سوالات مصاحبه سفارت آلمان ۲۰۲۴ | مهاجرت تحصیلی + کاری

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۱۱:۱۹:۴۰

0

41

سوالات مصاحبه

آلمان یکی از کشورهایی است که با توجه به موقعیت‌های تحصیلی و کاری‌اش، به عنوان یکی از مقاصد مطلوب مهاجران مطرح می‌شود. یکی از مراحل مهم مهاجرت یا سفر به آلمان، اخذ ویزا است. مسلماً دریافت ویزا نیاز به طی کردن مراحل مختلف قانونی دارد. انجام مصاحبه سفارت آلمان نیز یکی از مهم‌ترین مراحل پیش‌بینی شده برای اخذ ویزا است. بهتر است پیش از انجام مصاحبه‌های کاری، تحصیلی، ویزای همسر و جستجوی کار با نمونه سوالات مصاحبه سفارت آلمان آشنا شوید.

با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه باشید.

سوالات مصاحبه آلمان

همانطور که گفته شد مصاحبه ویزا بخش مهمی از فرآیند دریافت ویزا است. این مصاحبه فرصتی برای مقامات آلمانی است تا اهداف و مقاصد شما را تأیید کنند. این سؤالات جامع نیستند، با این حال، آن‌ها شما را برای آنچه ممکن است در فرآیند مصاحبه رخ دهد، آماده می‌کنند.

توجه داشته باشید که سوالات مصاحبه سفارت همواره چند حیطه اصلی را در برمی‌گیرند.

پنج دسته سوال وجود دارد:

  • اطلاعات شخصی
  • زندگی در آلمان
  • اطلاعات در مورد آلمان
  • ترتیبات زندگی
  • برنامه‌های آینده

سوالات مصاحبه سفارت آلمان به شکل عمومی و اختصاصی پرسیده می‌شوند. سوالات عمومی در رابطه با برنامه سفر به آلمان، اقوام و خویشاوندان، شخصیت فرد، توضیح درباره‌ی خود و… پرسیده می‌شوند و سوالات تخصصی سفارت نیز بر حسب نوع ویزا می‌تواند درباره رشته تحصیلی، شغل مورد نظر، برنامه‌ای که برای انجام آن به آلمان سفر کرده‌اید، درباره کشور آلمان و… باشد.

کسب اطلاعات بیشتر: تحصیل در آلمان با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی

سوالات عمومی مصاحبه سفارت آلمان

  • درباره خودتان بگویید (خود را معرفی کنید): با پرسیدن این سوال، فرد باید نام و نام‌خانوادگی و سن خود را بگوید. در ادامه نیز درباره تعداد خواهر و برادر، میزان تحصیلات و شغل خود صحبت کند.
  • خود را با چه صفاتی توصیف می‌کنید؟ (منظور توصیف شخصیت است)
  • چرا آلمان را برای تحصیل، زندگی، کار و… انتخاب کردید؟ دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.
  • آیا تاکنون به آلمان سفر کرده‌اید؟ آیا خویشاوند، آشنا یا دوستی در آلمان دارید؟
  • محل سکونت مدنظر شما در کشور آلمان کجاست؟
  • آیا فردی از اقوام شما در منطقه شینگن زندگی می‌کند؟
  • یک جاذبه گردشگری در آلمان را نام ببرید و دلیل معروف بودن آن را توضیح دهید.

سوالات

سوالات مصاحبه کاری سفارت آلمان

  • از کدام پلتفرم برای یافتن کار در آلمان استفاده کردید؟

این نوع سوالات مصاحبه به مصاحبه‌کننده کمک می‌کند تا بررسی کند که آیا کار را به کمک یک پلتفرم واقعی مانند LinkedIn، StackOverflow، Xing، Glassdoor و… به دست آورده‌اید. اگر پلتفرمی که استفاده کردید یک پلتفرم شناخته شده و مشهور مانند لینکدین باشد، مصاحبه خوب پیش می‌رود، اما اگر پلتفرم شما مشهور نباشد، ممکن است سوالات بیشتری از شما برای روشن شدن موضوع بپرسند.

قصد مهاجرت به آلمان را دارید با اپلای جرمنی، همراه باشید تا با انواع ویزای آلمان، آشنا شوید.

  • فرآیند مصاحبه شغلی چگونه بود؟

برای پاسخ به این سوالات مصاحبه سفارت، باید تمام مراحلی را که در طول فرآیند مصاحبه گذرانده‌اید، به خاطر بیاورید و ذکر کنید.

  • کدام شهر آلمان زندگی خواهید کرد؟

انگیزه پشت این سوالات مصاحبه سفارت کاملاً مشخص است. در طی این سوالات، مقامات آلمانی می‌خواهند از میزان آمادگی شما برای دریافت کار جدید مطلع شوند.

پاسخ ساده به این سوال، می‌تواند این موارد باشد:

  • محل کار من برلین است
  • برای ماه اول، من یک ایربی‌ان‌بی (Airbnb) در نزدیکی دفتر‌کارم رزرو کرده‌ام.
  • ماه اول یک آپارتمان پیدا می‌کنم و به آنجا نقل مکان خواهم کرد.

نکته مهم در اینجا، تنها ارائه اطلاعات واقعی است.

اگر ایربی‌ان‌بی (Airbnb) رزرو کرده‌اید، باید ذکر کنید و اگر هتل رزرو کرد‌ه‌اید، باید واقعیت را درباره آن توضیح دهید. در حالت ایده‌آل، باید اقامت موقت را برای حداقل دو هفته اول رزرو کنید. توجه داشته باشید در آلمان پیدا کردن آپارتمانی که بتوانید طولانی مدت در آن بمانید، کار آسانی نیست.

  • مدت زمان استخدام شما چقدر است؟

برای پاسخ به این سوالات مصاحبه سفارت، حتما قبل از حضور در مصاحبه کنسولگری، قرارداد کاری خود را به خوبی مطالعه کرده و تاریخ شروع و پایان قرارداد را بررسی کنید.

اگر تاریخ پایانی در قرارداد کاری ذکر نشده باشد، این قرارداد یک پیشنهاد شغلی نامحدود از طرف کارفرما به حساب می‌آید. در اینجا نمونه‌ای از پاسخ احتمالی به این سوال آورده شده است:

  1. این یک قرارداد نامحدود است که از ۱ فوریه ۲۰۲۴ شروع می‌شود. (قرارداد نامحدود)
  2. این قرارداد از ۱ فوریه ۲۰۲۴ شروع می‌شود و در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد. (قراردادی که تاریخ پایان آن ذکر شده است)
  • چه زمانی به آلمان سفر می‌کنید؟

این نوع سوالات مصاحبه سفارت مهم هستند و شما باید بر اساس تاریخ شروع استخدام به آن‌ها پاسخ دهید.

در حالت ایده‌آل، شما باید حداقل یک تا دو روز قبل از تاریخ شروع قرارداد خود به آلمان سفر کنید. به عنوان مثال، اگر تاریخ شروع قرارداد کاری شما یک مارس ۲۰۲۴ است، می‌توانید بگویید که در ۲۷ فوریه ۲۰۲۴ به آلمان سفر می‌کنید و در اول مارس ۲۰۲۴ به تیم کاری می‌پیوندید.

در پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کنید:

  • اگر قبلاً پرواز رزرو کرده‌اید، در جریان مصاحبه فقط کافی است تاریخ بلیط پرواز را ارائه کنید.
  • بیمه مسافرتی شما باید به هنگام سفر یا قبل از آن اعتبار داشته باشد.
  • تاریخ سفر باید یک تا دو روز قبل از تاریخ شروع استخدام ذکر شده در قرارداد کاری باشد.

مصاحبه کاری

سوالات مصاحبه ویزای تحصیلی سفارت آلمان

  • چرا می‌خواهید در آلمان تحصیل کنید؟

برای پاسخ به این نوع سؤالات مصاحبه سفارت، باید نشان دهید که تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اید و متوجه شده‌اید که آلمان یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی است. علاوه بر این، باید مصاحبه‌کنندگان را از انتخاب آگاهانه خود مطمئن کنید و با آن‌ها درباره امکانات تحصیلی آلمان برای رشته مورد نظر، اعتبار مدرک تحصیلی آلمانی و… صحبت کنید. در ضمن می‌توانید در رابطه با هزینه‌های تحصیلی پایین آلمان نسبت به کشور خود نیز صحبت کنید.

  • چرا این رشته تحصیلی را انتخاب کردید؟

پاسخ به این نوع سوالات مصاحبه تصویر روشنی از اهداف شما در مقابل مقامات آلمانی قرار می‌‌دهد. در صورت امکان، توضیح دهید که چگونه دوره یا رشته تحصیلی انتخابی شما به مطالعات قبلی‌تان مرتبط است، همچنین توضیح دهید که چگونه این دوره یا رشته تحصیلی در آلمان به شکل پیشرفته‌تر ارائه می‌شود، علاوه بر این بهتر است خود را در زمینه‌ی یادگیری دوره یا رشته تحصیلی فعال و راغب نشان دهید.

  • چرا این دانشگاه را انتخاب کردید؟

برای پاسخ به این نوع سوالات مصاحبه کافی است دلایل انتخاب دانشگاه را ذکر کنید. شما می‌توانید توضیح دهید که این دانشگاه بهترین دانشگاه برای رشته شما است، ضمن اینکه یکی از دانشگاه‌های برتر برای دانشجویان بین‌المللی به حساب می‌آید. در صورت امکان می‌توانید بگویید که دانشگاه برنامه‌های کارآموزی چشمگیری ارائه می‌دهد، شهریه دانشگاه‌ بسیار پایین است و…

برای اخذ ویزای آلمان وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شوید.

  • آیا شما می‌توانید آلمانی صحبت می‌کنید؟

این سوال حتماً جزو سوالات مصاحبه سفارت آلمان خواهد بود. برای پاسخ به این سوال، اگر مدرک زبان آلمانی دارید، ارائه کنید و اگر مدرک ندارید، لازم است به آن‌ها اعلام کنید که در حال یادگیری زبان آلمانی هستید.

  • برنامه‌های آینده شما چیست؟ آیا پس از تکمیل دوره تحصیلی به کشور خود بازمی‌گردید؟

در پاسخ به این سوالات مصاحبه، می‌توان گفت که «بازگشت به کشورم به تکمیل دوره تحصیلی و دانش و مهارت‌هایی که با تحصیل در آلمان به دست می‌آورم، بستگی دارد.» نکته قابل توجه اینکه مصاحبه‌کنندگان تمایل ندارند شما را مشتاق اقامت دائم بعد از تحصیلات یا زندگی در آلمان ببینند، بنابراین تا حد ممکن خود را متمایل به بازگشت به کشور نشان دهید.

  • چگونه هزینه تحصیل خود را تامین خواهید کرد؟

اگر به واسطه بورس در دانشگاه پذیرفته نشده‌اید، ضرورت دارد در طی مصاحبه وضعیت مالی خود را روشن کنید. به طور مثال مشخص کنید که آیا هزینه تحصیل را خودتان پرداخت می‌کنید یا وام دانشجویی برای تحصیل خود در آلمان دریافت می‌کنید.

  • قصد دارید در کدام شهر آلمان زندگی کنید؟

برای پاسخ به این سوالات مصاحبه سفارت، باید شهر و ایالتی که در آن اقامت خواهید داشت را نام ببرید. علاوه بر این، ممکن است در طی مصاحبه در مورد وضعیت اسکان در آلمان سؤال کنند. در صورتی که قبل از رفتن به آلمان محل اقامت خود را مشخص نکرده باشید، می‌توانید برای مدتی در هتل، Airbnb  یا سایر گزینه‌های اسکان موقت زندگی کنید. البته این موضوع باید در طی مصاحبه مشخص باشد، یعنی اگر برای اسکان هتل رزرو کرده‌اید، صادقانه به آن‌ها توضیح دهید.

  • انگیزه شما برای آمدن به آلمان چیست؟

وقتی صحبت از انگیزه تحصیل در آلمان می‌شود، باید به آن‌ها درباره‌ی اینکه دائماً توسط خانواده و دوستانتان برای آمدن به آلمان حمایت شده‌اید، توضیح دهید. علاوه بر این، باید به آن‌ها توضیح دهید که خانواده و دوستان‌تان چگونه انگیزه شما را برای دنبال کردن رویاهایتان فراهم کرده‌اند.

  • وقت مصاحبه سفارت آلمان

متقاضی ویزای آلمان برای درخواست مصاحبه باید ابتدا به وب‌سایت سفارت آلمان مراجعه و ثبت‌نام آنلاین انجام دهد. این ثبت‌نام برای رزرو وقت مصاحبه انجام می‌شود و نیاز به پرداخت هزینه دارد. در پایان ثبت‌نام یک کد پیگیری برای متقاضی صادر می‌شود. سی دقیقه بعد از اتمام ثبت‌نام نیز یک ایمیل به عنوان تاییدیه برای متقاضی ارسال می‌شود. پیش از تایید ایمیل، متقاضی باید اطلاعات درج شده در ایمیل تاییدیه را به دقت بررسی و آن‌گاه آن را تایید کند. در صورت مغایرت اطلاعات، نیاز به درخواست مجدد متقاضی با اطلاعات صحیح وجود دارد. زمان مصاحبه سفارت دو تا شش هفته قبل از روز مصاحبه برای متقاضی ایمیل خواهد شد. متقاضی برای تایید وقت مصاحبه، هفت روز کاری زمان دارد. در صورت عدم تایید ایمیل در این بازه‌ی زمانی، نوبت و درخواست فرد متقاضی کنسل خواهد شد و مجدداً باید درخواست رزرو مصاحبه انجام شود.

جواب مصاحبه سفارت آلمان

جواب مصاحبه سفارت آلمان به شکل تلفنی، ارسال ایمیل و پیامک به فرد متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت دریافت پاسخ مثبت از مصاحبه، امکان ادامه‌ی دیگر مراحل اخذ ویزا وجود دارد.

جمع‌بندی

سوالات مصاحبه سفارت آلمان موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند. این سوالات بیشتر پیرامون اهداف، برنامه‌ها و انگیزه مهاجران برای سفر به آلمان پرسیده می‌شود. در این مصاحبه لازم است از انگیزه کاری، تحصیلی و… صحبت شود، همچنین افراد توصیف روشنی از شخصیت خود ارائه کنند و درباره وضعیت اسکان و شرایط مالی خود توضیح دهند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *