اطلاعات جامع گواهی تجرد در آلمان ۲۰۲۴- شرایط و قوانین

پریا جهان مهر

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ ۱۱:۵۰:۳۱

0

27

گواهی تجرد در آلمان

گواهی تجرد یک سند قانونی است که نشان می‌دهد فرد دارنده آن مجرد است و در صورت داشتن سابقه ازدواج با فوت همسر یا طلاق مواجه شده است. در برخی از امور که ممکن است خارج از کشور برای شما پیش بیاید از قبیل ازدواج، تحصیل، دریافت وام و اقامت و بسیاری موارد دیگر،‌ شما نیازمند گواهی تجرد از کشور مبداء هستید.

با مجله مهاجرتی اپلای جرمنی همراه ما باشید.

گواهی تجرد چیست؟

عناوین مختلفی برای گواهی تجرد استفاده می‌شود نظیر عدم سابقه ازدواج، گواهی آزادی از ازدواج، وضعیت تجرد یا اظهارنامه آزادی از ازدواج است. همه این موارد در واقع یکسان بوده و به یک سند اشاره می‌کنند.

یکی از مسائل مهمی که در امر ازدواج و زندگی مشترک وجود دارد صداقت و عدم پنهان‌کاری است. از لحاظ قانونی نیز این مورد می‌تواند پیگرد قانونی داشته باشد. در صورت اثبات پنهان‌کاری و ادعای دروغ از سمتی از زوجین می‌توان وی را از طریق قوانین کشور آلمان تحت تعقیب قرار داد.

به همین دلیل بسیاری افراد تمایل دارند تا قبل از ازدواج سوابق قانونی ازدواج فرد را بدانند. در صورتی که فرد در گذشته ازدواج کرده و فرزند دارد در صورتی که طلاق گرفته یا همسر وی فوت شده است تماماً در سند گواهی تجرد قید می‌شود در غیر این موارد گواهی تجرد با عنوان فردی که مجرد است صادر می‌شود.

دریافت مجوز از مرکز ایران برای صدور گواهی تجرد بین سه هفته تا سه ماه زمان می‌برد. در این موارد متقاضی می‌تواند با حضور در کنسولگری یا نمایندگی ایران شخص دیگری را به عنوان وکیل انتخاب کند. این وکالت معمولاً به بستگان یا دوستان قابل اعتماد داده می‌شود. این وکالت نامه را باید با اصل شناسنامه برای وکیل در ایران فرستاده و این فرد با مراجعه به سازمان ثبت احوال در ایران تقاضای گواهی تجرد را ارائه دهد و پس از دریافت گواهی آن را برای کنسولگری یا نمایندگی آن در آلمان ارسال کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص  اخذ ویزای آلمان  وارد این بخش از سایت اپلای جرمنی شوید.

مدارک لازم برای صدور گواهی تجرد از ثبت احوال

برای دریافت گواهی تجرد باید مدارک مشخصی را آماده کرده باشید. این مدارک باید به کنسولگری ایران در آلمان یا اداره ثبت‌احوال در ایران ارسال شود.

  • اصل شناسنامه
  • اصل سند ازدواج (در صورت وجود)
  • اصل حکم طلاق (در صورت وجود)

گواهی تجرد

مواردی که نیاز به گواهی تجرد دارند

موارد مختلفی در آلمان وجود دارند که برای انجام آن‌ها به گواهی تجرد نیاز خواهید داشت. از این رو برای این امور گواهی تجرد ضروری است از جمله ازدواج که در واقع مهمترین مسئله در این زمینه است. غیر از ازدواج موارد دیگری نیز وجود دارند مانند دریافت وام و در مواردی اقامت در آلمان.

شرایط صدور گواهی تجرد در ایران

گواهی تجرد افرادی که در ایران زندگی کرده‌اند توسط این کشور صادر می‌شود و برای اینکه از سفارت یا ثبت‌احوال گواهی تجرد بگیرید نیازمند موارد متعددی هستید از جمله تابعیت ایرانی. در مرحله بعد برای گواهی تجرد باید بالای ۱۸ سال داشته باشید و در حال حاضر همسری نداشته باشید. در این موارد گواهی تجرد صادر می‌شود.

مدارک لازم برای صدور گواهی تجرد از کنسولگری

برای دریافت گواهی تجرد باید مدارک مشخصی را برای کنسولگری ارائه دهید؛ از جمله می‌توان به اصل کارت ملی و شناسنامه، اصل سند ازدواج در صورت وجود و اصل حکم طلاق در صورت وجود اشاره کرد. این موارد ضروری است و بدون آن‌ها گواهی تجرد صادر نمی‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر:  مهاجرت تحصیلی به آلمان  با عضویت در پورتال جامع اپلای جرمنی با مشاوران ما در ارتباط باشید.

نحوه صدور گواهی تجرد

برای دریافت گواهی تجرد باید مدارک لازم به مراجع گفته شده در کشور مبدا یا مقصد ارسال شود. سازمان مربوطه کار‌های استعلام را انجام خواهد داد و در صورت تایید تجرد شما گواهی تجرد را برای شما صادر خواهد کرد.

مدت اعتبار گواهی مجردی

گواهی مجردی مدت زمان محدودی اعتبار دارد. این محدودیت اعتبار به دلیل لحاظ کردن شرایط افراد است. گواهی تجرد در این مورد معادل یک ماه اعتبار دارد.

در پایان

گواهی تجرد سندی است که نشان می‌دهد شما در هر صورت مجرد هستید و با کسی در ازدواج نیستید. این مسئله برای کشورهایی که به آن‌ها مهاجرت می‌کنید در موارد متعددی اهمیت دارد. خصوصا در صورتی که بخواهید در کشور آلمان ازدواج کنید یک گواهی مبنی بر تجرد باید از کشور مبدا دریافت کنید تا صداقت و وضعیت شما در کشور خودتان مشخص شود. در مقاله حاضر بررسی کردیم که گواهی تجرد چیست؟ شرایط آن کدام است و برای چه مواردی نیاز به آن خواهید داشت.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *