کارت شانس آلمان Chancenkarte – شرایط دریافت کارت شانس در ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۱/۲۴ ۰۶:۲۳:۰۰

0

39

کارت شانس

آلمان کشوری با اقتصاد پایدار، امکانات رفاهی متعدد و زیرساخت‌های مناسب است؛ بنابراین مقصد خوبی برای مهاجرت، یافتن کار و زندگی جدید است. کارت شانس آلمان به افرادی که تابعیت خارج از اتحادیه اروپا دارند، یک سال اقامت این کشور را می‌دهد تا در طی آن، فرصت یافتن شغل داشته باشند. برای درخواست کارت شانس باید مدرک تحصیلی، بیش‌از سه سال سابقه کار مرتبط و مدرک زبان آلمانی داشته باشید. هدف آلمان از ارائه کارت شانس، ایجاد شرایط مناسب برای جذب نیروی کار ماهر است تا کمبود نیروی کار را جبران کند. با سایت اپلای جرمنی در این مقاله همراه ما باشید.

کارت شانس آلمان

همانطور که گفتیم دولت آلمان برای جبران کمبود نیروی کار ماهر خود، برنامه‌ای مدون تنظیم کرده‌است تا شرایط مهاجرت را برای افراد توانا و متخصص تسهیل کند. این برنامه از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ آغاز شده است و پروسه آن درحال اجرا است. هدف این طرح، جذب نیروی ماهر از کشورهایی غیر از اتحادیه اروپا است زیرا کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به مجوز خاصی می‌توانند به کشور آلمان مهاجرت کنند. کارت شانس آلمان از ابتدای سال ۲۰۲۴ در دسترس همگان قرار گرفته است و همراه با سایر قوانین مهاجرتی، اجرا می‌شود.

جالب است بدانید که نرخ بیکاری کشور آلمان از ۱۵ سال پیش تاکنون، روند کاهشی داشته است؛ بنابراین شانس شما به عنوان یک نیروی کار ماهر برای یافتن شغل در آلمان زیاد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در آلمان وارد سایت اپلای جرمنی شده و با عضویت در پورتال سایت با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مزایای دریافت کارت شانس

با توجه به هدف کارت شانس آلمان، در جذب نیروی کار ماهر از سایر کشورهای دنیا، این طرح شانس پیدا کردن شغل را برای افراد خارج از اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد؛ زیرا کارفرمایان آلمانی تمایل دارند که نیروهای اتحادیه اروپا را استخدام کنند.

این کارت به دارندگان خود اجازه بیست ساعت کار در هفته را می‌دهد تا زمانی‌که بتوانند شغل مناسبی برای خود پیدا کنند. کارت شانس آلمان، مجوز ورود به آلمان بدون داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) است تا در طول یک سال، شخص بتواند شغلی برای خود پیدا کند.

کارت شانس

شرایط دریافت کارت شانس

دریافت هر نوع ویزا و مجوز، نیازمند داشتن شرایطی است و یک پروسه خاص را طی می‌کند؛ البته ممکن است شباهت‌هایی با بقیه مجوزها داشته باشد. برای دریافت ویزای کارت شانس آلمان باید شرایط زیر را داشته باشید:

۱. رزومه؛ هر شخص باید با توجه به سابقه کاری، تحصیلات و شغلی که به دنبال آن است، یک رزومه مناسب بنویسد. این رزومه خلاصه‌ای از همه شرایط موردنیاز برای دریافت کارت شانس آلمان را در خود دارد مثل سابقه کاری، مدرک تحصیلی و…

۲. گواهی زبان آلمانی؛ افرادی می‌توانند به‌خوبی کار کنند که به زبان آن منطقه تسلط کافی داشته باشند، آلمان از اهمیت این موضوع مطلع است و ارائه گواهی زبان آلمانی را به عنوان یکی از شرایط ضروری دریافت کارت شانس قرار داده‌است.

۳. مدارک ریز نمرات دانشگاهی و سوابق شغلی؛ اعتبار مدرک تحصیلی به وسیله ارائه رسمی ریز نمرات تایید شده دانشگاه مبداء تعیین می‌شود. سوابق کاری نیز معمولا شامل گواهی کار، داشتن بیمه و… است که هر شخص باید حداقل سه سال سابقه کاری مرتبط به حوزه شغلی خود داشته باشد.

۴. تمکن مالی در برخی موارد؛ برای یافتن کار معمولا به یک پس‌انداز نیاز است تا شخص بتواند از عهده مخارج زندگی قبل از یافتن کار بربیاید؛ به همین دلیل، یکی از شرایط دریافت ویزای کارت شانس آلمان، تمکن مالی است. البته دولت آلمان، در این زمینه، به افرادی که موفق به دریافت این ویزا شوند، اجازه بیست ساعت کار در هفته را می‌دهد.

با اپلای جرمنی همراه شده و شرایط دریافت ویزا آلمان در سال ۲۰۲۴ را در این قسمت مطالعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای کارت شانس

برای اخذ کارت شانس آلمان، باید شرایطی را داشته باشید که در بالا ذکر شد. حال برای اثبات داشتن این شرایط، باید مدارکی را ارائه دهید که در بعضی موارد، نیاز به ترجمه آن‌ها به زبان آلمانی وجود دارد. این مدارک شامل موارد زیر است:

۱. رزومه شغلی: سوابق شغلی، توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را به کمک یک فرد متخصص در یک قالب مناسب رزومه بیاورید و آن را با توجه به شغل مدنظرتان کامل کنید. سعی کنید با استفاده از خاطرات و تجربه‌های خود، رزومه خود را به شکل مناسبی بنویسید تا خواندن آن، گواه از میزان تجربه و سابقه شما باشد.

۲. مدرک دانشگاهی یا فنی حرفه‌ای همراه با ریزنمرات آن: برای اثبات داشتن مدرک دانشگاهی و تحصیل در یک رشته خاص از یک دانشگاه، شما به ارائه ریزنمرات نیاز دارید.

۳. مدرک زبان آلمانی: ساده‌ترین راه برای تشخیص میزان تسلط شما به زبان آلمانی بدون مراجعه حضوری، ارائه مدرک زبان آلمانی از یک مرکز معتبر است.

۴. تمکن مالی: اگر از شما تمکن مالی خواستند، باید با مدارک و شرایط موردنیاز را که در بخش تمکن مالی ذکر شده، آماده کرده و گواهی تمکن مالی ارائه دهید.

سایت ثبت نام برای کارت شانس

برای اخذ کارت شانس آلمان باید مراحلی را طی کنید که از طریق سایت کارگزاری ویزامتریک آلمان آغاز می‌شود. گام اول، تکمیل فرم درخواست ویزا است که با توجه به نوع ویزای درخواستی، باید فرم مناسب آن تکمیل شود. سپس از طریق این سایت، یک نوبت مراجعه حضوری برای خود ثبت کنید که به طور معمول، در لیست انتظار قرار می‌گیرید تا در زمان اعلام شده به سفارت بروید. شما باید مدارک موردنیاز را قبل از مراجعه حضوری تهیه کرده باشید. در تاریخ و زمان تعیین شده، به آدرس سفارت بروید و سروقت همراه با همه مدارک حاضر باشید. درنهایت، هزینه درخواست ویزا را به مبلغ ۸۰ یورو پرداخت کنید و رسید آن را حفظ نمایید.

در مراجعه حضوری، شما در یک مصاحبه شرکت می‌کنید که در آن هدف از ورود به آلمان، توضیح درباره خود و سابقه کاری، انگیزه سفر به آلمان مطرح می‌شود؛ البته باید به زبان آلمانی به سوالات پاسخ دهید زیرا برای ویزای کارت شانس آلمان، دانش زبانی آلمانی یکی از شرایط دریافت آن است و شانس شما را برای پذیرش بالا می‌برد.

شانس

مدارک موردنیاز درخواست ویزا

برای هر نوع ویزا، شما نیازمند داشتن بعضی از مدارک هستید که در زمان مراجعه به سفارت باید همراه با سایر مدارک اختصاصی ویزای خود، آن‌ها را همراه داشته باشید. مدارک عمومی درخواست ویزا به شرح زیر است:

۱. گذرنامه با اعتبار بیش‌از شش ماه و داشتن یک صفحه خالی

۲. دو قطعه عکس با سایز مناسب برای ویزای آلمان

امتیازبندی کارت شانس

دولت آلمان برای جذب بهترین‌ها، سیستم امتیازبندی خاصی را در نظر گرفته است تا افراد با شرایط مناسب‌تر، شانس ورود بالاتری داشته باشند. این سیستم امتیازبندی از چهار شرط اصلی زیر تشکیل شده و هر فرد باید حداقل شش امتیاز که معادل داشتن سه شرط از چهار شرط اصلی است، کسب کند تا حداقل شرایط دریافت کارت شانس آلمان را دارا باشد:

۱. حداقل سه سال سابقه کاری

۲. سن کمتر از ۳۵ سال

۳. مدرک دانشگاهی یا مدرک دیپلم فنی حرفه‌ای

۴. مهارت‌های زبان آلمان در سطح ب۱ (B1)

جدول زیر یک راهنمای دقیق‌تر برای محاسبه میزان امتیازی است که می‌توانید کسب کنید:

 

شرایط کسب امتیاز

میزان امتیاز آن

داشتن صلاحیت حرفه‌ای خاص

چهار امتیاز

سطح زبان آلمانی ب۲ (B2)

دو امتیاز

سطح زبان آلمان ب۱ (B1)

یک امتیاز

حداقل سه سال تجربه کاری مرتبط

سه امتیاز

داشتن حامی در آلمان برای کمک به فرد، جهت یافتن شغل

یک امتیاز

اقامت قانونی ۶ ماهه در آلمان در طول مدت پنج سال گذشته

یک امتیاز

سن کمتر از ۳۵ سال

دو امتیاز

سن کمتر از ۴۰ سال

یک امتیاز

 

 

تمکن مالی برای کارت شانس

روش‌های مختلفی برای اثبات تمکن مالی وجود دارد که هنگام مراجعه حضوری به سفارت یا کنسولگری آلمان، آن را ثابت کنید.

برای اثبات تمکن مالی می‌توانید یک حساب مسدود شده با میانگین ۷۵۰۰ دلار آمریکا یا بیشتر داشته باشید یا صورت‌حساب مالی سه ماه گذشته خود را پرینت گرفته و به آن‌ها نشان دهید؛ البته در این صورت‌حساب، باید میزان حداقلی سرمایه داشته باشید. در نهایت می‌توانید یک اسپانسر یا آشنا داشته باشید که ضمانت کند مخارج زندگی شما را درصورت ‌نیاز به عهده می‌گیرد تا در طول اقامت، مشکلی بابت تامین مخارج زندگی خود نداشته باشید.

البته باید بدانید که شرط تمکن مالی برای کارت شانس آلمان ضروری نیست و در برخی موارد این شرط وجود دارد بنابراین زیاد روی این شرط حساس نباشید. بهتر است پیش از مراجعه و درخواست کارت شانس، از افراد مطلع در این زمینه راهنمایی بگیرید تا مسیر را بدون مشکل و ساده‌تر طی کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *