تحصیل دکتری در آلمان

مطهره

۱۴۰۲/۰۲/۱۸ ۰۵:۵۱:۵۳

0

166

تحصیلی دکتری در آلمان

آلمان، جزو کشور‌های محبوبی است که برنامه‌های دکتری را در رشته‌های بسیاری، ارائه می‌دهد که البته در سطح بین‌المللی، دارای رتبه بالایی هستند. تحصیل دکتری در آلمان، زیرساخت‌های تحقیقاتی با کیفیت لازم را برای تحقیق و پایان‌نامه در اختیار داوطلبان، قرار می‌دهد؛

چرا که آلمان، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی زیادی را در خود جای‌داده است. علاوه بر این، داوطلبانی که در آلمان، تحصیل در مقطع دکتری را تجربه می‌کنند، هم از جامعه بین‌المللی و هم از استاندارد بالای زندگی در آلمان، بهره‌مند می‌شوند.

مقطع دکتری، جزو یکی از پیچیده‌ترین مقاطع تحصیلی در آلمان است؛ چرا که این تحصیل در این مقطع، عمدتاً به معنای کار فشرده و طولانی‌مدت، روی یک موضوع یا پروژه تحقیقاتی خاص است. معمولاً پنج تا شش سال، طول می‌کشد تا دوره دکتری را تکمیل کنید؛ اگرچه این زمان، بسته به رشته و نوع دانشگاه شما می‌تواند متفاوت باشد.

دانشگاه‌های معتبر جهانی مقطع دکتری در کشور آلمان، بسیار متنوع و غیرقابل‌چشم‌پوشی هستند؛بنابراین، اگر شما هم به تحصیل دکتری در آلمان، علاقه‌مند هستید، در ادامه این مطلب از اپلای جرمنی، همراه ما باشید.

همچنین، می‌توانید با عضویت رایگان در پورتال اپلای جرمنی از تمامی مراحل اپلای تحصیلی به کشور آلمان، اطلاعات کافی را کسب کنید.

چرا تحصیل دکتری در آلمان را انتخاب کنیم؟

درک اینکه چرا آلمان به‌عنوان یک مقصد تحصیلی محبوب است، چندان هم سخت نیست. این کشور، به‌عنوان یک رهبر جهانی در تحقیقات نوآوری و فناوری، اقتصاد قوی و کیفیت زندگی، شهرت جهانی دارد.

بسیاری از دانشگاه‌های کشور آلمان، دارای شهرت بین‌المللی قوی هستند و ۴۶ دانشگاه در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندی QS World University Rankings 2020 قرار دارند. در این میان، دانشگاه معتبر Technische Universität München نیز، در رتبه اول کشور و رتبه ۵۵ در جهان قرار دارد.

 

کشور آلمان، علاوه بر ارائه استانداردهای بالای زندگی، از دانشجویان بین‌المللی با شهریه کم و فرصت‌های مالی خوب، استقبال می‌کند. در آلمان، دانشجویان دکتری، معمولاً شهریه پرداخت نمی‌کنند و بیش از یک‌چهارم دانشجویان دکتری در آلمان، بودجه دولتی دریافت می‌کنند.

انواع مدارک تحصیل دکتری در آلمان

مدارک تحصیل دکتری در آلمان در دو نوع به دانشجویان این مقطع، ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

مدارک دکتری انفرادی

این انتخاب، یک روش سنتی است که البته، همچنان جزو محبوب‌ترین روش دریافت مدرک دکتری است. در این نوع تحصیل در مقطع دکتری، شما پایان‌نامه خود را زیر نظر استاد راهنما می‌نویسید؛  اما بیشتر به‌صورت مستقل کار می‌کنید. طول مدت این دوره متفاوت بوده و معمولاً بین سه تا پنج سال، طول می‌کشد. انتخاب این گزینه، انعطاف بسیاری را به دانشجویان، ارائه می‌دهد؛ اما این موضوع به ابتکار و مسئولیت شخصی دانشجو نیز، بستگی دارد. شما همچنین می‌توانید، پروژه خود را در یک سازمان تحقیقاتی غیر‌دانشگاهی یا یک شرکت در بخش صنعتی آلمان نیز، انجام دهید.

مدارک دکتری ساختاریافته

یکی دیگر از مدارکی که می‌توانید، برای تحصیل دکتری در آلمان، دریافت کنید، مدرک ساختاریافته است. مدرک ساختاریافته، به گروهی از دانشجویان دکتری اشاره دارد که توسط گروهی از استادان راهنما رهبری می‌شوند. حدود ۶۰۰ برنامه ازاین‌قبیل در آلمان در دسترس است که اغلب، دارای ترکیب بین‌المللی و زبان انگلیسی به‌عنوان زبان آموزش است. این برنامه‌ها با برنامه‌های دکتری فردی متفاوت هستند؛ زیرا پیشنهادهای پژوهشی دانشجویی، باید با برنامه‌های دکتری موجود سازگار باشد؛ در‌حالی‌که در مدارک دکتری فردی، ممکن است ساختار ضعیف‌تری وجود داشته باشد تا متناسب با یک پروژه تحقیقاتی خاص باشند. در مدارک ساختاریافته همچنین، شما باید در کنفرانس‌ها و سمینارها شرکت کنید و معمولاً برای پیشبرد کارها یک مربی، داشته باشید.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان چقدر است؟

خبر خوب اینکه، دانشجویانی که در مقطع دکتری کشور آلمان، تحصیل می‌کنند، از پرداخت شهریه مستثنی هستند؛ به این معنی که تحصیل دکتری در آلمان، برای همه دانشجویان دانشگاه‌های دولتی آلمان، فارغ از ملیت، رایگان است. البته باید در نظر داشته باشید که مدت استاندارد تحصیل در مقطع دکتری در کشور آلمان، سه سال است که اگر تحصیل شما بیشتر به طول بینجامد، شاید مجبور به پرداخت هزینه باشید.

بااین‌حال، مانند تمام سطوح تحصیلی در آلمان، دانشجویان دکتری نیز، ملزم به واریز مبلغی حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ یورو برای هزینه‌های اداری و سایر هزینه‌ها هستند. یعنی هزینه‌های اصلی شما همان هزینه‌های عمومی زندگی در آلمان است. باید در نظر داشته باشید که اگر برای ویزای دانشجویی درخواست می‌کنید، باید ثابت کنید که حداقل به ۱۱۲۰۸ یورو در سال، دسترسی دارید که بتوانید برای هزینه‌های زندگی خود در آلمان از آن استفاده کنید.

این پول، هزینه‌های زندگی را مانند: اجاره‌خانه، خوراک، پوشاک، حمل‌و‌نقل، وسایل کار، سرگرمی و… پوشش می‌دهد. البته باید در نظر داشته باشید که تحصیل در شهری گران‌قیمت مانند مونیخ، می‌تواند هزینه‌های بیشتری را در برداشته باشد.

همچنین، می‌توانید برای تکمیل بودجه تحصیل خود به‌صورت پاره‌وقت نیز، در کشور آلمان کار کنید؛ اما برای این کار، باید از برخی محدودیت‌های احتمالی، آگاه باشید. اگر دانشجوی تمام‌وقت اتحادیه اروپا یا EEA هستید (به‌استثنای دانشجویان بلغارستانی و رومانیایی)، هیچ محدودیتی برای مکان و زمان کار شما وجود ندارد. اما اگر شما یک دانشجوی تمام‌وقت از خارج از اتحادیه اروپا هستید، مجاز به کار تا ۱۲۰ روز کامل یا ۲۴۰ نیمروز در سال هستید.

شرایط ورود به دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکتری چیست؟

شرایط ورود و تحصیل دکتری در آلمان، در دانشگاه‌ها و دوره‌های دکتری متفاوت است؛ اما به‌طورکلی، برای ورود به دانشگاه‌های آلمان در این مقطع، باید مدرک تحصیلات عالی که معادل مدرک کارشناسی ارشد آلمان است را ارائه دهید. از طرف دیگر، متقاضیان بین‌المللی با مدرک لیسانس می‌توانند، به‌عنوان دانشجوی دکتری از طریق یک برنامه تسریع شده که شامل قبولی در آزمون ورودی و احتمالاً مصاحبه است، پذیرفته شوند.

اگر برای مقطع دکتری به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنید و انگلیسی، زبان اول شما نیست، باید مهارت‌های زبان انگلیسی خود را با آزمون زبان انگلیسی مانند: آیلتس یا تافل، ثابت کنید. همچنین، اگر در حال تحصیل یا ارائه مدرک دکترای خود به زبان آلمانی هستید، ممکن است لازم باشد مهارت‌های زبانی خود را با آزمون‌هایی مانند: DSH یا TestDaF، اثبات کنید.

چگونه برای تحصیل دکتری در آلمان اقدام کنیم؟

اگر قصد تحصیل دکتری در آلمان را دارید، باید بدانید که هیچ فرایند یا آزمون مشخصی برای دانشجویان دکتری در آلمان، وجود ندارد. فرایند درخواست، بسته به اینکه شما یک دکترای انفرادی یا ساختاریافته را انتخاب کرده باشید، متفاوت است.

برای درخواست تحصیل در مقطع دکترای ساختاریافته، باید مستقیماً به دانشگاه موردنظر خود درخواست دهید. اما اگر برای دکتری انفرادی درخواست می‌دهید، ابتدا باید استاد مناسبی را پیدا کنید که مایل باشد، استاد راهنما شما باشد.

ممکن است بتوانید از طریق تماس با دانشگاه قبلی خود یا با جستجوی مؤسسات و مراکز تحقیقاتی یا تیم‌های مرتبط با حوزه موردعلاقه خود، یک استاد راهنما پیدا کنید.

هنگامی که استاد راهنمای مناسب خود را پیدا کردید، بخش مسئول یا کمیته دکتری، باید شایستگی شما را به‌عنوان دانشجوی دکتری، تأیید کند. این تأییدیه، شامل: بیانیه‌ای از استاد راهنمای دکتری، رونوشت‌های تأیید شده گواهینامه‌ها، گواهی تأیید صلاحیت توسط دانشکده و مدرک دانشگاهی است که به شما امکان می‌دهد در برنامه دکتری شرکت کنید.

در صورت لزوم، درخواست شما می‌تواند، شامل نتیجه آزمون زبان انگلیسی یا آلمانی نیز باشد. دفتر دانشجویی دانشگاه مورد‌نظر شما این مدارک را بررسی کرده و اجازه شروع تحصیل در مقطع دکتری را به شما می‌دهد.

مرحله بعدی، ورود به دانشگاه است. برای پذیرش، ابتدا باید دانشگاه موردنظر، درخواست دکتری شما را بپذیرد. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که مدرک کارشناسی ارشد شما در کشور آلمان به رسمیت شناخته می‌شود. سپس، با دریافت ویزای دانشجویی و اجازه اقامت، می‌توانید تحصیل دکتری در آلمان را شروع کنید.

اگر از مراحل اپلای تحصیلی اطلاعات کاملی ندارید، می‌توانید با عضویت در سایت اپلای جرمنی و مراجعه به نقشه راه اپلای، مراحل قدم‌به‌قدم اپلای تحصیلی به کشور آلمان را مطالعه کنید و اگر سؤالی داشتید، با تبدیل کاربری خود به‌ویژه، می‌توانید با کارشناسان ما مشاوره تلفنی داشته باشید.

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *