قوانین جدید شهروندی آلمان ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۱/۲۳ ۱۱:۳۳:۲۱

0

42

آزمون شهروندی آلمان

برای اینکه بتوانید شرایط ایده‌آل زندگی در آلمان را به دست آورید، نیاز به اخذ تابعیت این کشور دارید، به‌خصوص اگر مدت طولانی است که در این کشور زندگی می‌کنید. برای اخذ این تابعیت، روش‌های مختلفی وجود دارد. با این حال به دست آوردن تابعیت آلمان مراحل مختلفی دارد و یکی از این مراحل نیز مربوط به آزمون شهروندی آلمان است. با ما در این مقاله همراه مجله مهاجرتی اپلای جرمنی باشید.

معرفی آزمون شهروندی آلمان

تمامی افرادی که می‌خواهند تابعیت کشور آلمان را بگیرند، نیاز به گذراندن آزمون شهروندی آلمان دارند. در این آزمون، میزان آشنایی شما با شیوه زندگی در آلمان و سیستم اجتماعی و حقوقی این کشور ارزیابی می‌شود. در واقع آن‌ها می‌خواهند بدانند افرادی که برای تابعیت کشور آلمان درخواست می‌دهند تا چه اندازه با قوانین و سبک زندگی در آلمان آشنا هستند. سازمان فدرال مهاجرت و پناهندگان، برگزاری آزمون شهروندی را بر عهده دارد. زمانی که شما در مسیر تابعیت کشور آلمان قرار می‌گیرید، نیاز دارید در آزمون شهروندی آلمان نیز شرکت کنید. اخذ تابعیت آلمان تا سپتامبر ۲۰۰۸ صرفاً مشروط به ارائه مدرک زبان آلمانی سطح ب۱ (B1) بود، اکنون شرط موفقیت در آزمون شهروندی کشور آلمان نیز به شرایط این تابعیت اضافه شده است.

آزمون شهروندی آلمان ۳۳ سوال دارد که یک ساعت زمان برای پاسخ‌گویی به آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. سی سوال این آزمون به موضوعاتی نظیر «مردم و جامعه»، «تاریخ و مسئولیت» و «زندگی در دموکراسی» اختصاص پیدا می‌کند. سه سوال باقیمانده نیز مربوط به ایالتی است که فرد ساکن آن است. اگر هفده سوال این آزمون را به شکل صحیح پاسخ دهید، در آزمون پذیرفته خواهید شد.

مجله مهاجرتی اپلای جرمنی شما را در تمام مراحل تحصیل در آلمان همراهی می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت سوالات در دسته‌بندی‌های زیر سازماندهی شده‌اند:

دانش عمومی: این بخش شامل سوالات کلی در مورد آلمان است، به عنوان مثال، نماد ملی، نام تعطیلات رسمی و نمادهای فرهنگی. در حالی که این سؤالات ممکن است بیشتر بر دوران جنگ جهانی دوم و رژیم نازی متمرکز باشد، ممکن است با سؤالاتی در مورد رویدادهای مهم تاریخی، تاریخ و شخصیت‌هایی که کشور آلمان را شکل داده‌اند نیز برخورد کنید. این بخش بیشتر بر ترتیبات سیاسی دولت آلمان، نحوه عملکرد سیستم رأی‌گیری، نحوه سازماندهی ایالت و غیره تمرکز دارد.

زندگی روزمره: این مقوله بینشی از واقعیت‌های زندگی روزمره در آلمان ارائه می‌دهد. در این زمینه ممکن است با سؤالاتی در مورد هنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم، شیوه‌های فرهنگی و نحوه انجام کارهای روزمره در کشور آلمان مواجه شوید.

شهروندی آلمان

مزایای آزمون شهروندی آلمان

اگر در حال حاضر ساکن کشور آلمان هستید و در سال‌های آتی نیز همچنان قصد دارید در این کشور بمانید، بهتر است برای اخذ تابعیت آلمان اقدام کنید، چرا که این تابعیت مزایای بسیاری با خود به همراه دارد. این مزایا بدین شرح است:

الف) با اخذ تابعیت هیچ‌گونه محدودیتی برای ورود و خروج از کشور آلمان ندارید، یعنی هر موقع که خواستید می‌توانید از این کشور خارج و دوباره به آن برگردید.

ب)  با گرفتن حق تابعیت می‌توانید استخدام دولت آلمان به طور مثال کارمند دولت شوید.

ج) حق تابعیت شرایط برای صدور پاسپورت آلمانی را فراهم می‌کند. این پاسپورت یکی از معتبرترین و قدرتمندترین گذرنامه‌ها به‌حساب می‌آید.

د) با داشتن تابعیت، شما حق رأی دارید و می‌توانید به پارلمان اروپا و دولت آلمان رأی بدهید.

ه) با اخذ تابعیت آلمان می‌توانید وارد بازار کار اتحادیه اروپا شوید و به کشورهای این اتحادیه سفر کنید.

و) فرزندان آینده شما نیز مشمول حق تابعیت‌تان می‌شوند.

الزامات اساسی جهت دریافت شهروندی

فردی که به طور مستمر یا حداقل به مدت هشت سال از عمر خود را در آلمان به شکل قانونی زندگی کرده باشد، می‌تواند برای تابعیت آلمان درخواست دهد. الزامات اساسی برای اخذ تابعیت آلمان شامل موارد زیر است:

الف)‌ ترک تابعیت قبلی

ب) گذراندن آزمون تابعیت آلمان (آشنایی با سیستم اجتماعی و حقوقی و شرایط و قوانین زندگی در آلمان)

ج) نداشتن سوء سابقه و محکومیت قضایی

د) داشتن حق اقامت دائم در زمان درخواست تابعیت

ه) عدم دریافت کمک هزینه از دولت فدرال

و) داشتن مهارت سطح ب۱(B1) یا بالاتر برای زبان آلمانی

ز)‌ پایبندی به اصول قانون اساسی آزادی و دموکراسی (چه به صورت شفاهی و چه به صورت کتبی قانون اساسی آلمان را قبول کنند و به آن پایبند باشند)

ح) داشتن یک همسر

شرایط شرکت در آزمون شهروندی آلمان

الف) فرد هشت سال متوالی در آلمان زندگی کرده باشد (البته این موضوع با توجه به نوع اقامت افراد متفاوت است)

ب) آشنایی با قانون اساسی آلمان و احترام گذاشتن به آن

ج) آشنایی با شیوه زندگی، قوانین، سیستم اجتماعی و حقوقی آلمان

د) ارائه مدارک هویتی کشور خود از جمله پاسپورت، شناسنامه

ه)‌ ارائه گواهی سطح ب۱ (B1) یا بالاتر زبان آلمانی

و) فرد مدرک اتمام مدرسه، مدرک تحصیلی عالی، گواهی اشتغال آلمانی و… را داشته باشد.

شهروند آلمان

مدت زمان اخذ تابعیت با توجه به شرایط افراد

الف)‌ مدت زمان اخذ تابعیت از طریق شرکت در دوره‎‌های ادغام (integration) هفت سال طول می‌کشد و دریافت تابعیت از طریق تکمیل دوره‌های ادغام ویژه شش سال به طول می‌انجامد.

ب)‌ تابعیت از طریق ازدواج با یک شهروند آلمانی (باید حداقل دو سال از ازدواج گذشته باشد)؛ در این صورت، بعد از گذشت سه سال به شما تابعیت داده می‌شود.

ج) تابعیت بر اساس تولد/تبار بلافاصله پس از تأیید ارتباط خانوادگی (به عنوان مثال، والدین یا پدربزرگ آلمانی برای فرزندان)

د) تابعیت از طریق فرزندخواندگی بلافاصله پس از تکمیل فرآیند فرزندخواندگی.

برای اخذ ویزای آلمان با مشاوران اپلای جرمنی در ارتباط باشید.

مدارک لازم برای دریافت شهروندی آلمانی

برای شرکت در آزمون شهروندی آلمان به مدارک زیر نیاز دارید:

الف)‌ ارائه پاسپورت یا کارت شناسایی

ب)‌ گواهی مهارت زبان آلمانی

ج)‌ گواهی اقامت دائم یا گواهی که وضعیت اقامت و سکونت افراد را در آلمان نشان دهد

د) سند ازدواج (به‌خصوص در شرایطی که افراد از طریق ازدواج با یک آلمانی تصمیم به دریافت تابعیت گرفته باشند)

ه) ارائه مدرک تحصیلی مربوط به کشور آلمان (اگر فرد مدرک اتمام مدرسه یا مدرک تحصیلی عالیه آلمان را دارد، حتماً آن را ارائه کند)

و) گواهی اشتغال به کار (در صورتی که قصد گرفتن تابعیت از طریق اشتغال را دارید)

تاریخ ثبت‌نام و هزینه آزمون شهروندی کشور آلمان

زمان برگزاری آزمون شهروندی آلمان مشخص نیست، در واقع تاریخ زمان ثبت‌نام این آزمون به شکل مداوم در سایت سفارت آلمان به‌روزرسانی می‌شود. متقاضیان این آزمون باید یک ماه قبل از برگزاری آزمون شهروندی، ثبت‌نام کنند. برای ورود به جلسه آزمون نیاز به خودکار مشکی یا آبی و همراه داشتن پاسپورت معتبر دارید.

هزینه ثبت‌نام آزمون تابعیت آلمان، ۲۵ یورو است. هزینه دریافت تابعیت نیز برای هر فرد معادل ۲۵۵ یورو خواهد بود. این هزینه برای افرادی که زیر سن قانونی هستند و تحت تابعیت والدین خود قرار می‌گیرند، نیز ۲۵۵ یورو است. همچنین برای خردسالانی که تابعیت والدین را می‌گیرند، نیز باید ۵۱ یورو پرداخته شود.

سیتیزن

سوالات متداول آزمون شهروندی آلمان

برای شرکت در آزمون شهروندی آلمان چه شرایطی لازم است؟

فرد شرکت‌کننده در این آزمون باید هشت سال متوالی در آلمان زندگی کرده باشد، به سن قانونی یعنی شانزده سال رسیده باشد، مهارت زبان آلمانی را در حد قابل قبول داشته باشد و در دوره‎های ادغام (integration) شرکت کرده باشد؛ در این کلاس‌ها آموزش‌های لازم پیرامون فرهنگ و تاریخ آلمان ارائه می‌شود.

در صورت عدم قبولی در آزمون، چه باید کرد؟

خوشبختانه شما شانس سه مرتبه شرکت در آزمون شهروندی آلمان را دارید. البته برای شرکت در آزمون بعدی باید سه ماه منتظر بمانید.

اگر به دنبال اطلاعات کامل در مورد تحصیل در مقاطع مختلف آلمان هستید، بهتر است از مقاله مقاطع تحصیلی در آلمان سایت اپلای جرمنی دیدن نمایید.

آزمون شهروندی آلمان کجا برگزار می‌شود؟

آزمون شهروندی آلمان در مرکز شانزده ایالت فدرال این کشور برگزار می‌شود. این مراکز زیر نظر سازمان فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان قرار دارند.

جمع‌بندی

برای به دست آوردن حق اقامت دائم در آلمان یا حتی شهروندی، باید اطلاعات اولیه‌ای از نظم قانونی و اجتماعی و شرایط زندگی در جمهوری فدرال داشته باشید. شما می‌توانید با گذراندن آزمون شهروندی در آلمان که به عنوان آزمون تابعیت نیز شناخته می‌شود، ثابت کنید که از نظر قانونی دانش لازم در مورد کشور آلمان را دارید. این آزمون توسط وب‌سایت سازمان فدرال مهاجرت و پناهندگان برگزار می‌شود و هزینه‌ای برابر با ۲۵ یورو دارد. در صورت عدم قبولی در این آزمون، امکان استرداد هزینه وجود ندارد.

آزمون شهروندی آلمان در مجموع از ۳۳ سوال تشکیل شده است. برای قبولی در آزمون باید حداقل به هفده مورد از آن‌ها پاسخ صحیح دهید. این آزمون از شما در مورد دانش تاریخی، جغرافیایی و سیاسی‌تان در مورد آلمان سوال خواهد کرد. شما باید ثابت کنید که دانش پایه‌ای از سیستم حقوقی آلمان دارید و با هر دو جنبه اجتماعی و فرهنگی زندگی در آلمان آشنا هستید. در این مقاله به معرفی این آزمون و بیان شرایط شرکت در آن پرداختیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *