مهاجرت به آلمان یا ایتالیا؟ – مقایسه آلمان با ایتالیا

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۰/۳۰ ۱۰:۴۶:۵۵

0

44

آلمان یا ایتالیا

آلمان و ایتالیا دو کشور غنی و صنعتی در اروپا هستند که از محبوب‌ترین گزینه‌های مهاجرین به شمار می‌روند. با وجود اشتراکات، این دو کشور تفاوت‌های زیادی به لحاظ زبان، فرهنگ، شرایط اجتماعی و همین‌طور وضعیت اقتصادی دارند. بنابراین اگر قصد مهاجرت به یکی از این کشورها را دارید، بهتر است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری به مقایسه آلمان با ایتالیا بپردازید و تمام جوانب را در نظر بگیرید. اگر در انتخاب زندگی در آلمان یا ایتالیا تردید دارید و می‌خواهید تصمیم بهتری بگیرید، توصیه می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه اپلای جرمنی باشید.

مقایسه قدرت پاسپورت آلمان با ایتالیا

یک کشور هرچقدر قدرت پاسپورت بالاتری داشته باشد به این معناست که در مجامع بین‌المللی دارای وزن و اعتبار بیش‌تری است و شهروندانش می‌توانند با در دست داشتن پاسپورت آن و بدون نیاز به ویزا به کشورهای دیگر سفر کنند.

خبر خوب برای کسانی که زندگی در ایتالیا یا آلمان را انتخاب می‌کنند اینکه هر دوی این کشورها پاسپورت‌های بسیار معتبری دارند. با دریافت پاسپورت هرکدام از این دو کشور می‌توانید به راحتی بدون نیاز به ویزا به سفرهای بین‌المللی مختلفی بروید.

بنا به جدیدترین رده‌بندی‌ قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان، هم‌اکنون هر دو کشور آلمان و ایتالیا دارای پاسپورت‌هایی «رتبه سوم» در بین بهترین پاسپورت‌های جهان هستند. شهروندان با در اختیار داشتن پاسپورت کشور آلمان قادر به سفر به ۱۹۱ کشور و با پاسپورت ایتالیا قادر به سفر بدون درخواست ویزای قبلی به ۱۹۰ کشور خواهند بود.

 

مقایسه هزینه زندگی در آلمان و ایتالیا

یکی از مهم‌ترین عواملی که پیش از انتخاب زندگی در ایتالیا یا آلمان باید در نظر گرفت هزینه زندگی است. هزینه‌ زندگی در آلمان، ایتالیا و یا یک کشور دیگر با بررسی جنبه‌های مختلف زندگی از هزینه تردد و اجاره مسکن تا مواد غذایی و موارد دیگر به دست می‌آید.

در کشور ایتالیا، هزینه‌های زندگی در هر شهرهای مختلف متفاوت است. اما به‌طور متوسط باید انتظار داشته باشید که در ایتالیا ماهانه بین ۶۰۰ تا ۹۰۰ یورو برای خوراک، رفت و آمد و سایر هزینه‌ها پرداخت کنید. در کشور آلمان هزینه‌های زندگی اندکی بالاتر است. به‌طوری که هزینه‌های دانشجویی در این کشور بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو در ماه است.

آلمان در بین گران‌ترین کشورهای دنیا در رتبه بیست‌وهشتم و ایتالیا در رتبه سی‌ونهم قراردارد. متوسط حقوق پس از کسر مالیات برای پوشش هزینه‌های زندگی در آلمان برای پرداخت هزینه‌های زندگی برای مدت ۱.۹ ماه در آلمان و ۱.۲ ماه در ایتالیا کفایت می‌کند.

آلمان و ایتالیا

مقایسه کیفیت زندگی در آلمان با ایتالیا

یکی دیگر از معیارهایی که قبل از انتخاب زندگی در ایتالیا یا آلمان باید به دقت بررسی کنید، کیفیت زندگی است. خوشبختانه هر دو کشور وضعیت بسیار خوبی در این زمینه دارند. با این حال، این کشور آلمان است که وضعیت مطلوب‌تری نسبت به ایتالیا دارد.

در برخی از معیارهای مهم از جمله قدرت خرید، وضعیت درمانی، آلودگی هوا و امنیت آلمان به مراتب وضعیت‌ بهتری دارد. اما در مقابل در شاخصه‌هایی مانند وضعیت آب و هوا ایتالیا انتخاب بسیار جذاب‌تری است. در همین حال، در برخی از معیارها مانند هزینه زندگی، نسبت قیمت ملک به درآمد و زمان تردد در ترافیک هر دو کشور آلمان و ایتالیا وضعیتی نزدیک به هم دارند.

در نمودار کلی کیفیت زندگی در بین کشورهای دنیا، آلمان با اختلاف نسبتا بالایی به ایتالیا، وضعیت به مراتب بهتری دارد. آلمان در بین برترین کشورهای جهان به لحاظ کیفیت زندگی در رتبه نهم و ایتالیا در رتبه بیستم قرار دارد.

مقایسه صنعت آلمان با ایتالیا

نکته دیگری که پیش از انتخاب زندگی در ایتالیا یا آلمان باید به دقت بررسی کنید، مقایسه صنعت در دو کشور است. هر دو کشور آلمان و ایتالیا کشورهای بسیار صنعتی و موفق جهان به حساب می‌آیند. اما آلمان‌ها برترین اقتصاد اروپا را در اختیار دارند. این کشور ۲۸ درصد از کل تولید ناخالص داخلی قاره اروپا در اختیار خود گرفته است.

آلمان با جمعیتی بالغ بر ۸۳ میلیون نفر اقتصادی بسیار کارآمد با زیرساخت‌های مستحکم و نیروی کار متبحر دارد. این کشور در سال ۲۰۱۷ تولید ناخالص داخلی به ارزش ۳.۶۷ تریلیون دلار به ثبت رساند. صنعت این کشور بیش از ۷۰ درصد از اقتصادش را تشکیل می‌دهد. آلمان‌ همچنین برخی از غول‌های خودروسازی جهان از جمله فولکس واگن، بنز و بی ام دبلیو را به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه‌های خودروسازی اروپا در اختیار دارد.

از سوی دیگر کشور ایتالیا با نزدیک به شصت میلیون نفر جمعیت، دارای تولید ناخالص داخلی حدود ۱.۹ تریلیون دلاری است. ایتالیایی‌ها در بین بزرگ‌ترین صادرکنندگان کالا در جهان در رتبه ۱۰ قرار دارند. ایتالیا در کنار صنعت خودروسازی در صنعت مُد و معماری از قطب‌های جهان به شمار می‌رود. شرکت خودورسازی فیات و جیورجیو آرمانی، غول مد و فشن جهان از جمله برترین شرکت‌های ایتالیایی به حساب می‌آیند.

مهاجرت پذیری آلمان بهتر است یا ایتالیا

هر دو کشور آلمان و ایتالیا از جمله کشورهای مهاجرپذیر به حساب می‌آیند. آلمان‌ به دلیل رشد اقتصادی برق‌آسا و کیفیت زندگی بسیار بالا در بین مهاجرپذیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید؛ به‌طوری که این کشور بعد از آمریکا، دومین کشور محبوب برای مهاجرت محسوب می‌شود. آمارهای مختلف از وجود بیش از ۹ میلیون مهاجر در این کشور خبر می‌دهد.

در ایتالیا هم مهاجرت به پدیده‌ای مهم تبدیل شده است. در سال‌های گذشته بهبود برنامه‌های بهداشتی و همین‌طور کنترل هزینه‌های زندگی به محبوبیت ایتالیا در بین مهاجران از اقصی نقاط جهان کمک زیادی کرده است. عموماً مهاجران به دلیل هزینه‌های زندگی (نسبتا پایین‌تر نسبت به کشورها همسایه) و شهرت در زمینه‌های هنری از جمله مُد و معماری و همین‌طور تاریخی ایتالیا را مقصد ایده‌آلی برای مهاجرت می‌دانند.

آلمان یا ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به آلمان یا ایتالیا

انتخاب زندگی در ایتالیا یا آلمان برای مهاجرت تحصیلی می‌تواند انتخاب سختی باشد؛ چرا که هر دو کشور دانشگاه‌هایی در کلاس جهانی و بسیار معتبری با کیفیت آموزش فوق‌العاده دارند. هرچند در هر دو کشور می‌توان رشته‌های انگلیسی برای تحصیل پیدا کرد، اما عموماً رشته‌های جذاب نیاز به مدرک زبان ایتالیایی و آلمانی در سطح B1 دارد.

در همین حال، به لحاظ هزینه‌های زندگی و شرایط فرهنگی قابل‌ انطباق‌‌تر ایتالیا می‌تواند گزینه بهتری برای مهاجرت تحصیلی باشد. اما اگر به دنبال تحصیل بدون شهریه و دورنمای شغلی جذاب پس از فارغ‌التحصیلی هستید، آلمان گزینه بسیار بهتری است. با این حال، به یاد داشته باشید که سیاست بدون شهریه دانشگاه‌های آلمانی در سال‌های اخیر باعث ایجاد رقابت بسیار شدیدی برای راه یافتن به مؤسسات دولتی این کشور شده است.

برای مهاجرت تحصیلی به آلمان از مشاوران اپلای جرمنی راهنمایی بخواهید.

مهاجرت کاری به آلمان یا ایتالیا

زندگی در ایتالیا یا آلمان با مهاجرت کاری هم امکان‌پذیر است. این روش مهاجرت به خصوص به این دلیل اکثر مهاجران در ابتدای زندگی در کشور جدید دچار مشکلات مالی می‌شوند بسیار محبوب است. جستجوی شغل در آلمان نسبت به ایتالیا بهتر است. آلمان‌ کشور بسیار صنعتی با نرخ بیکار پایین است که همواره نیاز به نیروی کار ماهر دارد. به این ترتیب، مهاجرت کاری به آلمان راحت‌تر است.

امکان مهاجرت به هر دو کشور در صورت داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) وجود دارد. در این صورت فرد می‌تواند با ویزای کاری به یکی از این دو کشور مهاجرت کند. روش دیگری که می‌تواند با آن مهاجرت کاری به آلمان داشته باشید، ویزای جستجوی کار است. با این روش می‌توانید به کشور آلمان سفر کنید و در مدت ۶ ماه اقامت در این کشور شغل مورد نظر خودتان را پیدا کنید.

هزینه‌های رزرو خوابگاه در کشور آلمان، مانند  هزینه ویزای تحصیلی آلمان  یکی دیگر از مسائلی است که دانشجویان در طی پروسه اپلای خود با آن روبرو هستند.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا تمام اطلاعات مفید برای انتخاب زندگی در آلمان یا ایتالیا را در اختیاران بگذاریم. آلمان و ایتالیا هر دو کشورهای صنعتی با سطح رفاه بالا و کاملا مهاجرت‌پذیر هستند. مهاجرت به این دو کشور با روش‌های مختلف از تحصیلی تا شغلی و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است. با این حال، این دو کشور در مؤلفه‌های مختلفی از زبانی و فرهنگی و اجتماعی تا اقتصادی تفاوت‌هایی باهم دارند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *