کار سیاه در آلمان ۲۰۲۴ | خطرات و شرایط

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ ۱۲:۰۴:۲۹

0

38

کار سیاه در آلمان

آلمان یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های اروپا و در واقع جزو بهترین کشورها از لحاظ اقتصادی و نرخ پایین بیکاری است. فرصت‌های متعدد شغلی برای مهاجران این کشور وجود دارد. مهاجران و افرادی که می‌خواهند در این کشور به صورت قانونی کار کنند تنها در صورت داشتن مجوز قادر به این عمل هستند و در غیر این صورت سر و کارشان با پلیس آلمان و قانون است. برای داشتن کار در آلمان در مرحله اول باید مجوز کار کردن داشته باشید.

با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه ما باشید.

انواع مجوزهای کار در آلمان

نوع اول اجازه‌نامه‌هایی که برای مهاجران صادر می‌شود اجازه کار عمومی است. این مدرک برای هر شغلی در آلمان معتبر است و در واقع مدرک مهمی به‌شمار می‌آید. نوع دوم اجازه‌نامه برای کار برای شغل‌های خاص صادر می‌شود. مهارت خاصی که شما دارید مرتبط با شغلی است که به‌صورت خاص باید برای آن مجوز بگیرید. نوع دیگری از مجوز کار نیز وجود دارد که برای کارگران ماهر و با تحصیلات عالی که تجربه بالایی دارند صادر می‌شود.

کار سیاه آلمان چیست؟

کار سیاه در آلمان به معنی انجام کار بدون مجوز و به‌طور غیرقانونی است. این نوع کار نه تنها برای کارگران، بلکه برای کارفرمایان نیز جریمه‌های سنگینی به دنبال دارد.

بلک جاب

مجازات کار سیاه در آلمان چیست؟

کار سیاه یا بدون مجوز در آلمان ممنوع است و در صورت کشف مورد جریمه‌های مختلفی برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود.

  • جریمه نقدی: برای کارگران متخلف تا پنج هزار یورو و برای کارفرمایان تا سی هزار یورو جریمه در نظر گرفته می‌شود.
  • اخراج از آلمان: در صورتی که افراد مهاجر در بازارکار سیاه فعال باشند، اثبات این موضوع ممکن است حتی اقامت آن‌ها نیز لغو شده از آلمان اخراج شوند.
  • محرومیت از مزایا: مزایای متعددی وجود دارد که در صورت استخدام قانونی به فرد تعلق می‌گیرد این موضوع درباره کار سیاه صادق نیست یعنی کارگران سیاه از مزایای اجتماعی مانند: بیمه درمانی، بیمه بیکاری و حقوق بازنشستگی محروم می‌شوند.
  • سوء استفاده: مشکل خاصی که در کار سیاه وجود دارد این است که چون کار به‌صورت قانونی نیست ممکن است فرد به راه‌های خلاف کشیده شود یا حتی کارفرمایی که با وی قرارداد نبسته حق و حقوق توافق شده را به درستی نپردازد. در واقع امکان سوء استفاده در کار سیاه بالا است.

با عضویت در پورتال اپلای جرمنی می‌توانید از توکن مشاوره تلفنی رایگان، برای ارتباط با کارشناسان حرفه‌‌ای در زمینه مهاجرت تحصیلی و کاری، استفاده کنید.

دلایل انجام کار سیاه

کار سیاه غیرقانونی است اما به میزان بالایی در آلمان انجام می‌شود. دلایل مختلفی برای افراد وجود دارد که به این موضوع پر مخاطره روی می‌آورند در ادامه مهمترین مواردی که باعث می‌شوند افراد این کار را انجام بدهند ذکر شده است.

  1. نداشتن مجوز کار: هزینه‌های زندگی به نوعی است که برخی افراد در صورت نداشتن مجوز کار برای گذران زندگی مجبور به این کار باشند. برخی از مهاجران به دلیل نداشتن مجوز کار، به کار سیاه روی می‌آورند.
  2. فقدان مهارت‌های زبانی: یکی از مشکلاتی که برای کار در هر کشور وجود دارد دانستن زبان آن کشور است. برای برخی افراد که زبان کافی برای برقراری ارتباط نمی‌دانند این عدم تسلط به زبان آلمانی می‌تواند یافتن شغل قانونی را دشوار کند.
  3. شرایط نامناسب اقتصادی: برخی افراد به دلیل نیاز مالی و عدم وجود فرصت‌های شغلی مناسب به کار سیاه تن می‌دهند. این در شرایطی است که فرد با وجود توانمندی و توانایی انجام کار و حتی دارا بودن مجوز برای کار، کار مورد‌نظر خود را پیدا نکرده و برای امرار معاش نیازمند کار سیاه است.

اطلاعات بیشتر: مهاجرت به آلمان از طریق فرزندخواندگی در سال ۲۰۲۴

راه‌های جلوگیری از کار سیاه

کار سیاه مخاطرات زیادی دارد و در صورت مشخص شدن، فرد با مجازات‌های مختلفی که گفته شد مواجه می‌شود. بهترین کار برای اجتناب از این جریمه‌ها جلوگیری از کار سیاه است. برای جلوگیری از این کار سعی کنید در وهله اول بعد از ورود به آلمان مجوز کار بگیرید.

قوانین مهاجرت و کار در آلمان در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند. سعی کنید که زمانی که وارد این کشور می‌شوید قوانین کار را تا حدی بدانید. در صورتی که از این قوانین اطلاع داشته باشید امکان افتادن به دام کار‌های سیاه برای شما کاهش می‌یابد.

نکته مهمی که در این راستا وجود دارد این است که از ابتدا به دنبال مشاغل معتبر باشید و از طریق کاریابی‌های معتبر اقدام به یافتن کار کنید. این نوع کارها معمولاً از سازمان و دفتر مشخصی بهره می‌برند و قرارداد عموماً به صورت کتبی ثبت می‌شود. البته باید توجه داشت برای داشتن چنین کاری طرف کارفرما از شما مجوز‌های لازم را درخواست می‌کند. به دست آوردن مشاغل قانونی با داشتن مجوز کار مقدور است؛ بنابراین سعی کنید حتماً مجوز کار را دریافت کرده و در وب‌سایت‌های معتبر به‌دنبال شغل باشید.

زبان آلمانی در هر نقطه از آلمان که باشید در واقع مورد نیاز شماست. برای ایجاد ارتباط در محیط‌های کاری باید حتماً در سطح خوبی از زبان آلمانی باشید. انجام کارها در محیط‌های جمعی نیازمند ایجاد ارتباط کلامی و تبادل اطلاعات است. بنابراین سعی کنید پیش از دریافت پیشنهاد کار یا ارسال رزومه زبان آلمانی خود را بهبود دهید.

شرایط کار سیاه

چند نکته در مورد کار سیاه

کار سیاه انواع مختلفی دارد و صرفاً در برخی مشاغل قابل انجام است از جمله می‌توان به کارهای ساختمانی، کشاورزی، خدمات نظافتی و رستوران‌ها و هتل‌ها اشاره کرد که در آن‌ها کار سیاه امکان‌پذیر است. کار سیاه ویژگی‌هایی دارد که در صورت دانستن آن می‌توانید از آن خودداری کنید. معمولاً این کار‌ها قرارداد مستندی امضا نمی‌شود. دستمزد این افراد به‌صورت نقدی است و بیمه و مالیات آن‌ها پرداخت نمی‌شود. شرایط اینچنین کارها نامناسب بوده و ساعات کار آن طولانی است. این نوع کارها را معمولاً کسانی انجام می‌دهند که یا تخصص خاصی ندارند و در صورت داشتن تخصص و مهارت هم مجوز کار کردن در آلمان را ندارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص  اخذ ویزای آلمان  وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شوید.

درآمد کار سیاه آلمان

کارهای مختلفی در آلمان به‌صورت غیر‌قانونی کارگر استخدام می‌کنند. درآمد این مشاغل بسته به سختی و شکل آن متغیر است. درآمد این کار‌ها نسبت به سایر مشاغل قانونی نسبتا پایین‌تر است. در ادامه چند نمونه از این مشاغل با درآمد‌های‌شان نشان داده شده‌اند.

  • کار در کشاورزی: ۸ تا ۱۰ یورو در ساعت
  • کار در ساخت و ساز: ۱۰ تا ۱۲ یورو در ساعت
  • کار در خدمات نظافتی: ۱۰ تا ۱۲ یورو در ساعت
  • کار در رستوران‌ها: ۸ تا ۱۰ یورو در ساعت
  • کار در هتل‌ها: ۸ تا ۱۰ یورو در ساعت

کسب اطلاعات بیشتر: مهاجرت کادر درمان به آلمان در سال ۲۰۲۴

در پایان

کار در آلمان برای اتباع مهاجر نیازمند مجوز قانونی است. یعنی افرادی که به هر صورت می‌خواهند در آلمان کار کنند باید اجازه این کار را داشته باشند. این مجوز در برخی موارد صادر نمی‌شود یا شخص شرایط لازم برای انجام کار‌های روتین را به هر دلیلی ندارد. به علل مختلف بازاری برای کار وجود دارد با عنوان بازار کار سیاه در آلمان. افرادی که مجوز کار ندارند و نمی‌توانند قرارداد خود را به هر دلیلی ثبت کنند مجبور می‌شوند از این کار‌ها برای امرار معاش استفاده کنند. کار کردن بدون مجوز کار سیاه نام دارد و افرادی که در این نوع مشاغل و به این شکل بدون مجوز کار می‌کنند در صورت فاش شدن موضوع مجازات‌ها و جریمه‌های مختلفی را باید تحمل کنند. در مقاله حاضر این نوع کار کردن در آلمان و موارد مربوط به آن توضیح داده شد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *