی‌های کار برای معلولین در آلمان
  2. استفاده از مرخصی اضافی
  3. حفاظت ویژه در مقابل اخراج شدن

مقایسه آلمان با فرانسه را در این بخش از مجله مهاجرتی اپلای جرمنی ببینید.

حمایت از معلولین در آلمان و راه‌های مهاجرت معلولین به این کشور

در راستای حمایتی که دولت آلمان از معلولین می‌کند، راه‌های مختلفی برای مهاجرت معلولین به این کشور وجود دارد. روش‌هایی که افراد معلول می‌توانند برای مهاجرت به آلمان استفاده کنند:

  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق خرید ملک
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

شرایط مهاجرت معلولین

کارت معلولیت برای مهاجرت به آلمان

افرادی که می‌خواهند از مزایای حمایت‌های دولت آلمان از اینجور افراد بهره‌مند شوند باید این مورد را در قالب یک درخواست رسمی به دولت این کشور اعلام کنند. افرادی که معلولیت‌های بالای پنجاه درصد دارند برایشان یک کارت صادر می‌شود. برای دریافت این کارت باید فرم مخصوصی را فرد پر کند و به همراه مدارک پزشکی به اداره خدمات حمایتی اجتماعی بفرستند.

 مراکز حمایت از معلولین مهاجر در آلمان

  • انجمن فدرال نابینایان و کم بینایان
  • انجمن فدرال برای معلولین جسمی و چندگانه
  • انجمن فدرال برای معلولان
  • انجمن ناشنوایان آلمان
  • انجمن فدرال کمک مادام العمر برای افراد دارای معلولیت ذهنی

سخن آخر

کشور آلمان شرایط خوبی را برای زندگی معلولان در قسمت‌های مختلف زندگی ایجاد کرده است. افرادی که از سایر کشور‌های جهان دارای معلولیت هستند می‌توانند بر همین مبنا ویزای ورود به آلمان را دریافت کنند و با ورود به خاک این کشور از مزایای حمایتی دولت آلمان برای معلولان بهره‌مند شوند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *