شرایط زندگی در آلمان برای ایرانیان در سال ۲۰۲۴

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۰۵ ۱۱:۴۹:۳۸

0

29

زندگی در آلمان برای ایرانیان

آلمان کشوری با فرهنگ و تاریخچه‌ای غنی و کهن در قاره اروپا است. اقتصاد قوی ژرمن‌ها به همراه کیفیت بالای زندگی باعث شده این کشور صنعتی و پیشرفته در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین مقاصد مهاجرت تبدیل شود. از این رو، شرایط زندگی در آلمان برای ایرانیان بسیار رضایت‌بخش دانسته می‌شود.

اما اگر هنوز در مورد مهاجرت به این کشور پهناور و پرجمعیت در غرب اروپا تصمیم نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم با عضویت رایگان در سایت اپلای جرمنی و مراجعه به نقشه راه اپلای، هرآنچه که لازم است در پروسه اپلای بدانید را مطالعه کنید.

شرایط زندگی در آلمان برای ایرانیان

آلمان دومین کشور پر جمعیت اروپا پس از روسیه است. آلمان از دیرباز سرآمد نوآوری‌های صنعتی و مهندسی در جهان بوده است. آلمان در حال حاضر یکی از قوی‌ترین اقتصادهای جهان را دارد، بنابراین کیفیت زندگی و ثبات اقتصادی در این کشور به شدت بالا است. از این رو، شرایط زندگی در آلمان برای ایرانیان می‌تواند بسیار مناسب باشد.

تحصیل در این کشور با بهترین استانداردهای جهانی هم‌خوانی دارد و ورود به بازار کار برای فارغ‌التحصیلان و نیروی انسانی جویای کار نیز به راحتی امکان‌پذیر است. اگر به دنبال تحصیل در آلمان هستید،

باید بدانید که در این کشور دولت تحصیل را برای تمام مردم رایگان کرده است. کیفیت نظام آموزشی این کشور بسیار مطلوب است. بنابراین شهروندان این کشور حق تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی آلمان را به صورت رایگان دارند.

اما مهاجرت کاری یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های بسیاری از ایرانیان برای مهاجرت به کشور آلمان است. ژرمن‌ها در دهه‌های اخیر به دلیل پیر شدن جمعیت خود کمبودهای زیادی در زمینه نیروی کار داشته‌اند. از این رو تقاضا برای نیروی کار در این کشور همواره بالا است. افراد متخصص و ماهر در حوزه‌ها و صنایع مختلف شرایط آسانی برای پیدا کردن شغل مناسب در آلمان دارند.

بهترین شهرهای آلمان برای زندگی ایرانیان

اینکه بهترین شهرهای آلمان برای زندگی ایرانیان کدام‌ است، به موارد مختلفی و تا حد زیادی به شرایط خود فرد بستگی دارد. اینکه شرایط شغلی، روحی و روانی، زبانی و همچنین مالی شما چگونه باشد، می‌تواند روی انتخاب شما نیز تأثیر به‌سزایی بگذارد. در مجموع آلمان شهرهای مهم زیادی دارد که می‌توانند برای اقامت مناسب باشند. هامبورگ، فرانکفورت، برلین و دوسلدورف از جمله بهترین شهرهای آلمان برای زندگی ایرانیان به حساب می‌آیند. در همین حال، شهری مانند مونیخ به دلیل امکانات بسیار مناسب یکی از بهترین شهرها در آلمان برای اقامت است، اما هر فردی نمی‌تواند از عهده هزینه‌های بالای زندگی در این شهر بربیاید.

ایرانیان در آلمان

در ادامه چهار شهر آلمان را برای شما برگزیده‌ایم که بنا دلایل مختلفی نظیر آب و هوا، وضعیت اقتصادی و کاری، هزینه‌ها و همچنین تعداد ایرانی‌های مقیم آن، از جمله بهترین شهرهای آلمان برای زندگی ایرانیان به حساب می‌آیند. این شهرها عبارتند از:

هامبورگ

دومین شهر بزرگ کشور آلمان هامبورگ است و از مقاصد اصلی گردشگری در اروپا بشمار می‌آید. آب‌وهوای هامبورگ اقیانوسی بوده، بنابراین هیچ‌وقت شاهد سرمای شدید و یخبندان نخواهید بود. حمل و نقل عمومی ارزان، برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی مختلف، وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باکیفیت از دیگر مزایای زندگی در هامبورگ هستند.

برلین

پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر آلمان، برلین است. این شهر اقتصادی پیشرفته دارد و شرکت‌های فناوری زیادی در این شهر فعالیت می‌کنند. شرایط زندگی در برلین به خصوص افرادی که به دنبال شغل مناسب در حوزه‌های صنایع پژوهشی، رسانه‌ها، فناوری و اطلاعات، داروسازی، مهندسی پزشکی و الکترونیک می‌گردند بسیار مناسب است.

فرانکفورت

یکی از شهرهای مهم به لحاظ تجاری و هنری آلمان است. به دلیل شرایط زندگی بسیار مطلوب در فرانکفورت جمعیت مهاجران این شهر به شدت بالا است. اگر به دنبال پیشرفت در زمینه‌های تجارت و بازرگانی هستید، هیچ انتخاب بهتری از شهر فرانکفورت در اروپا نصیبتان نمی‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقاطع تحصیلی آلمان وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شوید.

دوسلدورف

هفتمین شهر پرجمعیت و از مراکز تجاری مهم آلمان است. دوسلدورف به دلیل شرایط زندگی مناسب و کیفیت زندگی بالا، در رتبه ششم مناسب‌ترین شهرهای جهان برای زندگی قرار گرفته است. وجود برخی از برترین شرکت‌های اروپایی در این شهر باعث شده تا شرایط کار برای مهاجران در دوسلدورف بسیار رضایت‌بخش و مناسب باشد.

هزینه زندگی در آلمان برای ایرانیان

باوجودی که آلمان از جمله کشورهای ثروتمند جهان به حساب می‌آید، اما هزینه‌های زندگی در این کشور اصلا بالا نیست. در واقع، زندگی در این کشور به مراتب از دانمارک، انگلستان، نروژ، هلند ویا فرانسه ارزان‌تر است.

اینکه هزینه زندگی در آلمان برای ایرانیان چقدر است، بستگی به شهر محل سکونت، شغل، سبک زندگی و موارد دیگر دارد. اما در مجموع برای زندگی مناسب در آلمان باید ماهانه بیش از ۱۰۰۰ یورو هزینه کنید. از آنجایی که تحصیل در آلمان رایگان است، دانشجویان می‌توانند با حدود۸۵۰ یورو در ماه از عهده پرداخت تمام مخارج زندگی خود بربیایند.

در جدول زیر هزینه‌های معمول زندگی یک فرد در آلمان را بررسی کرده‌ایم:

موارد توضیحات هزینه ماهانه
هزینه مسکن اجاره یا رهن، هزینه‌ه انرژی، هزینه‌های جانبی به همراه لوازم خانگی و غیره ۹۲۳ یورو
غذا و نوشیدنی غذا، الکل/ تنباکو، نوشیدنی، غذای حیوانات خانگی و غیره ۳۷۸ یورو
پوشاک لباس کار یا لباس برای فعالیت‌های دلخواه و سرگرمی‌ها ۹۳ یورو
بهداشتی و آرایشی لوازم بهداشتی و آرایشی، سلامتی و غیره ۱۰۷ یورو
حمل و نقل حمل و نقل عموم عمومی، خودروی شخصی، دوچرخه و غیره ۲۶۶ یورو
تفریحی و فرهنگی سینما، تئاتر، کتاب، سالن ورزشی، مسافرت، دوره‌های آموزشی و غیره ۲۳۹ یورو
ارتباطات تلفن، تلفن همراه، اینترنت و غیره ۶۷ یورو

 

مشکلات زندگی در آلمان برای ایرانیان

هرچند آلمان کشور بسیار ایده‌آلی برای مهاجرت و زندگی است، اما موارد معدودی مشکلات زندگی در آلمان برای ایرانیان نیز وجود دارد. برخی از مهمترین مشکلات زندگی در آلمان برای ایرانیان عبارتند از:

  1. آب‌وهوا: سرما در برخی نقاط به همراه  غیرقابل پیشی‌بینی بودن هوا به خصوص در تابستان‌ها.
  2. دشواری زبان: یادگیری زبان آلمانی به خصوص برای ایرانیان دشوار است. بسیاری از مردم آلمان به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند که همین باعث دشواری در برقراری ارتباط در امور روزمره می‌شود.
  3. هزینه زندگی: هزینه‌های زندگی در آلمان از برخی کشورهای دیگر از جمله ایتالیا بالاتر است.
  4. فرصت‌های شغلی محدود: تمرکز شرکت‌ها و صنایع در نواحی جغرافیایی خاصی است.
  5. تفاوت‌های فرهنگی: تطبیق با ویژگی‌های فرهنگی آلمانی‌ها ممکن است برای برخی از مهاجران سخت باشد.
  6. ارتباطات اجتماعی محدود: آلمانی‌ها دیرجوش هستند و در خارج از روابط کاری، کم‌تر با غریبه‌ها رابطه دوستانه‌ای برقرار می‌کنند.
  7. سخت‌گیری، نظم و پایبندی به مقررات: ژرمن‌ها به دلیل نظم مثال‌زدنی، سختگیری و رعایت همیشگی قوانین و مقررات زبانزد جهانیان هستند.
  8. بوروکراسی آهسته: نظام ادارای آلمان دارای سازماندهی و نظم قوی است. با این حال، در برخی بخش‌های ادارای ممکن است روند اجرای فرآیندهای پیچیده اداری به آهستگی انجام شود.
  9. دشواری یافتن مسکن: جستجو برای مسکن کاملا اقتصادی و مناسب در برخی از شهرهای آلمان از جمله برلین و مونیخ به دلیل تقاضای بالا و عرضه‌ی کم، چالش‌برانگیز است.

ایرانیان در آلمان

فرهنگ مردم آلمان

مردم آلمان همچون دیگر نقاط دنیا آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند. شهروندان آلمانی به وقت‌شناسی و نظم شهرت دارند. تمام قطارها و هواپیما در آلمان رأس ساعت حرکت می‌کنند و رویدادهای هنری، فرهنگی، ورزشی، تجاری و غیره نیز با نظم ساعت‌واری برگزار می‌شوند.

احترام به قوانین و مقررات بخش مهمی از فرهنگ مردم آلمان است، بنابراین معمولا آلمانی از شما نیز انتظار دارند که همچون آن‌ها به مقرراتشان احترام بگذارید. آلمانی‌ها به موسیقی سنتی، پیاده‌روی و نوشیدنی‌ها نیز علاقه زیادی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله شرایط زندگی در آلمان برای ایرانیان را شرح دادیم. در ابتدا ضمن بررسی شرایط کلی زندگی در این کشور به بررسی بهترین شهرهای آلمان برای زندگی ایرانیان، هزینه زندگی در آلمان برای ایرانیان، مشکلات زندگی در آلمان برای ایرانیان، فرهنگ مردم آلمان و نهایتا امنیت ایرانیان در آلمان صحبت کردیم.

در مجموع با در نظر گرفتن تمامی معیارها و استانداردها، شرایط زندگی در آلمان بسیار مطلوب است. بنابراین، چنانچه قصد مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی را دارید، حتما می‌توانید آلمان را در بین گزینه‌های اصلی خود قرار دهید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *