شرایط بیمه دانشجویی آلمان ۲۰۲۴ – بیمه مسافرتی دانشجویی

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ۰۱:۴۹:۳۲

0

40

بیمه دانشجویی

برای تحصیل در آلمان، داشتن بیمه دانشجویی یکی از مهم‌ترین شرایطی است که متقاضی ویزای تحصیلی این کشور باید داشته باشد. به طور کلی، طبق قانون کشور آلمان داشتن بیمه درمانی برای همه ساکنان و شهروندان آلمان، از جمله دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به این کشور سفر کرده‌اند الزامی است.

دانشجویانی که برای دوره تحصیلی کوتاه مدت به آلمان سفر می‌کنند نیز نیاز به بیمه دارند. این بیمه باید از شرکت‌های خصوصی بیمه که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم تهیه شود که معمولاً با هزینه‌ای قابل قبول و مناسب در دسترس است و به سادگی می‌توان آن را تهیه کرد.

در این مقاله از مجله مهاجرتی اپلای جرمنی شرایط دریافت بیمه دانشجویی در آلمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم، با ما همراه باشید.

یکی از اصلی‌ترین شرایط بیمه دانشجویی آلمان، نامه پذیرش و ثبت‌نام اولیه از دانشگاه است. به عبارتی برای اخذ بیمه دانشجویی، متقاضیان باید دارای نامه پذیرش از دانشگاه یا مدرسه مربوطه باشند.

انواع بیمه دانشجویی در آلمان

همان‌طور که گفتیم داشتن بیمه درمانی قبل از ثبت‌نام نهایی در دانشگاه الزامی است. بنابراین اخذ بیمه یکی از اولین مراحلی است که باید قبل از شروع زندگی خود به عنوان دانشجوی خارجی در آلمان انجام دهید.

بیمه دانشجویی‌ای که در آلمان تهیه می‌کنید، با بیمه دانشجویی که برای ویزا تهیه می‌کنید متفاوت است. در ادامه انواع بیمه دانشجویی در آلمان را توضیح خواهیم داد.

بیمه مسافرتی دانشجویی

بیمه مسافرتی دانشجویی بیمه‌ای است که برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، وقتی که در ایران هستید باید آن را تهیه کنید. داشتن این بیمه از زمان وارد شدن به کشور آلمان تا شروع برنامه‌های تحصیلی اجباری است. پس از ثبت نام در دانشگاه، باید بیمه مسافرتی دانشجویی را به یک بیمه درمانی بلندمدت برای دوران تحصیل تبدیل کنید.

دانشجویان پس از ورود به خاک آلمان می‌توانند از دو نوع بیمه درمانی در حین تحصیل استفاده کنند.

بیمه دانشجویی آلمان

بیمه دولتی (بیمه سلامت عمومی)

دانشجویان زیر سی سال که برای یک برنامه تحصیلی منظم در مقطع لیسانس و فوق لیسانس، وارد آلمان شده‌ باشند واجد شرایط ثبت نام در سیستم بیمه دولتی هستند. چند شرکت مختلف بیمه دولتی آلمان را ارائه می‌دهند.

دانشجویانی که برای دوره‌های تحقیقاتی، فرصت مطالعاتی و دوره زبان وارد خاک آلمان شده‌اند، واجد شرایط بیمه دولتی آلمان نیستند.

برای درخواست بیمه دولتی، دانشجویان می‌توانند از بین هر کدام از شرکت‌هایی که بیمه دولتی آلمان را ارائه می‌دهند بیمه خود را دریافت کنند. سه شرکت بزرگ ارائه دهنده بیمه دولتی آلمان عبارت‌اند از:

  • AOK
  • Barmer GEK
  • TK

در نظر داشته باشید که برای درخواست بیمه دانشجویی آلمان، چه دولتی و چه خصوصی مدارک لازم مانند نامه پذیرش خود از دانشگاه و اجازه اقامت معتبر الزامی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در آلمان وارد این بخش از مجله مهاجرتی اپلای جرمنی شوید.

هزینه بیمه دانشجویی دولتی

اگر فکر می‌کنید هزینه بیمه دولتی در آلمان کمتر از بیمه خصوصی است، باید بگوییم که از شنیدن این مقایسه قیمت حتما شوکه خواهید شد! هزینه بیمه دانشجویی دولتی در آلمان چیزی در حدود صد و بیست یورو در ماه است. این در حالی است که شرکت‌های بیمه خصوصی گزینه‌های اقتصادی و مقرون به صرفه‌تری برای دانشجویان ارائه می‌کنند. در حقیقت حتی اگر واجد شرایط بیمه دانشجویی آلمان ۲۰۲۴ دولتی آلمان باشید، بهتر است برای بیمه خصوصی اقدام کنید.

بیمه خصوصی

برخی از دانشجویان بین المللی ممکن است واجد شرایط بیمه دولتی نباشند یا به دلایل خاصی بیمه خصوصی را ترجیح دهند. برای مثال دانشجویان بالای سی سال، دانشجویان مقطع دکتری و یا دانشجویانی که برای برنامه‌های تحقیقاتی و یا فرصت مطالعاتی وارد آلمان می‌شوند، نمی‌توانند از بیمه دولتی این کشور استفاده کنند. این دانشجویان برای دریافت بیمه دانشجویی آلمان ۲۰۲۴، باید به سراغ شرکت‌های خصوصی بیمه بروند.

بیش از چهل شرکت خصوصی بیمه در آلمان وجود که پوشش‌ها و هزینه‌های متفاوتی برای بیمه دانشجویی آلمان ۲۰۲۴ دارند. معروف‌ترین شرکت‌های خصوصی بیمه در آلمان عبارتند‌ از:

  • DR-WALTER
  • DFV
  • آلیانز کر (Allianz Care)
  • سیگنا گلوبال (Cigna Global)
  • ARAG
  • اوتونوا (Ottonova)

بیمه هزینه بیمه دانشجویی خصوصی

بیمه‌های خصوصی شرایط پوشش و هزینه‌های مختلفی دارند. اما به صورت خلاصه هزینه بیمه دانشجویی آلمان از شرکت‌های خصوصی از بیست و پنج یورو در ماه شروع می‌شود و تا دویست یورو در ماه نیز می‌رسد.

طرح بیمه درمانی EDUCARE24 که توسط شرکت DR-WALTER به دانشجویان و متقاضیان ویزای تحصیلی آلمان ارائه می‌شود، یک گزینه مقرون به صرفه و در عین حال با پوشش‌های بیمه عالی برای دانشجویان است.

هزینه این طرح برای دانشجویان زیر سی و نه سال با توجه به پوشش و خدمات در دو طرح سی و هفت و چهل و یک یورو در ماه ارائه می‌شود. برای دانشجویان بالای سی و نه سال هزینه این طرح پنجاه و هشت و شصت و نه یورو در ماه است.

قوانین جدید شهروندی آلمان را در این بخش از مچله مهاجرتی اپلای جرمنی ببینید.

مزایای بیمه دانشجویی خصوصی

  1. مهم‌ترین مزیت بیمه دانشجویی خصوصی در آلمان هزینه آن است که نسبت به بیمه دولتی ارزان‌تر است.
  2. شاید عجیب به نظر برسد، اما با بیمه خصوصی سریع‌تر می‌توانید وقت دکتر بگیرید. به دلیل پرداخت سریع‌تر شرکت‌های بیمه خصوصی، پزشکان آلمانی ترجیح می‌دهند وقت بیشتری برای مراجعین با بیمه خصوصی بگذارند.
  3. امکان انتخاب طرح‌ها و پوشش‌های متنوع در بیمه خصوصی وجود دارد. بیمه شما می‌تواند مراقبت‌های دندانپزشکی، بیمه مسافرتی، درمان‌های خاص و غیره را پوشش دهد. شما می‌توانید حداقل پوشش را برای پرداخت کمتر انتخاب کنید.
  4. اگر از بیمه استفاده نکنید هزینه کمتری می‌پردازید. بیمه‌های خصوصی برای بیمه گذاران پاداش در نظر می‌گیرند و اگر در طول مدت بیمه مراقب خود باشید و بیمار نشوید، برای دوره بیمه بعدی شامل تخفیف خواهید شد.
  5. طرح‌های بیمه درمانی خصوصی معمولاً پوشش گسترده‌تری را برای درمان‌های پزشکی و دندان‌پزشکی نسبت به سیستم دولتی ارائه می‌دهند. آن‌ها اغلب پوشش جغرافیایی جامع تری ارائه می‌دهند و تضمین می‌کنند که بیمه شدگان می‌توانند به طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند.
  6. کاهش حق بیمه با افزایش فرانشیز فقط در بیمه‌ خصوصی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید فرانشیز پرداختی در ازای هر بار مراجعه به دکتر را افزایش دهید و حق بیمه کمتری پرداخت کنید. این شرایط برای افرادی که تعداد دفعات کمتری به پزشک مراجعه می‌کنند، مقرون‌به صرفه‌تر است.

بیمه دندان

خدمات دندان‌پزشکی در آلمان بسیار پرهزینه است. به همین دلیل پرداخت هزینه بیمه برای دندان‌پزشکی در آلمان کار کاملا عاقلانه‌ای است. شرکت‌های بیمه تعرفه‌های مختلفی برای پوشش‌های دندان‌پزشکی ارائه می‌کنند. برای مثال در طرح بیمه درمانی EDUCARE24 شرکت DR-WALTER در طرح‌های معمولی فقط تا پانصد یورو هزینه‌های دندان‌پزشکی پوشش می‌دهد. برای دریافت سقف بالاتر پوشش دندان‌پزشکی باید حق بیمه ماهانه بیشتری نیز پرداخت کنید.

به طور کلی اگر جزو آن دسته افرادی هستید که در سال چندبار به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنید و به دنبال یک بیمه دندان خوب در آلمان هستید، حتما باید به شرکت‌های خصوصی بیمه مراجعه کنید.

اپلای جرمنی همراه شما در اخذ ویزای آلمان

مراحل دریافت بیمه دانشجویی آلمان ۲۰۲۴

برای دریافت بیمه دانشجویی آلمان باید ابتدا در دانشگاه ثبت‌نام کنید. سپس نامه ثبت‌نام اولیه را به همراه ویزای دانشجویی به یک شرکت بیمه ارائه دهید و نوع بیمه درخواستی خود را مشخص کنید. پس از تأیید شرکت بیمه، گواهی بیمه درمانی را از شرکت بیمه دریافت می‌کنید.

در نظر داشته باشید که حتماً باید گواهی بیمه درمانی را به دانشگاه محل تحصیل ارائه داده تا ثبت‌نام دانشگاه شما نهایی شود.

پس از دریافت گواهی بیمه درمانی، باید حق بیمه را پرداخت کنید و سپس بیمه درمان دانشجویی برای شما فعال می‌شود. فرآیند و دفعات پرداخت به ارائه دهنده بیمه و طرحی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد.

بیمه مسافرتی آلمان

آیا می‌توان از بیمه درمانی کشورهای دیگر در آلمان استفاده کرد؟

بله، تعداد محدودی کشور وجود دارند که شرکت‌های بیمه آن‌ها با آلمان قرارداد دارند، ولی متاسفانه ایران جزو این کشورها نیست. اگر شما بیمه درمانی دانشجویی هر کدام از کشورهای زیر را دارید، می‌توانید یک نسخه از آن را به دانشگاه ارائه دهید و دیگر نیازی به بیمه دانشجویی نخواهید داشت.

  • کشورهای عضو اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا
  • بوسنی و هرزگوین
  • اسرائیل
  • مراکش
  • مقدونیه
  • مونته نگرو
  • صربستان
  • تونس
  • ترکیه

سخن آخر

بیمه دانشجویی آلمان پوشش‌های درمانی گسترده‌ای برای دانشجویان فراهم کرده است. این بیمه شامل تأمین هزینه‌های درمانی معمولی و فوری، پوشش بیماری‌های مزمن و حتی هزینه‌های بستری در بیمارستان است. با داشتن این بیمه، دانشجویان می‌توانند در صورت نیاز، به آسانی به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند و نگرانی‌های مالی در مورد هزینه‌های درمان را نداشته باشند.

برای انتخاب شرکت بیمه درباره ارائه دهندگان بیمه درمانی مختلف در آلمان با مشاوران ما در اپلای جرمنی در ارتباط باشید. در خصوص مزایا، پوشش و هزینه‌های انواع بیمه دانشجویی کشور آلمان شما را راهنمایی کرده و بیمه‌ای که با نیازهای شما مطابقت دارد را معرفی می‌کنند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *