شرایط آغاز دوره دانشجویی در آلمان چیست؟

مطهره

۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ۱۱:۵۶:۲۷

0

99

شرایط تحصیل در آلمان

امکان تحصیل رایگان در دانشگاه‌های کشور آلمان، باعث جلب‌توجه دانشجویان از سراسر جهان به این کشور شده است؛ چرا که در سال‌های اخیر، شرایط تحصیل در آلمان، نسبت قبل، راحت‌تر شده و در بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان، تحصیل بدون هزینه امکان‌پذیر است و تنها مبلغ کمی به‌عنوان هزینه هر ترم از دانشجویان، دریافت می‌شود.

فرصت ایجاد اقامت دائم در آلمان، پس از اتمام تحصیلات، با یافتن فرصت شغلی و تبدیل ویزای تحصیل به ویزای کار، محقق می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده توسط سایت statista، نرخ بیکاری در آلمان در سال ۲۰۲۳ به ۵.۷ درصد رسیده است و امکان شغل یابی، به‌راحتی از طریق پلتفرم‌های کاریابی آلمان، وجود دارد.

در این مقاله، قصد داریم، شما را به طور کامل با شرایط تحصیل در آلمان در سال ۲۰۲۳ و عوامل مؤثر، برای اخذ پذیرش تحصیلی در این کشور، آشنا کنیم.

چرا تحصیل در آلمان بهترین انتخاب برای دانشجویان بین‌المللی است؟

پاسخ به این پرسش، بسیار ساده است؛ زیرا تحصیل در آلمان فرصت رشد و تحصیل در یکی از بهترین کشور‌های اروپایی را در اختیار دانشجویان بین‌المللی، قرار می‌دهد.

آلمان، می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد برجسته و مشهور، برای دانشجویان علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به اروپا مطرح شود. این کشور از یک اقتصاد قدرتمند در جهان، بهره ‌می‌برد.

این امکان که دانشجویان، هم‌زمان با ادامه تحصیل، می‌توانند تجربه کاری کسب نمایند، یکی از مزایای بارز تحصیل در آلمان است. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی، این مزیت را دارند که پس از اتمام تحصیلات در آلمان، امکان درخواست اقامت و جستجوی فرصت شغلی به مدت ۱۸ ماه در این کشور را دارند. لازم به ذکر است که تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های دولتی آلمان، رایگان است یا اینکه هر ترم، شهریه نسبتا کمی را از دانشجویان، دریافت می‌کنند.

در ادامه، باتوجه‌به این مزایا و همچنین امکانات تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان و امکان تحصیل رایگان، در این مقاله شما را با شرایط تحصیل در آلمان، نحوه دریافت پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی آلمان، آشنا می‌کنیم.

تحصیل در آلمان برای دانشجویان ایرانی

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟

فرصت‌های تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فراهم است. افراد علاقه‌مند به تحصیل در آلمان، می‌توانند از طریق: دانشگاه‌ها، مؤسسات علمی کاربردی و کالج‌ها به تحصیل در آلمان بپردازند.

در کشور آلمان، دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی، وجود دارد. اکثر دانشگاه‌ها دولتی هستند و هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، به طور قابل‌ملاحظه‌ای کمتر از دانشگاه‌های خصوصی است.

افراد متعددی از سراسر جهان به دلیل شرایط تحصیل در آلمان به این کشور، مهاجرت می‌کنند و از مزایای فراوان کشور آلمان در زمینه تحصیل و بازار کار، بهره می‌برند. اما شرایط تحصیل در آلمان چیست؟ در ادامه به بررسی برخی از این شرایط، می‌پردازیم.

دریافت ویزای تحصیلی

برای تحصیل در آلمان به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، نیازمند دریافت ویزای تحصیلی این کشور هستید. قبل از ورود به آلمان، باید از طریق کارگزاری ویزامتریک،؛ درخواست ویزای تحصیلی دهید.

مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی

برای اغلب رشته‌های تحصیلی در همه مقاطع تحصیلی در آلمان داشتن مهارت در زبان آلمانی یا انگلیسی به‌عنوان یک پیش‌نیاز، برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان، موردنیاز است. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم قبل از درخواست ویزای تحصیلی، مدرک زبان موردنیاز دانشگاه موردنظرتان را دریافت کنید.

اثبات توانایی مالی

یکی دیگر از شرایط تحصیل در آلمان، اثبات تمکن مالی است. برای این کار، باید ثابت کنید که پول کافی، برای تأمین هزینه‌های زندگی خود در طول تحصیلتان را دارید. مقدار تمکن مالی موردنیاز سفارت آلمان  در سال جاری، حدود ۱۲ هزار یورو است که معمولاً با افتتاح یک حساب بلوکه، اثبات می‌شود.

بیمه درمانی

یکی از مسائل مهم، برای تحصیل در آلمان، داشتن بیمه درمانی است. به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی، باید قبل از ورود به آلمان برای تحصیل باتوجه‌به سن خود، بیمه دولتی یا خصوصی آلمان را انتخاب کنید. این بیمه به شما کمک می‌کند تا در صورت بروز بیماری یا نیاز به درمان، هزینه‌های پزشکی را پوشش دهید.

ارائه مدارک موردنیاز

باید در نظر داشته باشید که مدارک موردنیاز برای تحصیل در آلمان در هر مقطع، متفاوت است؛ اما در کل، مهم‌ترین مدارک موردنیاز، شامل: مدارک تحصیلی قبلی، انگیزه‌نامه، رزومه، مدرک زبان و سایر مدارک تکمیلی است.

شرایط تحصیل در آلمان چیست؟

هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

در آلمان، دانشگاه‌های دولتی به‌طورکلی، شهریه کمتری دارند یا حتی معمولاً شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. اما در مقابل، هزینه‌های زندگی در آلمان بر اساس شهر و نحوه زندگی شما متغیر خواهد بود. اما دانشگاه‌های خصوصی، براساس نوع و موقعیت جغرافیایی دانشگاه، ماهانه مبلغ مشخصی را به عنوان شهریه از دانشجویان، دریافت می‌کنند.

برای مثال، در سال‌های اخیر، هزینه‌های زندگی ماهیانه، برای یک دانشجوی بین‌المللی در آلمان، تقریباً بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو، تخمین زده شده است. این هزینه‌ها شامل مواردی مانند: اجاره مسکن، غذا، حمل‌ونقل، کتاب‌ها، شهریه و بیمه درمانی می‌شود.

به همین دلیل، می‌توان گفت که هزینه‌های آموزش در آلمان نسبت به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکا به‌طورکلی، کمتر است. بااین‌حال، توصیه می‌شود که قبل از تصمیم‌گیری، بادقت اطلاعات موردنیاز را در خصوص هزینه‌ها و شرایط تحصیل در آلمان را بررسی کنید و محاسبات دقیق‌تری انجام دهید. همچنین، بورسیه‌های تحصیلی و کار پاره‌وقت، می‌توانند به شما در تأمین هزینه‌های زندگی، کمک کنند.

هزینه تحصیل در آلمان

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان چیست؟

اگر قصد دارید، ویزای تحصیلی آلمان را دریافت کنید، باید پس از مهیا کردن شرایط تحصیل در آلمان، مدارک موردنیاز را برای ارائه به سفارت آلمان، آماده کنید. لیست مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی آلمان به شرح زیر است:

  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه و دو نسخه کپی از صفحات آن
  • عکس رنگی پاسپورت با ابعاد استاندارد
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا مؤسسه تحصیلی در آلمان
  • تکمیل و ارائه فرم درخواست ویزای تحصیلی به همراه امضای شخص متقاضی
  • انگیزه‌نامه‌ای که توضیح‌دهنده دلایل تحصیل در آلمان، اهداف شخصی و تطابق با برنامه تحصیلی موردنظر است
  • یک رزومه اختصاصی که مشخصات فردی، تحصیلات، تجربیات کاری و فعالیت‌های مرتبط متقاضی در آن درج شده باشد
  • ارائه سوابق کاری گذشته (در صورت وجود)
  • پرداخت هزینه‌های صدور ویزا
  • اسناد تحصیلی به همراه ترجمه به زبان موردنیاز، شامل گواهی پایان دوره متوسطه، گواهی پایان دوره پیش‌دانشگاهی و گواهی پایان دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد (بسته به مقطع تحصیلی)
  • ارائه گواهی تمکن مالی، برای اثبات تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل در آلمان

مدارک موردنیاز برای ویزای تحصیلی آلمان

کلام پایانی

شرایط تحصیل در آلمان، برای علاقه‌مندان به یادگیری و پیشرفت تحصیلی بااهمیت و جذابیت خاصی همراه است. به دلیل امکانات تحصیلی رایگان در دانشگاه‌های دولتی گرفته تا فرصت‌های متعدد، برای اخذ پذیرش و مهاجرت پایدار، آلمان به‌عنوان مقصدی مناسب، برای دانشجویان بین‌المللی شناخته می‌شود. باتوجه‌به شرایط مختلف هر فرد، اطلاع در مورد مدارک لازم، زبان‌های موردنیاز، هزینه‌ها و موارد مشابه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره‌ دقیق‌تر در زمینه شرایط تحصیل در آلمان، بهترین راه، عضویت رایگان در پورتال جامع اپلای جرمنی و دریافت مشاوره از کارشناسان اپلای تحصیلی است. تیم متخصص ما آماده‌ است تا شما را در هر مرحله از فرایند تحصیلی، از تهیه مدارک تا انتخاب دانشگاه و مراحل مهاجرت، همراهی کند. با پیوستن به این پورتال و مراجعه به قسمت نقشه راه اپلای به اطلاعات دقیقی در زمینه مهاجرت تحصیلی، دسترسی پیدا می‌کنید که این موضوع، می‌تواند به کسب تجربه‌های موفق برای شما عزیزان شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *