تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

مطهره

۱۴۰۲/۰۲/۱۶ ۱۰:۰۸:۰۷

0

206

کارشناسی ارشد در آلمان

تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، یکی از پرطرف‌دارترین دوره‌های تحصیلات تکمیلی در اروپا است. این دوره تحصیلی از یک سیستم آموزش عالی شناخته شده و تعداد زیادی دوره زبان انگلیسی، تشکیل شده است.

جالب است بدانید، تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های آلمان، رایگان است؛ بنابراین تعداد دانشجویان خارجی که مدرک کارشناسی ارشد را در آلمان دریافت می‌کنند در سال‌های اخیر، افزایش‌یافته است.

برای درخواست مدرک کارشناسی ارشد در آلمان، به‌طورکلی باید مدرک لیسانس خود را در یک‌رشته مرتبط به پایان رسانده باشید؛ اما در برخی از دانشگاه‌ها می‌توانید، قبل از دریافت مدرک کارشناسی نیز، درخواست اخذ پذیرش دهید. همچنین، باید توجه داشته باشید که مدرک شما باید معادل مدرک لیسانس آلمان باشد.

اگر شما هم به فکر ادامه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان هستید، به مطالعه این مقاله از اپلای جرمنی ادامه دهید. همچنین، می‌توانید با عضویت رایگان در وب‌سایت اپلای جرمنی، از تمامی مراحل اپلای تحصیلی، مطلع شوید.

چه دانشگاه‌هایی دوره کارشناسی ارشد در آلمان را ارائه می‌دهند؟

برای تحصیل کارشناسی در آلمان، چهار نوع دانشگاه وجود دارد که در ادامه، به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دانشگاه‌های تحقیقاتی

دانشگاه‌های تحقیقاتی، کالج‌هایی هستند که امکانات و تخصص‌های آکادمیک را برای اعطای مدرک‌هایی مانند کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان ارائه می‌دهند. اکثر دانشگاه‌های تحقیقاتی، جزو دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان، محسوب می‌شوند.

دانشگاه‌های فنی

این دسته از دانشگاه‌ها زیرگروهی از دانشگاه‌های تحقیقاتی هستند؛ زیرا بر علوم فناوری و مهندسی تمرکز دارند.

دانشکده‌های علوم کاربردی یا هوخشوله

این دسته از دانشگاه‌ها بر مهندسی، بازرگانی و علوم اجتماعی، تمرکز دارد. در بسیاری از موارد، آن‌ها با سازمان‌های حرفه‌ای یا تجاری نیز، مرتبط هستند. همچنین در بیشتر موارد، این دانشگاه‌ها Ph.D اعطا نمی‌کنند؛ مگر اینکه به سازمانی وابسته باشند که تنها هدفش، ارائه رشته‌های دکتری تخصصی باشد. باید در نظر داشته باشید که تعداد زیادی از دانشگاه‌های علمی کاربردی، مؤسسات خصوصی هستند.

دانشکده‌های هنر، سینما و موسیقی

این دسته از دانشگاه‌ها برای مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در آموزش موضوعات خلاق، تخصص دارند. آنها می‌توانند به دانشگاه‌های تحقیقاتی و همچنین، دانشگاه‌های علمی کاربردی، تعلق داشته باشند. البته برخی از این دانشگاه‌ها به‌صورت مستقل، فعالیت می‌کنند. متقاضیان تحصیل در این دسته از دانشگاه‌ها نیز، باید مهارت و تجربه خلاقانه داشته باشند.

چه دانشگاه هایی دوره کارشناسی ارشد در آلمان را ارائه میدهند؟

چگونه بهترین دانشگاه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان را انتخاب کنیم؟

اگر تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان را انتخاب کنید، از سیستم آموزشی رایگان و کم‌هزینه، برخوردار می‌شوید. همچنین، مقطع کارشناسی ارشد، جزو یکی از مقاطع تحصیلی در آلمان است که فرصتی عالی، برای یادگیری یکی از رایج‌ترین زبان‌های دنیا را در اختیارتان، قرار می‌دهد.

انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، می‌تواند دشوار به نظر برسد؛ این موضوع به‌خصوص با وجود دانشگاه‌ها و رشته‌های زیادی که در آلمان وجود دارد، سخت‌تر است.

اما مهم‌ترین نکته در خصوص انتخاب بهترین دانشگاه برای تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان، این است که هدف شما از تحصیل در آلمان، مشخص باشد. اگر صرفاً برای  اهداف تحصیلی به آلمان مهاجرت می‌کنید در این صورت، احتمالاً باید در دانشگاه فنی یا تحقیقاتی شرکت کنید. اما اگر به کسب تجربه حرفه‌ای جدید یا مهارت‌های تخصصی هستید، به‌احتمال زیاد دانشگاه علمی کاربردی یا هوخشوله را انتخاب خواهید کرد.

بدیهی است که خلاق‌ترین دانشجویان زمانی که برای برنامه کارشناسی ارشد در دانشکده هنر، فیلم و موسیقی درخواست دهند، از میراث هنری آلمان بهره زیادی خواهند برد.

ساختار دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان

از آنجایی که آلمان نیز در میان کشورهایی است که فرایند بولونیا را اجرا می‌کند، آموزش عالی در این کشور، فرمت عمومی اروپایی را به خود اختصاص می‌دهد؛ به‌طوری که دوره اول لیسانس، دوره دوم فوق‌لیسانس و دوره سوم مدرک دکترا است.

در آلمان، برنامه‌های کارشناسی ارشد به‌طورکلی تدریس می‌شود؛ زیرا تحقیقات تکمیلی، تنها با مدرک دکترا انجام می‌شود.

دانشجویان کارشناسی ارشد در آلمان، باید تعداد معینی از ماژول‌های دانشگاهی و همچنین اجزای دوره‌های مختلف را همراه با یک پایان‌نامه مستقل، تکمیل کنند. علاوه بر این، دوره‌های کارشناسی ارشد به زبان آلمانی، معمولاً دو سال با دو تا چهار ترم به طول می‌انجامد.

برنامه کارشناسی ارشد کامل، دارای ۱۲۰ ECTS است که  ۹۰ واحد آن، برای ماژول‌ها، دوره‌ها و آزمون‌ها و ۳۰ واحد آن، برای پایان‌نامه است.

برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌ها نیز، مدارک دوگانه را ارائه می‌دهند که در آن، شما با یک شرکت قرارداد امضا می‌کنید و زمان خود را بین تحصیل و کار، تقسیم می‌کنید. بااین‌حال، برای دنبال‌کردن دوره‌های کارشناسی ارشد در آلمان به مهارت‌های خوب زبان آلمانی، نیاز دارید.

ساختار تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

شرایط لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، باید معیارهای اولیه را برای تحصیل در این مقطع، داشته باشید. اگرچه ممکن است شرایط خاصی هم توسط دانشگاهی که برای آن درخواست می‌دهید، تعیین شود. اما کم‌وبیش، شرایط در همه دانشگاه‌ها برای پذیرش در این مقطع، یکسان است.

پیش‌نیازهای اصلی که باید هنگام درخواست برای برنامه کارشناسی ارشد در یک دانشگاه آلمانی بدانید به شرح زیر است:

بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره کارشناسی، شما باید در آزمون‌های بین‌المللی مختلف مانند تافل، آیلتس، GRE، GMAT و… شرکت کنید تا بتوانید، برای یک دانشگاه در آلمان، اقدام کنید.

اگر آماده شرکت در برنامه‌های تدریس شده به زبان آلمانی هستید، باید در آزمون‌های TestDaF یا DSH شرکت کنید. معمولاً TestDaf 4، در تمامی دانشگاه‌های کشور آلمان، پذیرفته می‌شود.

حداقل سطح مدرک زبان برای کارشناسی ارشد در آلمان چقدر است؟

ممکن است سیاست‌ها و الزامات مرتبط با مدرک زبان موردنیاز، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان در دانشگاه‌ها و برنامه‌های تحصیلی مختلف، متفاوت باشند. اغلب دانشگاه‌ها از دانشجویان بین‌المللی، خواستار ارائه مدرک زبان رسمی هستند تا اطمینان حاصل شود که دانشجو، توانایی کافی در زبان مورد نیاز را دارد.

سطح مورد قبول زبان ممکن است بر اساس سیستم‌های مختلفی از قبیل TOEFL, IELTS, دلتا (Delta) یا TestDaF تعیین شود. اما به طور عمومی، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، معمولاً نیاز به حداقل سطح B2 یا C1 از سیستم اروپایی زبان‌ها (Common European Framework of Reference for Languages) در زبان مورد نظر دارید. سطح B2، نشان‌دهنده توانایی کافی، برای درک و تولید متن در موقعیت‌های مختلف است و سطح C1 نیز، نشان‌دهنده تسلط مناسب بر زبان آلمانی است.

توصیه می‌کنیم، پیش از اقدام، برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های آلمان از سطح و نوع مدرک موردنیاز آن‌ها مطلع شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزای آلمان وارد پورتال جامع اپلای جرمنی شده و با مشاوران ما در ارتباط باشید.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان چقدر است؟

مدرک کارشناسی ارشد در آلمان، به دودسته متوالی و غیرمتوالی تقسیم می‌شود که دانشجویان می‌توانند بر اساس شرایط خود، تحصیل در هریک از آن‌ها را تجربه کنند.

با درنظرگرفتن هزینه تحصیل مدرک کارشناسی ارشد در کشور آلمان، انتخاب دانشگاه‌های دولتی در این کشور، می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد؛ زیرا این دسته از دانشگاه‌ها، از دانشجو شهریه دریافت نمی‌کنند و پرداخت حداقل هزینه اداری، برای تحصیل در آن‌ها کفایت می‌کند.

اما برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور آلمان در مقطع کارشناسی ارشد، باید هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنید که این مبلغ، می‌تواند تا ۴۰۰۰۰ یورو در سال باشد. البته ممکن است، شهریه تخصص‌های مهندسی و فناوری در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان، بیشتر نیز باشد.

همچنین برای تحصیل در دوره‌های غیرمتوالی کارشناسی ارشد در آلمان، اگر در کشور خود یا کشور دیگری در جهان فارغ‌التحصیل شده باشید، شهریه پرداختی، می‌تواند سالیانه حدود ۲۰۰۰۰ یورو در دانشگاه‌های دولتی و بیش از ۳۰۰۰۰ یورو در دانشگاه‌های خصوصی، افزایش یابد.

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان

تکمیل تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان چقدر طول می‌کشد؟

ممکن است برنامه‌های تحصیلی مقطع کارشناسی در کشور آلمان، از یک تا دو سال به طول بینجامد؛ اما در کل، سال تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد، دو ترم است.

مدرک کارشناسی ارشد شما همچنین، شامل پایان‌نامه نیز، می‌شود که در آن، باید از کمک یک استاد راهنما برای پیشبرد کار، استفاده کنید؛ چرا که تحصیلات تکمیلی کاملاً مستقل در آلمان فقط در مقطع دکترا انجام می‌شود.

همچنین، طول دوره تحصیلی شما، رابطه‌ مستقیمی با نوع دانشگاهتان دارد؛ چرا که ممکن است در دانشگاه‌های تحقیقاتی، تحصیل کارشناسی ارشد، بیشتر از دانشگاه‌های علمی کاربردی به طول بینجامد.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان را دارید، می‌توانید با مراجعه به پورتال جدید اپلای جرمنی و ثبت‌نام رایگان به قسمت نقشه راه اپلای مراجعه کنید و از تمامی مراحل اپلای تحصیلی، مطلع شوید. همچنین، اگر می‌خواهید از مشاوره رایگان مجموعه اپلای جرمنی بهره‌مند شوید، کافی است کاربری خود را در سایت، ویژه کنید و با رزرو وقت مشاوره، تمامی سؤالات خود  را با کارشناسان ما مطرح کنید.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *